به گزارش ایرنا از شرکت آب منطقه ای تهران، سیلاب اخیر در جاده چالوس مشکلات فراوانی را برای خدمت رسانی دستگاه های مختلف از جمله وزارت خانه های نیرو، راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سایر دستگاه ها ایجاد کرد که هر یک از دستگاه ها از لحظات اول وقوع بحران وارد میدان شده و با تلاش شبانهروزی اقدام به رفع مشکلات و موانع ایجاد شده و خرابی های ناشی از سیل کردند.
با این وجوددر حین عملیات شاهد برخی اقدام های غیر اصولی و غیر کارشناسی بودیم که این موارد گرچه ظاهراً برخی مشکلات و موانع را به صورت موقت برطرف می کند ولی در نهایت چالش ها را از شکلی به شکل دیگر منتقل کرده که بالقوه خسارت بار و بحران زا برای آینده نزدیک محسوب می شود.
انتقال و ریختن گل و لای و سنگ های واریز شده به جاده ها بر اثر سیلاب و نخاله ها و پسماند های ناشی از عملیات راه سازی از جمله این موارد است که مشکلات جدی برای لایروبی و پاکسازی رودخانه و مخازن سدها ایجاد می کند، ضمن اینکه هزینههای لایروبی و پاکسازی رودخانه ها و مخازن سدها به مراتب بیشتر از هزینه های پاکسازی اصولی راه ها می شود و در برخی موارد اجرای عملیات لایروبی اصولا امکان پذیر نیست.
همچنین در سیلاب های بعدی گل و لای منتقل شده غیر اصولی به رودخانه ها و مسیل ها موجب تشدید سیل و نیز آسیب رساندن به تاسیسات راه ها از جمله پل ها، کالورت ها و غیره میشود.
براین اساس برای جلوگیری از خسارت های جانی ومالی و هزینه کرد های مضاعف و تکراری بهتر است دستگاههای متولی از حل مسائل و مشکلات به صورت موقتی و مقطعی خودداری کرده و اقدام های اصولی، فنی و مهندسی و استاندارد را سرلوحه برنامههای عملیاتی خود به ویژه در مواقع بحران قرار دهند.
نظر شما