شهرکرد- ایرنا- فرماندار فارسان چهارمحال و بختیاری گفت: این شهرستان برای میزبانی از نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین آماده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید هادی صالحی شامگاه سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران تاکید کرد: نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین به میزبانی فارسان از ۳۰ خردادماه تا پنجم تیرماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

وی افزود: کاهش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دوران شیوع ویروس کرونا باعث شد تا برگزاری جشنواره اقوام با هدف ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، هم‌افزایی بین اقوام، تشریح نقش اقوام درخصوص زنجیره غذایی و تولید، معرفی توانمندی‌های فعالان گردشگری، تزریق نشاط و شادابی در جامعه و توجه به داشته‌های فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: در شهرستان فارسان خانوارهایی با تنوع اقوام بختیاری‌ها، قشقایی‌ها و فارس‌ها ساکن هستند و به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: نمایشگاه سوغات، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مربوط به اقوام ایرانی استان‌های مختلف کشور با ۱۰۰ غرفه برپا خواهد شد که از این تعداد ۴۰ غرفه به اقوام و عشایر نقاط دیگر کشور و بقیه به معرفی سوغات، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مناطق گوناگون چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد.

فرماندار فارسان اقتصاد و صنعت گردشگری را از منابع درآمدزا با اشتغال بالا و عوارض کم نسبت به صنایع دیگر دانست و اظهار داشت: توجه به ظرفیت‌های ویژه فرهنگی، معرفی تولیدکنندگان برتر و تقویت اقتصاد گردشگری از برنامه‌های دولت سیزدهم در شهرستان فارسان به‌شمار می‌رود.

وی گفت: برای برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین چهار مدرسه، خانه‌های مسافر و بوم‌گردی‌های شهرستان فارسان به‌منظور اسکان شرکت‌کنندگان پیش‌بینی شده است.

صالحی تصریح کرد: در این جشنواره گروه‌های هنری از استان‌های دیگر حضور دارند و برنامه‌هایی را در نقاط مختلف شهرستان فارسان اجرا می‌کنند.

وی یادآور شد: برگزاری مسابقه‌های بومی محلی در رشته‌های ورزشی روستایی و عشایری، همایش زنان زاگرس‌نشین و بی‌بی‌مریم بختیاری و همایش معتمدان و متنفذان اقوام ایران‌زمین از برنامه‌های جنبی این جشنواره به‌شمار می‌رود.

فرماندار فارسان اظهار داشت: دانشکده هنر فارسان از ۱۸ سال قبل قرار بود که به دانشگاه ارتقا یابد، این دانشکده بخش جدایی‌ناپذیر شهرستان فارسان است و به هیچ‌عنوان تعطیل نخواهد شد.

وی گفت: فارسان از روزگار قدیم مرکز ثقل اقوام و طوایف مختلف ایل بختیاری بوده و محصولات تولیدی بین فارسانی‌ها و بختیاری‌ها دادوستد می‌شده است.

صالحی تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۳۰ مجوز برای راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی در شهرستان فارسان صادر شده است.

وی افزود: پس از برگزاری جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین آسیب‌شناسی این جشنواره انجام می‌شود و برای سال‌های بعد مورد توجه قرار می‌گیرد.

فرماندار فارسان تصریح کرد: درخواست می‌شود جوانان و فعالان فرهنگی و هنری این شهرستان کمیته تولید محتوا مربوط به قبل و حین نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین را تشکیل دهند و فعال کنند.

وی یادآور شد: رسانه‌های گروهی محرک مطلوبی برای مدیریت فضای شهری هنگام برگزاری نخستین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین است و در این راستا پیشنهادها، دیدگاه‌ها و نظرهای خود را ارائه دهند.

صالحی اظهار داشت: پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین در شهرستان فارسان شده است که امیدوارم هر چه سریع‌تر محقق شود.

به گزارش ایرنا، فارسان در ۳۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.