زنجان - ایرنا - آزادراه زنجان - قزوین که از مسیرهای اصلی ترانزیتی کشور محسوب می‌شود این روزها به دلیل خرابی آسفالت وضعیت خوبی ندارد اما به گفته مسوولان راهداری استان، گام‌های بلندی برای رفع مشکلات و ارائه خدمات بهینه به مسافران عبوری برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، راه‌های ارتباطی یکی از عوامل مهم زیربنایی توسعه اقتصادی شناخته می‌شود و وضعیت مطلوب سطح جاده‌ها و نگهداری و سرویس به موقع و مناسب آنها یکی از مولفه‌های مهم ایمنی جاده‌ای است.

امروزه متاسفانه وضع نامطلوب برخی راه‌های ارتباطی و مسیرهای مواصلاتی کشور و همسو شدن با عواملی همچون خودروهای غیر ایمن، بی‌دقتی رانندگان و رعایت نکردن نکات ایمنی، شمار بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند و خسارات بسیاری به بار می‌آورد.

آزادراه زنجان به قزوین که بخش سوم آزادراه شماره ۲ کشور محسوب می شود به عنوان یکی از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل در کشور علاوه بر پر حادثه بودن، ترافیک بالایی دارد.

این آزادراه که در سال ۱۳۷۵ به شکل رسمی افتتاح شد با متصل‌ کردن ۲ استان قزوین و زنجان از شهرهای قزوین، تاکستان، ابهر، خرمدره و زنجان عبور می کند و به اتوبان زنجان - تبریز متصل می‌شود.

با توجه‌ به قرارگیری آزادراه در مسیر شهرستان‌های مهم استان زنجان و قزوین که اغلب آنها صنایع بسیاری را در خود جای‌ داده‌اند، علاوه بر تسهیل در رفت‌وآمد و ترانزیت کالا، موجب کاهش حوادث جاده‌ای نیز شده است.

این شریان اصلی و حیاتی کشور چند وقتی است، حال‌ و روز خوشی از نظر وضعیت آسفالت ندارد و تداوم این وضعیت، نارضایتی ترددکنندگان را به دنبال داشته است.

همین گلایه و شکایت ها موجب شد تا دست اندرکاران راهداری و حمل و جاده ای به فکر ترمیم روکش آسفالت این راه مهم و استراتژیک باشند که در این راستا اقدامات اولیه به لحاظ تامین اعتبار و انعقاد قرارداد در سال گذشته انجام گرفت اما اقدامات مهم و اجرایی آن از ابتدای سال جاری با جدیت اجرایی شد.

به همین بهانه و برای بازدید عینی از چگونگی اقدامات، تور بازدید خبری از این آزادراه برگزار شد تا رسانه های استان از آخرین وضعیت ترمیم این مسیر مطلع شوند.

ترمیم روکش آسفالت آزادراه با اولویت خرابی های نقاط هدف

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان زنجان در این باره گفت: طبق وعده از قبل اعلام شده، بهسازی و اصلاح رویه آزادراه زنجان به قزوین با برنامه ریزی سال گذشته و پیگیری ها برای اخذ اعتبار، انتخاب پیمانکار و احداث کارخانه جدید آسفالت ریزی محقق شد.

جعفر قزوینیان افزود: از ششم اردیبهشت سال جاری ۲ اکیپ کاملا مجهز بهسازی به همراه پیمانکار مربوط در آزادراه زنجان به قزوین مستقر شدند و هم اکنون نیز مشغول لگه گیری و اصلاح رویه آسفالت هستند.

این مسوول با بیان اینکه طول آزادراهی زنجان به قزوین ۱۰۵ کیلومتر بوده که خرابی ها در مسیر شمالی و جنوبی نمایان است، ادامه داد: با توجه به اولوبت بندی صورت گرفته، کار عکس برداری، آزمایش و کنترل ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه کار با اولویت ترمیم خرابی های خیلی زیاد آسفالت شروع شده است، اظهار داشت: یک بخشی از کار، در اردیبهشت سال جاری در مسیر شمالی آزادراه انجام شد و در ۲۰ روز اخیر هم در مسیر جنوبی، ۲ اکیپ راهسازی مشغول به فعالیت هستند.

