به گزارش ایرنا، محسن اردکانی در یک گفتوگوی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت تأمین آب شهر تهران، افزود: مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر کرج به سمت تهران در پی رخداد سیل کاملاً مسدود شد بهطوریکه هیچگونه آبی از سد کرج به سمت تهران منتقل نمیشد که این رخداد در ۶۸ سال گذشته بینظیر بود.
وی افزود: میزان آبی که از سد کرج به سمت تهران میآید، ۱۰ مترمکعب بر ثانیه، معادل ۲۰ درصد از نیاز آبی شهر تهران بود که اگر این مشکل مستقیم به تهران منتقل میشد، باید ۲۰ درصد از شهر تحت مشکل تأمین آب قرار میگرفت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: توانستیم بسیار سریع بخش زیادی از این آب را که حدود ۸ مترمکعب بر ثانیه بود، از دیگر سامانهها تأمین کنیم و ناگزیر، تأمین ۲ مترمکعب بر ثانیه را بهصورت مدیریت شده تأمین کردیم و به مشکلی که میتوانست ۲۰ درصد از شهر را تحتتأثیر قرار دهد، به ۴ درصد کاهش دادیم.
اردکانی با اشاره بهسختی کار در بازگشایی مسیر مسدود شده، گفت: این ۴ درصد بهناچار و بهصورت نوبتی دچار افت فشار یا قطعی آب شدند، اما اکنون رفع انسداد صورتگرفته و آب به تصفیهخانهها رسیده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر هیچگونه قطعی ناشی از کمبود آب نداریم، اما به دلیل اینکه در این مدت، شبکههای آب را بهصورت بحرانی تأمین کرده بودیم، ممکن است نوساناتی در شبکه بهصورت موردی ایجاد شده باشد که شهروندان میتوانند این موارد را با شماره ۱۲۲ در میان بگذارند.
مدیرعامل آبفای استان تهران درباره گلایه مردم از پاسخگو نبودن سامانه ۱۲۲ هم گفت: به علت زیاد بودن حجم تماسهای مردم، این حالت کمی طبیعی است که مردم در انتظار بمانند.
اردکانی درباره کدورت آب در برخی از نقاطی که بهتازگی آب آنها وصل شده هم گفت: آبی که از تصفیهخانههای ما به شبکه منتقل میشود، قطعاً مورد تأکید آزمایشگاههای ما و آزمایشگاههای مرجع است و شهروندان از نظر کیفیت آب نگرانی نداشته باشند.
وی درباره دلیل اطلاعرسانینکردن کافی در این حوزه هم گفت: سامانه پیامکی وجود دارد که موارد خاصی را به مردم محلههای موردنظر اطلاع میدهد، اما در موارد این چنینی که اطلاعرسانی ممکن است رفتار مصرفی مردم را تحتتأثیر قرار دهد و موجب ناپایداری بیشتر در شبکه شود، فرضیه ما این بود که زحمت را به خودمان منتقل کنیم تا سریعتر مشکل آبرسانی رفع شود.