سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اعلام هشدار نارنجی گفت: ناپایداری جوی با ادامه و تقویت فعالیت سامانه بارشی به ویژه در ارتفاعات و نواحی شمالی این استان به صورت رگبار و ایجاد سیلاب تا پایان روز جمعه این هفته ادامه دارد.

ایرج مصطفوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: هشدار سطح نارنجی علاوه بر هشدار زرد قبلی صادرشده و برای بعدازظهر امروز تا پایان وقت جمعه است و پایان هفته را شامل می شود.

وی بیان کرد: در قالب فعالیت سامانه کنونی رگبار، رعد و برق و احتمال تگرگ برای امروز با شدت بیشتردر ارتفاعات، نواحی شمالی و شمال غربی، برای فردا پنجشنبه در برخی نقاط و با شدت بیشتر در ارتفاعات و نواحی شمالی و نیمه غربی و برای روز جمعه در برخی نقاط و با شدت بیشتر در ارتفاعات و نواحی شمالی و نیمه شرقی، پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال اختلال در تردد محورها، احتمال بارش تگرگ و خسارت در بخش کشاورزی، احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی، مهمترین مخاطرات روزهای پیش رو در اثر فعالیت این سامانه است.

به گفته مصطفوی، کنترل و لایروبی جوی‌ها و شبکه آبراه‌های استان، کانال‌ها، آبراه‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها، خودداری از رفتن به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از اسکان در چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف رودخانه ها و مسیل‌ها، خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات، تمهیدات لازم برای پیشگیری خسارت ناشی از صاعقه و خسارت به سازه های کشاورزی ناشی از احتمال تگرگ، احتیاط در فعالیتهای عمرانی، خودداری از سمپاشی و محلول پاشی در باغ‌ها و مزارع به ویژه در بعدازظهرها، و اقدامات محافظتی از باغ ها در برابر وزش تندبادها، مهمترین توصیه‌ها هواشناسی استان سمنان است.

وی با اشاره به آمار بارندگی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: تاش شاهرود و کلاته رودبار دامغان به ترتیب با هفت و نیم و هفت میلیمتر، بیشترین بارندگی را ثبت کردند.

وی کمینه و بیشینه دمای هوای امروز شهر سمنان را ۲۵ و ۳۵ درجه سانتیگراد عنوان و اضافه کرد: در گرم‌ترین حالت در استان شهرهای ایوانکی و گرمسار دمای ۳۶ و در خنک‌ترین وضعیت شهرهای رضوان و شهمیرزاد دمای ۱۱ و ۱۳ درجه سانتیگراد را در پیش دارند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به نوسان دمایی روزهای پایانی این هفته نیز اشاره و بیان کرد: از امروز چهارشنبه تا روزهای آینده دمای هوا بین سه تا ۶ درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تحلیل جدول بارندگی سال آبی کنونی(۱۴۰۱-۱۴۰۲) نشان می دهد بیشتر نقاط پربارش استان سمنان در سال آبی کنونی با کاهش محسوس مواجه هستند.

به طوری که شهمیرزاد در سال آبی جاری ۱۳۵ میلیمتر بارش دریافت کرده، در حالی که میانگین بلندمدت پنجساله این آمار ۲۳۳ میلیمتر است؛ رضوان دیگر شهر سردسیر و پربارش استان سمنان امسال ۲۸۰ میلیمتر بارندگی داشت، در حالی که میانگین پنجساله این شهر ۴۰۲ میلیمتر است.

نقاطی مانند حسین آباد کالپوش میامی و فولادمحله مهدیشهر نیز طبق آمار هواشناسی استان سمنان حدود نیمی از آمار بارش بلندمدت خود را در سال آبی کنونی دریافت کرده اند.