قزوینیان با تاکید بر اینکه در این روش، بخش های مشکل دار، پاکسازی و روکش آسفالت می شود، افزود: در فصل بهار به ویژه در تعطیلات نوروزی محدودیت هایی وجود داشت و به همین دلیل اقدامات با کندی مواجه شد.

وی با تاکید بر اینکه به تدریج با توجه به افزایش دما و شرایط جوی، روش های دیگر برای لکه گیری و روکش نقاط هدف استفاده خواهد شد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی ها از اول تیر سال جاری یک گروه دیگر در باند شمالی آزادراه زنجان به قزوین با روش خاصی آسفالت حفاظتی را به کار خواهد گرفت.

این مسوول ادامه داد: همچنین روش دیگری از قبیل قیر پاشی حفاظتی هم در دستور کار است و تلاش می شود تا اکیپ ها تا پایان فصل کاری عمرانی در آزادراه مستقر باشند.

به گفته قزوینیان، پشتیبانی های لازم برای تخصیص اعتبار جهت تامین قیر انجام خواهد گرفت تا تعطیلی کارگاه ها در کار نباشد.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی ها تلاش می شود تا پایان فصل کاری و ورود به فصل سرد سال، عمده خرابی هایی که در طول مسیر آزادراهی زنجان- قزوین رخ داده، پوشش داده شود.

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان زنجان با بیان اینکه طول آزادراه زیاد است و در این میان اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای روکش کل ۲۱۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اجرای این کار به سه سال زمان نیاز دارد.

وی تاکید کرد: تلاش بر این است قسمت هایی که خرابی های شدیدی دارد و به نوعی برای رانندگان و مسافران، آزار دهنده است مرتفع شود.

عمر روکش آسفالتی آزادراه کوتاه نیست

این مسوول در خصوص کیفیت به کارگیری آسفالت آزادراهی نیز گفت: آسفالت مورد نیاز آزادراه، در کارخانه و تحت نظارت آزمایشگاه، همکاران و مشاوران قرار دارد و در زمان اجرا نیز نمونه برداری و کنترل کیفیت می شود.

وی با بیان اینکه زمانی که جاده جدیدی احداث می شود، لایه های مختلفی بر روی آن کشیده می شود، اضافه کرد: عموم مردم نسبت به خرابی های آسفالت آزادراه انتقادهایی دارند اما باید به این مهم توجه داشته باشند که به دلیل وسعت زیاد خرابی ها امکان ترمیم آنها در یک بازه زمانی کوتاه وجود ندارد.

قزوینیان افزود: گاهی مجبوریم برای اینکه لایه نسبتا صافی برای عبور و مرور داشته باشیم اول لکه گیری کنیم و سپس با تامین اعتبار روکش انجام شود که در نوع خود زمان زیادی را می گیرد.

این مسوول گفت: در برخی مواقع حتی طرح تکمیل نشده، خرابی ایجاد می شود که به معنی خرابی آسفالت نیست بلکه لایه ها کامل نشده است و از طرفی ترافیک بالا در برخی نقاط هم خرابی هایی را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آسفالت با توجه به کنترل های انجام گرفته مشکلی نخواهد داشت، اظهار داشت: تضمین آسفالت برای نقاطی که فقط لکه گیری انجام می شود ۲ سال است و در صورتی که بهسازی کاملی انجام شود این مدت پنج سال خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان زنجان خاطرنشان کرد: یک بخش مهم از مشکلات کنونی، نبود اعتبار مورد نیاز است که در صورت تامین آن، روکش آسفالت آزادراه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

پل زیرگذر خرمدره، خواسته به حق مردم این شهرستان است

وی با اشاره به پل زیرگذر سید جمال الدین خرمدره، گفت: این پروژه سال گذشته در ضلع شمالی خرمدره به بهره داری رسید.

قزوینیان افزود: این پروژه خواسته به حق مردم خرمدره و کسانی است که از این مسیر تردد می کردند و بعد از بهره برداری باید کارهای تکمیلی از قبیل روکش و تعریض لایه دوم آن در بالای زیر گذر و در کمربندی ابهر و خرمدره انجام می گرفت که به دلیل شروع فصل بارندگی متوقف ماند.

