گناباد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: ایجاد کشتارگاه صنعتی دام ضرورت و حلقه مفقوده توسعه دامداری این شهرستان است چرا که فقط ۱۰ درصد دامهای گناباد در این شهرستان ذبح و فرآوری می شود و ۹۰ درصد دیگر به صورت دام زنده به سایر شهرستانها انتقال می یابد.

رمضانعلی قاسمی روز پنجشنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این در حالی است که افزون بر ۱۵۰ هزار دام سبک و سنگین با ظرفیت تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز در گناباد وجود دارد.

وی ادامه داد: این مساله موجب بروز مشکلات و خسارتهایی برای دامداران و در برخی مواقع اتلاف دامها در مسیر انتقال به کشتارگاههای سایر شهرستانها می شود از این رو راه اندازی کشتارگاه صنعتی از ضرورت های مهم این بخش است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به حمایت‌های این اداره برای راه اندازی کشتارگاه صنعتی دام در این شهرستان توجه بیشتر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این زمینه را خواستار شد.

قاسمی افزود: مرمت و لایروبی ۳۳ رشته قنات و اجرای تعدادی طرحهای آبیاری تحت فشار و ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی با اعتبار ۱۰۵ میلیارد ریال در این شهرستان در حال انجام است.

وی اضافه کرد:طی یک سال گذشته ۲ هزار و ۲۹ طرح اشتغالزایی در بخش جهاد کشاورزی این شهرستان با مبلغ سه هزار و ۳۸۷ میلیارد و ۶۱۳ میلیون ریال به بانکهای عامل معرفی شد که از این میزان هزار و ۵۲ طرح منجر به عقد قرارداد در بانکها شد و در نهایت هزار و ۳۲۹ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان پرداخت شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: از این میزان، ۲۹۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بنیاد برکت و حدود ۷۰۰ میلیارد ریال هم تسهیلات دامدار کارت به فعالان بخش جهاد کشاورزی شهرستان گناباد پرداخت شد.

قاسمی افزود: افزون بر ۵۰ درصد تسهیلات اشتغالزایی بنیاد برکت استان خراسان رضوی طی همین مدت به طرحهای جهاد کشاورزی شهرستان گناباد تخصیص یافت.

وی ادامه داد: گناباد به عنوان پایتخت سُماق ایران شناخته می‌شود و از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سماق کشور هزار و ۳۵۰ هکتار در این شهرستان است.

هزار و ۳۴۴ بهره بردار در بخشهای مختلف کشاورزی و دامداری گناباد فعالیت دارند و ۲۳۵ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز سالانه این بخش ۲۳۵ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز این بخش از چهار حلقه چاه و ۶۰۰ رشته قنات و ۱۰۶ دهنه چشمه تامین می شود.

۹۰ واحد مرغداری با ظرفیت تولید سالانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ و تولید ۱۴ هزار تن گوشت سفید و سه هزار تن تخم مرغ در شهرستان گناباد فعال است.

۲۱ تا ۲۶ خردادماه به عنوان هفته جهاد کشاورزی نام‌گذاری شده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.