سمنان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از ۲ هزار همیار طبیعت در استان در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی این اداره‌کل را همراهی می‌کنند.

جعفر مرادی حقیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: افراد متقاضی برای دریافت کارت همیار طبیعت می‌توانند با مراجعه به سامانه نسبت به ثبت‌ مشخصات شناسنامه‌ای اقدام کنند.

وی افزود: هدف از طرح همیاران طبیعت، ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیا و توسعه منابع طبیعی است.

وی افزود: از طریق ساماندهی علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی، شوراهای اسلامی، دهیاران، بسیجیان و سایر اقشار جامعه در قالب تشکل همیاران طبیعت، با نگاه به ارتقا دانش و بهره گیری از توانمندی های آنها برای اجرای سیاست‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده می‌شود.

مرادی حقیقی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت در عرصه های منابع طبیعی در واقع نوعی تلاش سازمان‌یافته و داوطلبانه است که بین مردم و برای منافع عمومی، همدلی و همبستگی ایجاد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: دوره‌های آموزشی حضوری برای همیاران طبیعت به منظور استفاده از ظرفیت آنها در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی برگزار می‌شود.

۲ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سیل‌خیز و بحرانی است و به تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی نیاز دارد.

نهال‌کاری و جنگل دست‌کاشت از جمله راهکارهای مقابله با بیابانزایی و مهار سرعت آب در هنگام وقوع سیل است که از سال ۱۳۴۷ کاشت نهال تاغ در وسعت ۱۲۳ هزار هکتار در استان سمنان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.