ساری- ایرنا- سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب شروع مبارزه شیمیایی علیه بالشک مرکبات در منطقه شرق و مرکز استان را از امروز بیست و دوم خرداد ماه اعلام کرد و گفت: باغداران منطقه غرب استان نیز از بیست و هفتم همین ماه به مدت ۲۰ روز سمپاشی را انجام بدهند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی در جلسه پیش آگاهی آفات و بیماری های مرکبات درباره مبارزه با آفات غالب درختان مرکبات و کنترل به موقع عوامل خسارت زا، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از تنش های خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی ضروری است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف روغن امولسیون شونده با درجه سولفوناسیون ۹۵ درصد(روغن های تابستانه) ۱۰ لیتر در یکهزار لیترآب و روغن EC بمیزان ۶ الی هفت لیتر در هزار لیتر آب و در صورت استفاده از روغن های ولک معمولی با درجه سولفوناسیون کمتر از ۸۵ درصد سه تاپنج لیتر در یکهزار لیتر آب است، افرود: در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۲ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده معمولی خودداری شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد: حشره کش های توصیه شده شامل آپلاود، آدمیرال به میزان نیم لیتر، دورسبان، اتیون و مالاتیون یک و نیم تا ۲ لیتر و حشره کش کنه کش گیاهی دایابون ۶ لیتر در یکهزار لیتر آب است.

وی با اشاره به اینکه در صورت استفاده از روغن تابستانه از حداقل دوز سموم حشره کش توصیه شده؛ استفاده شود، گفت: در باغات آلوده به کنه قرمز مرکبات، استفاده از کنه کشهای توصیه شده مانند انویدور لیتر یتر و، نیسورون حدود نیم لیتر و نئورون یک لیتر در یکهزار لیتر آب همراه با یکی از حشره کش های فوق بلامانع است.

بیگی تاکید کرد: قبل از مبارزه با عوامل خسارت زا، باغداران با تهیه نمونه از باغ و ارائه به کارشناسان حفظ نباتات مراکز خدمات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان حوزه عمل یا کلینیک های گیاه پزشکی، بر اساس توصیه های کارشناسی و نسخه گیاه پزشکی صادره از مراجع یاد شده نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال دریافت فاکتور اقدام کنند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از تنش های خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی انجام شود، گفت: برای پیشگیری از عواقب سوء احتمالی از مصرف سموم و روغنهای امولسیون شونده بدون بر چسب و مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری شود.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده آفت پروانه مینوز مرکبات، مبارزه شیمیایی فقط در باغات جوان مرکبات زیر چهار سال و نهالستان ها روی جوانه های نورسته علیه نسل اول آفت از اواخر خرداد به بعد توصیه می شود، اظهار کرد: برای این منظور حشره کش های موثر مبارزه شیمیایی(کونفیدور به میزان پنج دهم و آبامکتین(ورتیمک) به میزان چهار دهم لیتر در هزار لیتر آب علیه مینوز مرکبات با رعایت تناوب مصرف شود.

وی با اشاره به اهمیت کاهش اثرات سوء زیست محیطی، حفظ تعادل طبیعی و حمایت از دشمنان طبیعی آفات، سمپاشی با یکی از حشره کش ها و کنه کشهای توصیه شده فقط روی درختان آلوده تاکید می شود و از سمپاشی باغات و درختان بدون آفت اجتناب شود، گفت: به منظور پیشگیری از بروز مقاومت در حشرات و کنه ها از ترکیب دو حشره کش یا کنه کش هنگام سمپاشی خودداری و تناوب در مصرف سموم از گروههای مختلف رعایت شود.

این مسوول حفظ نباتات مازندران به باغداران توصیه کرد، از اختلاط سموم با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری و قبل از شروع سمپاشی به زنبورداران منطقه برای انتقال کندوهای زنبورعسل به منطقه امن اطلاع رسانی شده و برای پیشگیری از اثرات سوء تنش های گرمایی نیز سمپاشی در ساعات خنک روز و در هوای بدون باد انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت صادرات میوه و الزام برخی از کشورها به پایش و نظارت کلینیک های گیاهپزشکی بر مراحل مختلف تولید و ارائه آنالیز باقیمانده سموم، تاکید کرد: باغداران ضمن تسریع در عقد قرارداد با کلینیک یا کارشناسان ذیربط گیاه پزشکی، مدیریت عوامل خسارت زای باغات را بر اساس توصیه کارشناسان طرف قرارداد اقدام و از مصرف سموم توصیه نشده و غیرمنطبق با لیست اعلام شده کشور مقصد خودداری کنند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره مدیریت مگس میوه مدیترانه ای، گفت: تسریع در برداشت تمامی میوه های رسیده، نصب تله های جلب کننده حاوی سراتل یا سراتینکس به تعداد ۲۰ الی ۳۰ عدد در هکتار بمنظور شکار انبوه، رعایت بهداشت کف باغ و هماهنگی با کارشناسان ذیربط گیاه پزشکی بمنظور طعمه باشی با پروتئین هیدرولیزات از موارد مهم در مدیریت مگس میوه مدیترانه ای است.

وی به باغداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمائی های لازم به مراکز جهاد کشاورزی دهستانها یا واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه کنند.