رشت - ایرنا - قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله محور روز پنجشنبه با حضور مسئولان و فعالان کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گیلان در تالار مرکزی رشت راه‌اندازی و در کانون‌های مساجد تشکیل شد.  

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حاشیه راه‌اندازی این قرارگاه فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از ناهنجاری‌های شهری که دغدغه‌مندان را نگران کرده بحث زیر سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقدیم مساله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت، پشتیبانی شده و ارتقا یابد.

رضا ثقتی تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی، هنری ما بعنوان عملیاتی‌ترین بستر فعالیت‌های فرهنگی، هنری در مساجد ماموریتی دارند که باید با رویکرد فرهنگ و هنر در راستای ارتقای سطح زیست عفیفانه در محلات و تقویت عفاف و حجاب و فعالیت‌های فرهنگی، هنری در این حوزه را راهبری کنند.

وی تصریح کرد: این قرارگاه برای نخستین‌بار در کشور تشکیل شد تا با کارکرد فرهنگی، هنری و اقدامات و برنامه‌های فرهنگی در محلات آسیب‌ها را کاهش دهد، ماناترین، اثرگذارترین و نافذترین ابزاری که می‌تواند در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی را محدود کند و از اثرات آن بکاهد ابزار فرهنگ و هنر است که زبانی مشترک و قابل فهم برای آحاد مردم جامعه می‌باشد.

وی؛ مدیران کانون‌های مساجد را پرچم‌داران حوزه فرهنگی در محلات با رویکرد عفاف و حجاب دانست و افزود: از امروز این ماموریت در محلات به این مدیران واگذار شده که برنامه‌هایی در بستر فرهنگ و هنر داشته باشند. انجام تئاتر خیابانی، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های گفتمان محور و رویکردهای چهره به چهره از اقدامات فرهنگی این رویداد است که با پشتیبانی نهادهای فرهنگی و توسط خود مردم انجام خواهد شد.

مخاطب شناسی در قرار گاه فرهنگی عفاف و حجاب محله محور

مشاور فرهنگی و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق محروم هم در این مراسم با تاکید بر مخاطب شناسی در انجام فعالیت‌های فرهنگی قرارگاه عفاف و حجاب محله محور گفت: باید با مخاطب شناسی و دسته بندی مشخصات، علت این نافرمانی را پیدا کنید در غیر اینصورت نمی‌توانید به درستی گفت و گو و موضوع را تبیین نمایید.

احمد مقیمی اضافه کرد: این قرارگاه به دلیل محله محور بودن به شناخت شما از افراد کمک می کند که چگونه با افرادی که نافرمانی می‌کنند برخورد کنید و گاه باید برای مخاطب به صورت مستمر و دائم وقت بگذارید.

وی از مدیران کانون‌های مساجد خواست از ۲ قطبی سازی پرهیز کرده و حواسشان باشد تعصب افراد را تحریک نکنند و افزود: در اجرای این طرح باید با مخاطب تعامل کرده و او را گرفتار لجبازی نکنید، هوشمند بودن، هدفمند بودن، روشمند بودن و مخاطب شناسی در امور به پیشبرد اهداف شما کمک خواهد کرد.

در این قرارگاه ۱۰۰ نفر از کانون های فرهنگی، هنری مساجد شرکت داشتند.