این مسوول ادامه داد:امسال پیمانکار مربوط با توجه به شرایط جوی مناسب نسبت به رفع نواقصات جزیی زیرگذر اقدام کرد که این طرح تا چند روز آینده تکمیلتر خواهد شد.

وی گفت: کمربندی ابهر به خرمدره که زیرگذر سید جمال الدین بخشی از آن را پوشش داده است در طول سه کیلومتر تعریض شده بود و لایه نهایی آسفالت بر روی آن انجام نگرفته بود که پیمانکار در حال تکمیل آن است و تا یک ماه آینده این روکش به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و جاده ای استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین بحث جداسازی مسیر رفت و برگشت این مسیر انجام خواهد شد تا ایمنی در این محدوده افزایش یابد.

آسفالت ریزی ۶ هزار تنی در محدوده خرمدره

رییس اداره راهداری شهرستان خرمدره نیز در این بازدید، گفت: آزادراه زنجان - قزوین در حوزه خرمدره ۲۰ کیلومتر را از صائین قلعه تا ایستگاه راه آهن شامل می شود.

مهدی دهقانی افزود: بیشترین خرابی در این آزادراه در مسیر جنوبی از سمت هیدج از کیلومتر ۷۲ تا ۷۵ به طول سه و نیم کیلومتر بود که لکه گیری آن انجام گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین از کیلومتر ۷۲ تا ۸۴ مسیر جنوبی آزادراه، روکش آسفالت خواهد شد که تاکنون بخش محدودی از آن انجام گرفته است و مابقی از کیلومتر ۷۵ تا ۸۴ در مسیر شمالی نیز روکش آسفالت می شود.

این مسوول ادامه داد: تاکنون ۶ هزار تن آسفالت ریزی در این محدوده انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر مشکلی در تامین قیر مورد نیاز برای لکه گیری و روکش آسفالت نداریم، اظهار داشت: در صورت مساعد بودن وضعیت جوی و کم بودن ترافیک آزادراه، روکش آسفالت تا حوزه ابهر انجام خواهد شد.

این مسوول تاکید کرد: آسفالت مورد استفاده در آزادراه استاندارد است چون آزمایش های دقیقی توسط آزمایشگاه فنی بر روی آن انجام می شود.

وی با بیان اینکه استان زنجان به ویژه منطقه خرمدره و ابهر به لحاظ اقلیمی سردسیر است، خاطرنشان کرد: دمای این منطقه در زمستان سال گذشته به منفی ۱۲ درجه نیز رسید و حتی به گفته پلیس راه زنجان- قزوین، خطرناکترین و کولاکی‌ترین بخش این مسیر از "خرمده به هیدج و صائین قلعه" اعلام شده است.

چهار هزار و ۹۰۰ تن آسفالت ریزی آزادراه در حوزه استحفاظی ابهر

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ابهر نیز به کارهای انجام گرفته در این مسیر اشاره کرد و گفت:حوزه استحفاظی شهرستان در قسمت آزادراه ۲۴ کیلومتر است که طی ۲۵ روز گذشته موفق شدیم سه و نیم کیلومتر را در سه مسیر بهسازی و لکه گیری کنیم.

علی‌اصغر عطوفبا با بیان اینکه بالغ بر چهار هزار و ۹۰۰ تن آسفالت استفاده شد، اضافه کرد: برای این میزان تاکنون هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

این مسوول ادامه داد: پیگیر آن هستیم کل حوزه را بعد از لکه گیری، روکش آسفالت کنیم.

وی با بیان اینکه طول کل راه های حوزه شهرستان ابهر ۳۸۰ کیومتر است، اظهار داشت: از این میزان ۲۸۰ کیلومتر، راه روستایی بوده که ۸۵ درصد آن آسفالت ریزی شده است.

این مسوول ادامه داد: ۱۰۰ کیلومتر هم آزادراه، بزرگراه و راه اصلی شهرستان را شامل می شود و ۴۵ درصد راه های روستایی استان نیازمند روکش آسفالت است.

وی خاطر نشان کرد: پس از لگه گیری اساسی، روکش آنها انجام خواهد شد که به تردد ایمن خودروهای عبوری در آنها کمک شایانی خواهد کرد.