بیرجند- ایرنا- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با افزایش تعداد دستگاه MRI در استان از سه به پنج دستگاه مدت انتظار بیماران برای نوبت این روش تصویربرداری کاهش یافت.

علی اکبر اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تخصیص ۲ دستگاه MRI به شهرستان های فردوس و طبس آمار این زیرساخت تشخیصی در استان به پنج مورد رسید که حاصل پیگیری‌ها و مطالبه‌گری درست از سوی مردم و مسئولان بود.

وی افزود: با پیگیری، مساعدت و هماهنگی خوبی که در سطح وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، استانداری و مجموعه‌های شهری، فرمانداری‌ها، خیران سلامت، امامان جمعه در راه رفع نیازها و مطالبات به حق مردمی به عمل آمد، اوایل خردادماه جاری شاهد ورود ۲ دستگاه MRI برای شهرهای فردوس و طبس بطور همزمان بودیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: دستگاه‌های موجود MRI در استان شامل یک دستگاه در بیمارستان ولیعصر(عج)، یک دستگاه در بیمارستان امام رضا(ع)، یک دستگاه در بیمارستان شهدای قاین است که با MRI بیمارستان حضرت رسول(ص) فردوس و بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس این تعداد به پنج دستگاه می‌رسد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان دسترسی آسان و عادلانه به خدمات بوده لذا با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، اقلیمی و جمعیتی خراسان جنوبی علاوه بر شاخص جمعیت، بحث پراکندگی جغرافیایی هم در دسترسی به خدمات مهم است.

اسماعیلی ادامه داد: از همین رو در راستای دسترسی آسان و عادلانه خدمات به شهرستان طبس دستگاه MRI تخصیص یافت که ارایه خدمات به منطقه جغرافیایی طبس و حومه را به عهده خواهد داشت و علاوه بر اینکه به مردم خراسان جنوبی ارایه خدمات می‌دهد، جمعیتی از استان‌های اصفهان و یزد شامل شهرهای خور و بیابانک هم از این امکان می‌توانند استفاده کنند.

وی افزود: حوزه جمعیتی شهرهای بشرویه، سرایان و فردوس هم با MRI فردوس پوشش داده خواهد شد.

افزایش ماندگاری متخصصان با تامین MRI

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علاوه بر تسهیل ارایه خدمات زمینه حضور رشته‌های تخصصی از جمله جراحی مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب و متخصصان رادیولوژی هم فراهم می‌شود زیرا MRI یکی از ابزارهای کار این متخصصان بوده لذا علاوه بر تصویربرداری زمینه خدمت در رشته های تخصصی مرتبط و ماندگاری متخصصان بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲ دستگاه اختصاص یافته به فردوس و طبس محدودیت وزنی ندارد عنوان کرد: این دستگاه تمام تصویربرداری‌های مختص MRI را انجام می‌دهد و محدودیت نوع برش اسکن هم ندارد لذا در هر سه بعد تصویربرداری انجام می‌شود.

اسماعیلی افزود: MRI برای مغز، قفسه سینه و اندام‌ها کاربرد دارد و به خصوص برای ستون فقرات، تشخیص دیسکوپاتی کمر و ستون فقرات و سایر ناهنجاری‌ها بسیار کاربردی است و یکی از ابزارهای تصویربرداری تشخیصی بیماری‌ها محسوب می‌شود.

جلسات متعددی توسط تمام حوزه‌های مطالبه گری اجتماعی، از جمله فرمانداران، نمایندگان مجلس، امامان جماعت و جمعه، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و پیگیری های زیادی داشتند

وی با تاکید بر اینکه MRI یک روش تشخیصی است و کاربرد درمانی ندارد اظهار داشت: با توجه به توزیع دستگاه MRI در سطح کشور حساسیت پراکندگی جغرافیایی و دسترسی مردم به خدمات ورای شاخص جمعیتی توسط استاندار خراسان جنوبی و اولویت بندی به وزارت بهداشت و درمان انعکاس یافت و به طور مستمر پیگیری شد لذا هر ۲ شهرستان فردوس و طبس به طور همزمان از این زیرساخت بهره‌مند شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: با انتقال این ضرورت اجتماعی وزارت بهداشت نیز همکاری خوبی کرد لذا ۲ دستگاه با ویژگی یکسان برای ۲ شهر تخصیص یافت.

