لندن – ایرنا – نهاد دولتی ناظر بر عملکرد سازمان‌های خیریه در انگلیس طی روزهای اخیر با موج فزاینده‌ای از اعتراض‌ها برای پایان دادن به مداخله در امور مرکز اسلامی و برکناری فوری مدیر تحمیلی غیرمسلمان به این مکان عبادی روبرو شده است.

به گزارش ایرنا، تاکنون دو نامه شدیداللحن از سوی دوستداران و علاقه‌مندان مرکز اسلامی به رئیس کمیسیون خیریه انگلیس ارسال و چندین تجمع اعتراضی برای محکومیت اقدامات مداخله‌جویانه دولت لندن در امور مسلمانان برگزار شده است.

کمیسیون خیریه انگلیس، نهادی که رئیس آن از سوی وزیر فرهنگ این کشور تعیین می‌شود و مسئولیت نظارت بر عملکرد موسسات خیریه را برعهده دارد، سه هفته پیش در پی کارزاری با انگیزه سیاسی علیه مرکز اسلامی، یک وکیل انگلیسی به نام خانم «اما مودی» را که به گفته معترضان درک درستی از منافع جامعه مسلمانان ندارد به مدیریت این مکان عبادی تحمیل کرد.

این تحول در پی آن صورت گرفت که کمیسیون خیریه انگلیس، مرکز اسلامی را بدلیل برگزاری مراسم ترحیم برای شهادت ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۸ به چالش کشید. کمیسیون خیریه انگلیس آذرماه پارسال، از بازشدن پرونده تحقیقاتی درباره عملکرد مرکز اسلامی خبر داد و اتهاماتی را به مدیریت آن نسبت داد.

«اورلاندو فریزر» رئیس کمیسیون خیریه انگلیس بر همین اساس طی بیانیه‌ای که ۲۰ اردیبهشت امسال منتشر شد ادعا کرد که این اقدام برای حفاظت از جایگاه «خیریه» نزد افکار عمومی صورت گرفته و مدیر موقت تلاش خواهد کرد تا کیفیت مدیریت این سازمان را ارتقاء دهد.

اما در نامه‌ای که دیروز گروهی از دوستاران مرکز اسلامی خطاب به رئیس کمیسیون خیریه انگلیس نوشتند، آمده است: ما یک گروه مردمی متشکل از خیرین، ذینفعان و نمازگزارانی هستیم که از خدمات و امکانات این خیریه استفاده می کنیم و مسجد را خانه دوم خود می دانیم. بسیاری از اعضای ما بیش از ۲۶ سال است که با مرکز ارتباط دارند. مرکز اسلامی جایی است که جامعه مسلمانان برای اقامه نماز جماعت، نماز عید فطر، افطار در ماه مبارک رمضان، برگزاری مراسم جشن ازدواج، آیین ترحیم شرکت می‌کنند. مرکز اسلامی یک مرکز اجتماعی است که در آن مردم داوطلبانه به دیگران کمک و برای نگهداری از مسجد کمک مالی می‌کنند. مسجد متعلق به ماست و ما هم جزئی از مسجد هستیم.

در ادامه این نامه که دومین مکاتبه حامیان مرکز اسلامی به رئیس کمیسیون خیریه انگلیس طی ده روز گذشته محسوب می‌شود، آمده است: روشن و بدیهی است که کمیسیون خیریه به طرز خطرناکی از نیازهای جامعه مسلمانانی که بیش از ۲۶ سال است در مرکز اسلامی حضور دارند، بی اطلاع است. کمیسیون خیریه تحقیقات لازم را برای درک نیازهای جامعه ما و تنظیم سیاست ها و برنامه هایی برای رفع این نیازها انجام نداده است.

این نامه می‌افزاید: ما به تحمیل یک فرد سکولار که نیازهای جامعه مذهبی ما را درک نمی کند، به عنوان مدیر موقت موسسه خیریه اعتراض داریم. این یک سابقه خطرناک برای مسلمانان، مساجد و سایر جوامع مذهبی در سراسر کشور ایجاد می کند. این ما مردم هستیم که وقت، انرژی و سرمایه خود را در اختیار مرکز اسلامی گذاشته ایم و باید در مورد نحوه اداره و مدیریت عبادتگاهمان نظر بدهیم.

