به گزارش ایرنا، اوقات فراغت برعکس مفهومش که معنابخش آسایش است، همواره با شروع فصل تابستان به عنوان یک نگرانی و دغدغه برای خانوادهها مطرح می شود که چگونه فرزندانشان این دوره را به دور از بطالت و با دنبال کردن یک هدف مشخص خواهند گذراند.
با این تعریف که اوقات فراغت، مجموعه فعالیتهایی است که شخص پس از رهایی از تعهدات و تکالیف درسی و شغلی خود بامیل و اشتیاق به آنها میپردازد باید گفت که این زمان آسایش باید با برنامهریزی صحیح و هدفمند به تحقق اهداف و برنامههای تعیین شده منجر شود.
نگرانی والدین از حضور فرزندان در فضای مجازی
زمانی یکی از دغدغه ها و نگرانی های والدین و خانواده ها برای فرزندان در ایام تابستان و تعطیلی درس و مشق حضور آنها در کوچه و خیابان و بازی در فضای بیرونی خانه بود که ساعتها وقت آنها را به خود میگرفت؛ اما اکنون بنا به گفته مادر یک دانش آموز، این نگرانی به حضور مداوم و بی قید و شرط و زمان بچه ها در فضای مجازی و پرداختن به بازهایی رایانه ای و یا گردش در بستر اینترنت و سایتهای مختلف تبدیل شده است.
مشفقی لازمه هدایت دانش آموزان در اوقات فراغت تابستان را برنامه ریزی مسوولان آموزش و پرورش به ویژه مدیران مدارس عنوان کرد و گفت: اگر در طول سال برای بچه ها اهمیت اوقات فراغت و آسیبهای بیهوده گذراندن آن مرتب گوشزد شود این نگرانی در فصل تابستان کم می شود.
وی ادامه داد: فضای حقیقی و مجازی هر دو خطرات خاص خود را دارد که باید در کنار راهنمایی و هدایت خانواده ها، این مهم توسط معلمان نیز برای بچه ها بارها و بارها در طول سال تحصیلی تکرار و تعریف شود تا بتوانند از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنند.
بنا به اعتقاد صاحبنظران و کارشناسان امور اجتماعی، داشتن یک برنامه مناسب، کارآمد و به نوعی مهندسی اوقات فراغت در ایام تابستان بسیار لازم و ضروری است.
هدفمندی اوقات فراغت قبل از تابستان
یک جامعه شناس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اوقات فراغت نباید به زمان یا فصل خاصی در طول سال اطلاق و در همان زمان به فوریت و با شتاب برای آن برنامه ریزی سطحی صورت گیرد.
فخری رضایی افزود: این اوقات باید در طول سال در کنار درس و کار و هرگونه فعالیت اقتصادی و اجتماعی همراه افراد باشد تا بتوانند در طول سال با یک برنامه مشخص به بهترین اهداف در این باره دست یابند.
وی با بیان اینکه اوقات فراغت یک امر فرابخشی است، گفت: برنامه ریزی مفید برای این موضوع نیازمند سیاستگذاری و کسب چاره و برنامه از نخبگان مختلف در علوم جامعه شناسی، روانشناسی و دیگر بخشهاست.
این جامعه شناس یادآور شد: اوقات فراغت باید اوقاتی برای هر فردی باشد که به میل و اختیار در راه آموختن هر دانشی و یا پرداختن به هر هنر و ورزش مورد علاقهای و یا هر هدفی که در راستای انجام آن آرامش و آسایش خاطر برای او ایجاد می شود اطلاق شود.
وی با بیان اینکه قابلیتهای افراد در اوقات فراغت نمایان میشود، گفت: شیوه گذراندن اوقات فراغت افراد در جوامع، بیانگر ویژگیها و نمای فرهنگی آن جامعه است پس ضروری است که متولیان امر به مهندسی فرهنگی اوقات فراغت در تمام طول سال برای همه سنین به ویژه نوجوانان و جوانان بپردازند.
ضرورت نیازسنجی در برنامههای اوقات فراغت
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: برنامههای اوقات فراغت باید متناسب با نیاز جامعه و نه فقط صرف وقت گذرانی تنظیم شود تا بتواند به حل و فصل مسائل موجود دست یابد.
محمدرضا جاننثاری افزود: بر این اساس باید از مدتها قبل نیازها و مسائل موجود در جامعه، شناسایی شود تا بتوان برمبنای آن محور برنامههای اوقات فراغت را تنظیم و برنامهریزی کرد.