وی عنوان کرد: جلسات متعددی توسط تمام حوزه‌های مطالبه گری اجتماعی، از جمله فرمانداران، نمایندگان مجلس، امامان جماعت و جمعه، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و پیگیری های زیادی داشتند همچنین چند نوبت سفر به مرکز توسط استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت.

پرهیز شهروندان از درخواست‌های القایی

اسماعیلی تاکید کرد: برخی از درخواست‌ها غیر ضروری یا القایی است که باید حوزه متخصصان برای مواردی که مورد نیاز است درخواست داشته باشند تا از بار اضافه و درخواست القایی MRI خودداری شود و بیماری که نیاز واقعی دارد پشت ترافیک غیر ضروری معطل نماند.

وی گفت: در راستای دسترسی عادلانه به خدمات در برنامه دانشگاه علوم پزشکی تخصیص یک دستگاه برای نهبندان و بیمارستان رازی بیرجند هم در برنامه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین موافقت اصولی یک دستگاه برای شهر بیرجند اخذ شده که اگر در روند کار مشکلی ایجاد نشود و تامین اعتبار لازم صورت گیرد در ۶ ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی بیان کرد: برای شهرهای سرایان، درمیان، سربیشه و زیرکوه تخصیص دستگاه سی تی اسکن در برنامه دانشگاه است که تا خدمات تخصصی تصویربرداری در این شهرستان ها گسترده‌تر شود.

تخصیص مجهزترین دستگاه سی تی اسکن در بیرجند

اسماعیلی یادآور شد: تخصیص یک دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلایس به عنوان مجهزترین دستگاه به بیمارستان رازی هم موجب شده که در منطقه جغرافیایی علاوه بر خراسان جنوبی زابل، گناباد و تربت حیدریه را پوشش دهد که تا ماه آینده این دستگاه نصب خواهد شد.

وی افزود: این دستگاه در حوزه تصویربرداری از عروق مغز و اندام‌ها بسیار کاربردی است و خدمات سی تی آنژیوگرافی که از خدمات فوق تخصصی و پیشرفته بوده انجام خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: هزینه هر کدام از دستگاه‌ها MRI و سی تی اسکن ۱۲۸ اسلایس یک میلیون دلار است که توسط سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان تامین و تخصیص یافته است.

وی گفت: خیران شهرستان فردوس و طبس هم در ساخت محل نصب MRI و دستگاه های جانبی نقش موثری داشته‌اند.

اسماعیلی اظهار داشت: بدون اغراق از نظر تجهیزات پزشکی و حوزه‌های تخصصی و فوق تخصصی شرایط مطلوبی داریم هر چند با توجه به دوری خراسان جنوبی از مرکز قابل مقایسه با برخی مناطق جغرافیای کشور نیست.

وی ادامه داد: این فاصله طولانی دسترسی مردم را کمتر می‌کند و برای متخصصان وفوق تخصص‌ها نیز شرایط سختی رقم می‌زند اما وزارت بهداشت زیرساخت‌های تشخیصی خوبی در استان فراهم کرده که اطمینان‌بخش برای بیماران است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: لذا بر اساس نظام سطح بندی خدمات شاخص جمعیتی، شرایط نامساعدی نداریم و مردم شهرها و حوزه‌های تخصصی دسترسی خوبی دارند زیرا بر اساس نظام سطح بندی، برخی خدمات در شهرهای کوچک توجیه ندارد و باید بر مبنای نظام ارجاع مراجعه کنند.

وی یادآور شد: برخی خدمات مخصوص مرکز استان است از همین رو رشته‌های فوق تخصصی فقط در مراکز دانشگاهی و مرکز استان توجیه دارد و از لحاظ ضریب جمعیتی شهرهای دیگر نیاز ندارند.

اسماعیلی افزود: سه شهر طبس، فردوس و قاین مراکز ارجاعی هستند که سطح بالاتری از حوزه های تخصصی را برآورده می‌کنند و مرکز استان هم برای کل شهرستان‌ها مرجع تخصصی و فوق تخصصی ارایه خدمات است.