۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۴
کد خبر: 83086581
T T
۰ نفر

انتقال كشتارگاه دغدغه مهم شهروندان گنابادي

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۷:۵۴
کد خبر: 83086581
انتقال كشتارگاه دغدغه مهم شهروندان گنابادي

گناباد- ايرنا- وجود كشتارگاه در داخل شهر طي 20 سال گذشته به يكي از دغدغه هاي مهم شهروندان گنابادي از جمله ساكنان كوي شرقي اين شهر واقع در جنوب خراسان رضوي تبديل شده است.

به گزارش ايرن، ساخت كشتارگاهها يكي از ضرورتهاي ذبح بهداشتي دام و كاهش تنگناهاي بهداشتي ناشي از آن نظير بيماريهاي مشترك انسان و دام است ولي وجود كشتارگاه در داخل شهر و محل سكونت مردم موجب بروز مشكلات بسيار براي ساكنان محدوده آن شده و با توجه به آلايندگي محيطي بايد به خارج شهر انتقال يابد.
مسائل و مشكلات متعدد ناشي از وجود كشتارگاه در داخل شهر، تنگناهاي بسيار براي شهروندان كوي شرقي گناباد ايجاد كرده و زندگي را براي ساكنان اين محدوده سخت نموده و به يكي از معضلات بهداشتي و زيست محيطي تبديل شده است.
تعطيلي كشتارگاه فعلي و انتقال آن به خارج شهر طي سالهاي گذشته نيز از دغدغه هاي مسئولان ذيربط بوده و واكنشهاي آنان را به دنبال داشته است.
فرماندار وقت گناباد يك سال پيش گفته بود: وجود كشتارگاه در محدوده مسكوني داخل شهر طي 20 سال اخير مشكلات و نارضايتي شهروندان را به دنبال داشته و بايد با اهتمام مسئولان ذيربط و شهرداري به خارج شهر انتقال يابد.
محمدعلي نبي پور افزود: با وجود مشكلات بسيار ناشي از وجود كشتارگاه دام سنگين در داخل شهر به دليل نبود اهتمام و عنايت كافي مسئولان ذيربط اين واحد تاكنون به خارج شهر انتقال نيافته است.
يكي از ساكنان خيابان كشتارگاه گناباد به خبرنگار ايرنا گفت: بوي تعفن ، وجود سگهاي ولگرد، حشرات مزاحم و ديگر مشكلات بهداشتي طي سالهاي گذشته شهروندان گناباد از جمله ساكنان كوي شرقي و محدوده كشتارگاه را با تنگناهاي بسيار مواجه كرده است.
جود گلشن افزود: استمرار اين وضعيت موجب شده تعدادي از اهالي اين منطقه براي سكونت به ديگر نقاط شهر رفته و ساخت و ساز در اين منطقه تا حد بسيار كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه وعده و وعيدهاي مسئولان براي انتقال كشتارگاه به خارج شهر با گذشت بيش از 20 سال هنوز به سرانجام نرسيده، خواستار هم افزايي و عنايت بيشتر دست اندركاران ذيربط در اين زمينه شد.
يكي ديگر از ساكنان محدوده كشتارگاه گناباد گفت: بوي تعفن ناشي از فعاليت كشتارگاه به اندازه اي است كه حتي نمي توان پنجره منازل را در فصول گرم سال باز كرد و وجود سگهاي ولگرد در اين محدوده رفت و آمد را براي شهروندان سخت كرده است.
سمانه حيدري افزود: تنگناهاي بهداشتي ناشي از وجود كشتارگاه در محدوده شهري شهروندان و كودكان ساكنان منطقه را به ستوه آورده است لذا مسئولان بايد با جديت بيشتر به انتقال كشتارگاه به خارج شهر و تعطيلي مكان فعلي اهتمام ورزند.
علي مراديان از ساكنان بولوار پاكدامن و نزديك كشتارگاه گناباد نيز گفت: پيگيريهاي مستمر شهروندان براي انتقال كشتارگاه به خارج شهر تاكنون راه به جايي نبرده و همت بيشتر مسئولان ذيربط را مي طلبد.
رئيس شبكه دامپزشكي گناباد هم به خبرنگار ايرنا گفت: وجود كشتارگاه فعلي گناباد در محدوده شهر و آلايندگي ناشي از آن بهداشت و سلامت عمومي را به مخاطره انداخته است.
دكتر محمدرضا متقي افزود: انتقال كشتارگاه مزبور به خارج شهر از 20 سال پيش مطرح بوده كه تاكنون محقق نشده است لذا مسئولان ذيربط و شهرداري بايد با تكميل كشتارگاه در دست احداث اين مهم را سرعت بخشند.
