آغاز رزمایش مقابله با آفت مگس میوه در مازندران

ساری- ایرنا- همزمان با آغاز برگزاری رزمایش پدافند غیر عامل پیشگیری و مقابله با آفت مگس میوه در مازندران از صبح امروز دوشنبه، باغداران این استان بویژه صاحبان باغ های مرکبات برای مقابله با این آفت در آماده باش کامل قرار گرفتند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، رزمایش پدافند غیر عامل مقابله با مگس میوه مدیترانه ای با حضور نیروهای مختلف مردمی، تشکل های کشاورزی و باغداران با محوریت سازمان جهاد کشاورزی مازندران صبح امروز با حضور مدیر کل پدافند غیر عامل مازندران و مدیران جهاد کشاورزی استان در روستای فرح آباد ساری آغاز شد.

رزمایش مقابله با آفت مگس به صورت عملی در باغ یک هکتاری مرکبات واقع در جاده فرح آباد شهرستان ساری عملیاتی شد و باغداران پیشرو در کنار کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی نحوه تله گذاری، مقدار و چگونگی محلول پاشی، جمع آوری میوه های پوسیده و دفن آن را با هدف پیشگیری و مبارزه بیولوژیک با مگس میوه تمرین کردند.

کارشناسان باغبانی می گویند :دما و رطوبت مناسب برای افزایش زادآوری و وجود میزبان های حساس رسیده نظیر هلو، شلیل، سیب و میوه های در حال رسیدن به ویژه خرمالو و پرتقال های تابستانه ازدیاد نسل و طغیان آفت مگس میوه مدیترانه ای و در نهایت خسارت روی مرکبات دور از انتظار نیست.

از آن جایی که در آستانه برداشت نارنگی های زود رس قرار داریم، باغداران مازندران باید نسبت به خطر طغیان آفت مگس میوه به خصوص حدود ۱۲هزار هکتار از نارنگی های زود رس که از نیمه دوم شهریور ماه به مرحله برداشت می رسد، هوشیار باشند.

طبق اظهارات رسمی کارشناسان حفظ نباتات، هر مگس ماده روزانه ۱ تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو، گیلاس، زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

آغاز رزمایش مقابله با آفت مگس میوه در مازندران

نهاده های مبارزه با مگس میوه به اندازه کافی در مازندران موجود و کمبود نداریم

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در این رزمایش گفت :‌هشت هزار هکتار از باغ های استان طعمه پاشی و مه پاشی برای مبارزه با مگس میوه انجام شده است.

فرید بیگی با اظهار این که در مجموع با سایر اقدامات پیشگیرانه، حدود ۱۰۰ هزار هکتار مبارزه در باغ های مازندران انجام شده است، افزود: نهاده های مبارزه با مگس میوه به اندازه کافی موجود است و کمبود نداریم.

وی از باغداران خواست تا با مراجعه به کلینیک‌های گیاهپزشکی و داروخانه های گیاهپزشکی دستورالعمل مقابله با مگس میوه را دریافت کنند، ‌ ادامه داد:‌ آفت مگس میوه مدیریت پذیر است و کشاورزان باید اکنون که نقطه اوج فعالیت مگس است با آن مبارزه کنند.

این مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: با توجه به درجه حرارت مناسب آب و هوایی و افزایش شکار مگس بصورت روزانه به همراه رسیدگی میوه انجیر و سیب و گلابی، احتمال طغیان و خسارت این آفت در شهریور ماه روی میوه های نارنگی پیش رس و خرمالو در صورت عدم کنترل مناسب وجود دارد.

بیگی با اشاره به شرایط خاص و مساعد آب و هوایی امسال برای فعالیت آفت مگس مدیترانه ای در سطح استان و افزایش جمعیت در ۲ ماهه اخیر، افزود: تنها راه بسیار ساده و در عین حال اساسی و بدون هزینه برای مبارزه با آفت مگس، برداشت میوه های رسیده و جمع آوری و دفن میوه های پوسیده پای درختان است چون میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت بهترین میزبان مگس مدیترانه ای به شمار می رود.

آغاز رزمایش مقابله با آفت مگس میوه در مازندران

تولید محصول سالم باغی مازندران برای صادرات ضروری است

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران با اظهار این که مبارزه با آفات و بیماری ها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان ضروری است، گفت: با توجه گسترش دیژلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و فراهم رشدن زمنیه صادرات انواع محصولات کشاورزی به خصوص مرکبات به کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه، تولید محصول سالم ضروری و اجتناب ناپذیر است.

حمید بخشی با اظهار این که برگزاری رزمایش مباره با با آفت مگس میوه هشداری برای باغداران و کشاورزان استان که با جدیت با این آفت مقابله کنند، افزود: فرهنگ سازی، آموزش و ترویج و اطلاع رسانی مدیریت مگس میوه باید مورد توجه مدیران، رسانه ها و کشاورزان و باغداران استان قرار گیرد.

وی به اهمیت وجود تقویم مقابله با آفت کشاورزی مازندران و در اختیار قرار دادن آن بین بهره برداران اشاره کرد و ادامه داد:‌ همه اقدامات لازم در حوزه کشاورزی نظیر زمان سمپاشی، کودپاشی، آبیاری و مبارزه با آفات و بیماری ها در این تقویم گنجانده شود و اطلاع رسانی شود.

آغاز رزمایش مقابله با آفت مگس میوه در مازندران

آفت مگس میوه در مازندران مدیریت پذیر و در کنترل است

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در رزمایش مبارزه با مگس میوه گفت: برگزاری رزمایش ها و اقدامات در بخش کشاورزی باید مردم محور باشد و به دست مردم انجام شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

حسن عنایتی افزود: امنیت غذایی یک مقوله فراسازمانی است و همه باید در تامین آن نقش ایفا کنند.

وی با بیان این که خرید ۱۰ میلیون تن گندم برای کشورمان افتخار و اقتدار به دنبال دارد و باید تلاش کنیم همه نیاز خودمان را در داخل تامین کنیم. کمیت و کیفیت تولید غذا و در دسترس بودن آن از شاخص های امنیت غذایی است.

وی اظهار داشت: مدیران و کشاورزان و تولیدکنندگان باید کنار هم باشند و هیچ شکافی در این رابطه وجود نداشته باشد، کشاورزان باید کارشناسان و مسوولان را در کنار خودشان حس کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: آفت مگس میوه در استان بومی شده است و به رغم اینکه مدیریت پذیر است، اما مبارزه به موقع بسیار مهم ضروری است، صد البته بهداشت باغ باید رعایت شود تا شاهد فعالیت آفات و بیماری ها نباشیم.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.

مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha