اراک_ ایرنا- معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ظرفیت جذب محصولات خام کشاورزی در صنایع تبدیلی این استان به چهار هزار و ۳۰۰ تن در سال افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، «مریم انجمنی» روز دوشنبه در جریان بازدید تور رسانه‌ای استان مرکزی از واحدهای صنایع تبدیلی شهرستان کمیجان، افزود: زمینه جذب، فرآوری، عمل‌آوری و ذخیره‌سازی این میزان محصولات خام کشاورزی در ۳۳۵ واحد صنایع تبدیلی استان مرکزی فراهم است و ۶ هزار و ۱۴۰ اشتغال در این واحدها به صورت مستقیم ایجاد شد.

وی، از صدور جواز تاسیس برای ۳۶۳ فقره صنایع تبدیلی دارای اعتبار در استان مرکزی خبرداد و گفت: ۳۷ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال منابع مالی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها نیاز بود که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، برای هفت هزار و ۴۲۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: چهار هزار و ۴۷۸ تن با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت فرآوری و عمل‌آوری محصولات کشاورزی در استان افزوده‌ می‌شود.

انجمنی، با یادآوری بهره‌برداری از ۴۴ واحد صنایع تبدیلی استان در سال گذشته، بیان کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۳۵۳ هزار تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان مرکزی افزوده شد.

وی گفت: چهار میلیارد ریال منابع مالی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده و با بهره‌برداری از آنها برای ۶۶۳ نفر اشتغال زایی شد.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: ۳۵۳ هزار تن با بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه به ظرفیت جذب ماده خام بخش کشاورزی استان افزوده شده‌است.

انجمنی بیان کرد: سال گذشته ۳۱ فقره جواز تاسیس در استان مرکزی صادر شد و بهره‌برداری از این طرح‌ها، پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که با افتتاح این طرح‌ها، ۲۵۳ هزار تن به ظرفیت فرآوری محصولات خام کشاورزی استان افزوده می‌شود و ۸۶۹ نفر فرصت اشتغال جدید ایجاد می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان نیز در جریان بازدید از واحدهای صنایع تبدیلی این شهرستان گفت: سطح اراضی کشاورزی کمیجان، ۵۶ هزار و ۱۰۰ هکتار است و سالانه ۱۵۹ هزار و ۲۵۷ تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می‌شود.

«مهدی حاجی لو» افزود: ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان کمیجان زیر کشت گندم دیم و سه هزار و ۶۰۰ هکتار زیر کشت گندم آبی قرار دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۱۷ هزار تن گندم در شهرستان کمیجان تولید و ۱۲ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان خاطر نشان کرد: یک‌هزار و ۴۱۰ تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد و طرح جهش تولید در دیم‌زارها در ۶ هزار هکتار اجرایی شد.

حاجی لو عنوان کرد: کشت پسته برای نخستین بار در ۶۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی کمیجان کشت شده‌است.

وی افزود: یک‌هزار و ۸۰ حلقه چاه در شهرستان کمیجان وجود دارد که ۷۸۰ حلقه از مجموع این چاه‌ها مجاز و ۳۰۰ حلقه غیرمجاز است که تعیین و تکلیف این چاه‌ها در دستور کار قرار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان عنوان کرد: ۷۵ رشته قنات در شهرستان کمیجان وجود دارد که هشت رشته با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال در حال لایروبی است.