در ادامه نامه به چندین تجمع اعتراضی دوستان مرکز اسلامی علیه تصمیم کمیسیون خیریه انگلیس اشاره شده و آمده است: اگر خانم مودی به عنوان مدیر موقت انتخاب نمی‌شد این تظاهرات اتفاق نمی‌افتاد.

نویسندگان نامه، ادعای کمیسیون خیریه مبنی بر اینکه مرکز اسلامی انگلیس جایگاه خیریه را زیر سوال برده، به چالش کشیده و تصریح کردند که این نهاد دولتی، «عمداً اقدامات سودمند مرکز اسلامی را نادیده گرفته و این کمیسیون خیریه و اقدامات بد آن است که باعث بدنام کردن خیریه شده است.»

نامه یادشده می‌افزاید: مدیر تحمیلی از زمانی که منصوب شده است، به جای تمرکز برای ازسرگیری برنامه‌های مرکز، روی نظرات مخالفان شامل گروه‌های راست افراطی، سازمان‌های صهیونیستی و سایر گروه‌های اسلام‌هراس مانند انجمن هنری جکسون متمرکز شده است و جماعت مسلمانان با بی اعتنایی آشکار کنار گذاشته شده‌اند.

دوستان مرکز اسلامی تاکید کردند که از کمیسیون خیریه انتظار دارند که تصمیم خود را درباره مرکز اسلامی لغو کند.

هفته پیش نیز ده‌ها نهاد اسلامی، شخصیت‌های علمی و کنشگران مسیحی و یهودی طی نامه‌ای مشترک خطاب به رئیس کمیسیون خیریه انگلیس تصریح کردند که این وظیفه هیچ نهاد دولتی نیست که به جوامع مذهبی بگوید که در مکان های عبادت خود چه می توانند بگویند یا مطالبی را باور کنند. نویسندگان خاطر نشان کردند که نتایج چنین اقداماتی منجر به اسلام هراسی و بیگانگی مسلمانان از عبادتگاه های خود می شود.

مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر اسلامی انگلیس در این باره به خبرنگار ایرنا در لندن گفت: مرکز اسلامی متعلق به مردم است. این مکان عبادی خانه دوم آن‌ها است. مردم برای برگزاری نماز، مراسم دینی و مسائل شرعی حاضر می‌شوند، بچه‌های آن‌ها در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند. این‌ها کسانی هستند که کمیسیون خیریه باید مطالبات آن‌ها را اجابت کند.

این درحالیست که به گفته وی، کمیسیون خیریه انگلیس روی مساجد و مراکز اسلامی در این کشور فشار گذاشته تا فعالیت‌های عقیدتی خود را تعطیل کرده و دستورالعمل‌های آن‌ها را اجرا کنند. «آن‌ها می‌خواهند اسلام ناب محمدی (ص) را کنترل و یک اسلام منطبق با مبانی غربی را جایگزین کنند.»

شجره گناه مسئولین مرکز اسلامی انگلیس را عدم تسلیم شدن در برابر اجرای دستورات نامشروع کمیسیون خیریه نامید و افزود: ما اعلام می‌کنیم این مکان عبادی متعلق به ماست و دست از مساجد ما بکشید.

گفتنی است کاردار سفارت کشورمان در انگلیس، سید مهدی حسینی متین نیز روز دوشنبه گذشته در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) نسبت به وضعیت مرکز اسلامی واکنش نشان داد و خواستار رفع موانع فعالیت‌های آن شد.

وی گفت: مرکز اسلامی انگلیس طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات و گرفتاری‌هایی که از سوی مقامات دولت انگلستان به اجرا گذاشته شده، با تنگناهایی مواجه شده است و شیعیان کشورمان و سراسر دنیا یکی پناهگاه‌های خود را برای عبادت از دست داده‌اند.

حسینی متین ابراز امیدواری کرد «مقامات مسئول دولت انگلستان با شناخت این وضعیت و دشواری‌ها، موانع را رفع کرده و مرکز اسلامی دوباره فعالیت‌های خود را از سربگیرد»