بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از کشف و ضبط ۴۳ قلم شی‌ تاریخی در بازرسی از یک منزل شخصی در شهرستان شیروان خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، سرهنگ خلیل حاجی زاده در این خصوص اظهار کرد: اشیا کشف شده شامل کوزه، ظرف مسی، هاون مسی، کاسه ساده، سنگ ترازو، دکمه، سکه، گلدان، سرنیزه و سر قوچ است که با همکاری نیروی انتظامی و نیروهای یگان حفاظت این اداره کل در بازرسی از منزل شخصی کشف و ضبط شده است.

وی افزود: این اشیای تاریخی برای کارشناسی تحویل اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی شده است.

سرهنگ حاجی زاده خاطرنشان کرد: در این‌ رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

وی یادآور شد: برخورد با قاچاقچیان عتیقه در دستور کار جدی پلیس و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی است و از شهروندان تقاضا می شود در صورت اطلاع از فعالیت افراد سودجو موضوع را از طریق شماره‌ تلفن ۳۲۲۲۸۹۵۴ به یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اعلام کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به نظارت مستمر بر مکان‌های تاریخی استان، تصریح کرد: انتظار می‌رود در این زمینه مردم نیز مشارکت لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده دست‌درازی به آثار باستانی موارد را به میراث‌فرهنگی گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، تعداد آثار ثبت شده خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان با دارا بودن یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.