تهران- ایرنا- روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد فعالیت شرکت چینی هواوی در توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) را در کشورهای عضو این اتحادیه منع کند.

به گزارش ایرنا، یک سخنگوی کمیسیون اروپا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد اما چهارشنبه به رویترز گفت که بروکسل در حال همکاری با کشورهای عضو برای اجرای برخی تدابیر امنیتی است.

هدف از ممنوع کردن فعالیت هواوی در توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه کشورهای اروپا، نگرانی‌های امنیتی عنوان شده است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که کشورهای عضو می‌توانند استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پرریسک شرکت‌هایی مانند هواوی در شبکه مخابرات خود را محدود یا ممنوع کنند.

اتحادیه اروپا در آن هنگام با درخواست آمریکا برای ممنوع کردن فعالیت شرکت‌های چینی مخالفت کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اروپا، بروکسل قصد دارد در هفته‌های آینده گزارش جدیدی در مورد تدابیر جدید امنیتی در این زمینه منتشر کند.

تیری برتون کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا جمعه گذشته گفت که فقط یک سوم اعضای این اتحادیه ممنوعیت استفاده از تجهیزات و فناوری‌های هواوی در حوزه‌های حیاتی را اجرا کرده‌اند.

فایننشال تایمز نوشت که اتحادیه اروپا هر چند در دستورالعمل سال ۲۰۲۰ خود از ممنوع کردن فعالیت هواوی خودداری کرد اما احتمال می‌رود که در گزارش آتی خود ممنوعیت استفاده از فناوی و تجهیزات شرکت‌هایی را که خطرات امنیتی ایجاد می‌کند، الزامی کند.

یک مقام آلمانی در ماه مارس به رویترز گفت که بریل قصد دارد استفاده از برخی قطعات ساخت شرکت‌های چینی هواوی و ZTE در شبکه مخابرات خود را ممنوع کند.

به گفته وی، هدف از این اقدام رفع نگرانی‌های امنیتی در شبکه مخابرات آلمان است.