خرم آباد - ایرنا - کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خرم‌آباد روز یکشنبه با حضور مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در حاشیه این مراسم گفت: کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی با هدف آموزش ۲۰ هنرجو تجهیز شده و برای راه‌اندازی آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

عطا حسن پور بیان کرد: فاز نخست این کارگاه شامل آموزش مقدماتی تراش سنگ است و فاز دوم نیز تامین با دستگاه‌های پیشرفته‌ برای آموزش تراش فست یا تراش زاویه‌دار گوهرسنگ‌ها تجهیز می‌شود که امید می رود تا پایان سال جاری بهره برداری شود.

وی ادامه داد: آخرین فنون یادگیری تراش سنگ به هنرجویان این کارگاه عرضه می شود و فاز سوم آن با محوریت زره‌بافی سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است جلالی در سفر امروز خود به خرم آباد در جمع کارشناسان صنایع‌دستی استان نیز اظهار کرد: به دنبال طراحی زیست‌بوم صنایع‌دستی در راستای توسعه و ترویج این هنر صنعت در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: چرخه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی باید با توجه به وضعیت هنرمندان، صنعتگران و صادرکنندگان کامل شود تا هنرمندان بتوانند محصولات جدید و کارآمدی تولید و روانه بازار کنند.

وی با تاکید بر تقویت نظارت ها در راستای افزایش کیفیت محصولات هنرهای سنتی گفت: وزیر میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای به حوزه صنایع‌دستی دارد و چنانچه قرار باشد تحولی در این حوزه صورت گیرد در دولت سیزدهم و تیم مدیریت فعلی وزارتخانه انجام خواهد شد.