به گزارش ایرنا، حسین یونسی روز یکشنبه در حاشیه امضای این تفاهمنامه در جمع خبرنگاران گفت: در راستای سیاست سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر نوسازی ناوگان تجاری دریای خزر نیاز به راهاندازی صنعت کشتیسازی در این استان احساس میشد که بدین منظور با توجه به تقاضای بسیار زیاد و در عین حال محدودیتی که برای خرید و ساخت کشتی در این دریا وجود دارد، تصمیم به اجرای این پروژه گرفته شد.
وی تصریح کرد: در این راستا مذاکراتی شد و طی فراخوانی، موفق به جذب سرمایهگذار در این زمینه از طریق مزایده شدیم. در مراحل اول و دوم باید مطالعات محیط زیستی این پروژه انجام شود و پس از ارزیابی محیط زیستی و اخذ مجوزهای لازم انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی این پروژه انجام میشود.
وی با بیان اینکه در فاز اول پنج هکتار زمین برای ساخت و تعمیر شناورها به این پروژه اختصاص مییابد، اظهار کرد: اگر فاز نخست طرح با موفقیت انجام شود در فاز ۲ مقدار بیشتری زمین برای توسعه اختصاص می دهیم.
به گفته یونسی، انعقاد قرارداد پس از پایان مطالعات انجام و ارزیابی زیست محیطی آن از طریق اداره کل محیط زیست استان پیگیری و انجام تا به سرعت با کاهش بوروکراسی اداری این پروژه آغاز شود.
مدیرکل بنادرو دریانوردی گیلان تصریح کرد: در فاز صفر این پروژه برای نزدیک به ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد میشود اما در ادامه پروژه پیش بینی میکنیم این میزان به ۲ برابر افزایش یابد و انتظار است با ایجاد و توسعه این صنعت بتوانیم در حوزه اشتغال هم موثر بوده در عین آنکه کمبود کشتیهایی که در دریای خزر وجود دارد را تا حدی جبران و مشکلات ناوگان حمل و نقل دریایی را مرتفع کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با قول مساعدی که محیط زیست برای همکاری در این زمینه داده است در بحث اخذ مجوزهای زیست محیطی مشکل جدی وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: در صنعت کشتیسازی آلودگی خاصی وجود ندارد و حتی برای اندک آلودگی که در بخش زنگ زدایی بدنه کشتیهای تعمیری وجود دارد نیز چاره اندیشی شده است.
مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقهترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۶۰ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.