وی با اشاره به محوریت برنامهریزی اوقات فراغت با سازمان ورزش و جوانان، گفت: باید همه دستگاهها مُلزم به تبعیت از این برنامه باشند و برنامههای آنها در حد همپوشانی نباشد زیرا بیتالمالی که در اختیار هر دستگاهی است تملُک شخصی نیست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: هر دستگاهی که متولی اجرای برنامههای اواقت فراغت است باید به محورهای سازمان ورزش و جوانان توجه کند و پس از اجرای برنامهها هم ارزیابی برای جمعیت آماری که در این برنامهها شرکت کردند صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید دستگاههای متولی اوقافت فراغت مشخص شوند، گفت: در کنار این مهم باید دستگاههای پشتیبان برنامههای اوقات فراغت نیز تعیین شوند.
جاننثاری یادآور شد: باید خرد جمعی پشت برنامه ریزی برنامههای اوقات فراغت باشد تا بهعنوان نمونه چند دستگاه همزمان یک کلاس را برگزار نکنند.
ایجاد ۲۸۲پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی در اصفهان
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان از دایر کردن برنامههای اوقات فراغت در سطح ۲۸۲ پایگاه ثابت اوقات فراغت در مراکز آموزشی، کانونها و دارالقرآنهای آموزش و پرورش در تابستان امسال بهمنظور برگزاری کلاسها و برنامههای مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی و دیگر رشتهها خبر داد.
مهدی نم نبات همچنین با تأکید بر ضرورت برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی برای دانشآموزان افزود: بستههای اردویی مختلفی برای پایگاههای اوقات فراغت تعریف خواهد شد تا دانش آموزان بتوانند در این ایام از مناطق سیاحتی هم بازدید داشته باشند.
وی اظهار داشت: به هر حال پس از پشت سرگذاشتن ۲ سال شرایط کرونایی و غیرحضوری بودن آموزشها و برنامههای فراغتی، در تابستان امسال تمامی برنامهها بهصورت حضوری برگزار میشود.
وی با اشاره به آسیبهای فضای مجازی و استفاده از گوشیهای همراه گفت: استفاده بیش از حد و نادرست از فضای مجازی موجب ایجاد آسیبهای روحی، روانی و جسمی خواهد شد و در این زمینه باید تعادل رعایت شود.
۲۷۰ باب مدرسه در اختیار برنامههای اوقات فراغت مجموعه های فرهنگی اصفهان
نم نبات همچنین به در اختیار گذاشتن ۲۷۰ باب مدرسه در استان برای مجموعههای فرهنگی بسیج و مساجد در اوقات فراغت تابستان امسال خبر داد و گفت: مدارسی که در اختیار بسیج و مساجد قرار میگیرد از جمله مدارس عادی استان به لحاظ دارا بودن تجهیزات محسوب میشود، زیرا بخاطر تورم و مسوولیت نمیتوان مدارس خاصی که دارای امکانات هوشمند هستند را واگذار کنیم.
وی اظهار داشت: نهادهایی که تمایل به استفاده از این مدارس برای برنامههای فرهنگی و مذهبی تابستان دارند، باید از ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی تاییدیه دریافت و به آموزش و پرورش ارائه کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: با توجه به اینکه استفاده از فضای مدارس توسط دیگر نهادها هم به نفع فعالیتهای فرهنگی آموزش و پرورش و هم به نفع مجموعههای فرهنگی و مذهبی است، این امکان مشروط به داشتن تاییدیه برای این مجموعهها فراهم است.
وی همچنین با اشاره به نامگذاری برنامههای اوقات فراغت امسال با عنوان "تابستان با ولایت"، علت این نامگذاری را قرار گرفتن اعیاد قربان، غدیر و ماههای محرم و صفر در این مدت عنوان کرد و گفت: یکسری فرآیند و رویداد شامل کلاسهای سنتی و همچنین رویدادهای اجتماعی و مناسبتی از جمله پیادهروی همگانی در تمامی پایگاههای اوقات فراغت استان درعید قربان، بحث نقاشی در روز عید غدیر، ضیافت همگانی در روز حجاب و عفاف شامل برنامه های "مادر دختری و پدر و پسری"، کتابخوانی همگانی در ایام محرم و برنامه احلی من العسل در ماه محرم و اردوی خانوادگی در هفته دولت برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.