وي اظهار داشت: شبكه دامپزشكي بر روند كشتار دام در كشتارگاه گناباد نظارت كامل دارد ولي با توجه به مكان نامناسب آن بايد به خارج شهر انتقال يابد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گناباد هم گفت: كشتارگاه اين شهر به دليل قدمت بسيار و قرار گرفتن در محدوده مسكوني تنگناهاي زياد براي شهروندان ايجاد كرده است كه از جمله آنها مي توان به بوي تعفن، وجود سگهاي ولگرد و حشرات مزاحم اشاره كرد.
دكتر ايرج مرادي افزود: كشتارگاه گناباد مورد تاييد معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گناباد نيست و استانداردهاي لازم را ندارد و يكي از دغدغه هاي مهم است ولي به دليل نبود جايگزين موقت و پرهيز از افزايش احتمالي تبعات كشتار غير مجاز و بيماريهاي ناشي از آن تاكنون اقدام به تعطيلي آن نشده و ظرفيت كشتارگاه هاي بيدخت و كاخك نيز محدود است.
وي اظهار داشت: بيش از 20 جلسه طي ساليان گذشته با فرمانداران، شهرداران و مسئولان ذيربط براي سرعت بخشي روند انتقال كشتارگاه به خارج شهر برگزار شده است.
وي گفت: كشتارگاه گناباد داراي سيستم پيش سرد كن براي پرهيز از انتقال بيماريهاي مشترك انسان و دام و چاه دفن لاشه هاي آلوده و غير قابل مصرف است و دامپزشك هر روز بر روند كشتار دام در آن نظارت مي كند ولي مشكلات بهداشتي آن در داخل شهر زياد است.
رئيس شوراي اسلامي شهر گناباد هم به خبرنگار ايرنا گفت: تنگناهاي زياد وجود كشتارگاه در محدوده مسكوني موجب نارضايتي شهروندان شده به طوري كه طي درخواستهاي مكرر خواستار تعطيلي اين واحد و انتقال آن به خارج شهر هستند.
دكتر سيد حسين پورهاشمي افزود: طي سنوات گذشته تعدادي گاوداريها و دامداريها در نزديكي كشتارگاه كه بر دامنه تنگناهاي مردم افزوده بود، به مكان ديگر و خارج از شهر انتقال يافتند و كشتارگاه فعلي هم بهسازي و دستگاههاي پيش سرد كن و محل دفن لاشه هاي غير قابل مصرف در آن ايجاد شد.
وي اظهار داشت: ولي وجود اين كشتارگاه به دليل تنگناهاي متعدد ناشي از آن همچنان يكي از دغدغه هاي مهم ساكنان اين منطقه است به طوري كه چند مرتبه طي 20 سال قبل در تجمع هاي اعتراضي خواستار تعطيلي اين كشتارگاه و انتقال آن به خارج شهر شده اند.
وي گفت: بعد از پيگيري و جانمايي هاي لازم ، زميني در كيلومتر 15 جاده گناباد به بجستان براي احداث كشتارگاه صنعتي در نظر گرفته شده و فونداسيون آن نيز طي سه سال گذشته پايه ريزي شد و مراحل احداث آن با پيشرفت 40 درصدي در حال اجراست.
رئيس شوراي اسلامي گناباد افزود: شهرداري طي اين مدت 6 ميليارد ريال براي احداث كشتارگاه صنعتي گناباد هزينه كرده و با توجه به نياز به سرمايه گذاري بيشتر، در اين زمينه از سرمايه گذاري بخش خصوصي استفاده مي شود.
وي اظهار داشت: در صورتي كه پيمانكار به وعده هاي خود عمل كند، مرحله نخست كشتارگاه صنعتي گناباد تا اواخر امسال به بهره برداري مي رسد و كشتارگاه فعلي به مكان جديد انتقال مي يابد.
مهران حسين زاده شهردار گناباد هم گفت: مرحله نخست ساخت كشتارگاه صنعتي گناباد در زميني به وسعت 15 هزار مترمربع و زيربناي هزار مترمربع طي سه سال گذشته با تصويب 18 ميليارد ريال اعتبار آغاز شد و شهرداري با توجه به مشكلات متعدد مردم نهايت تلاش خود را براي تكميل آن تا پايان سالجاري انجام مي دهد.
شهرستان گناباد از مناطق شاخص خراسان رضوي از نظر توليد گوشت قرمز و سفيد، شير و لبنيات محسوب مي شود و با توليد سالانه 2 هزار و 206 تن تخم مرغ، 63 هزار و 500 تن شير، 2 هزار و 159 تن گوشت قرمز و 13 هزار و 216 تن گوشت مرغ به ترتيب رتبه هاي اول، دوم، سوم و چهاردهم اين استان را در توليد آنها به خود اختصاص داده است.
شهرستان 88 هزار نفري گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/6053