کرمانشاه- ایرنا- سرپرست حوزه نظارت گمرکات کرمانشاه، از پیگیری اخذ مجوزهای تخصصی ترخیص برخی کالاهای وارداتی با هدف افزایش درآمدهای گمرکی و رونق‌بخشی به تجارت استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، «علی‌اصغر عباس‌زاده» روز دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی درآمد و تجهیز منابع استان که به میزبانی حوزه نظارت گمرکات استان و با دستور کار تجزیه و تجلیل درآمدهای گمرکات و همچنین چگونگی استانی شدن برخی از درآمدهای ملی این گمرکات برگزار شد، با اشاره به رشد ۱۴۱ درصدی درآمدهای گمرکات کرمانشاه در ۲ ماهه سپری شده از سال جاری و افزایش ۴۲۶ درصدی آن در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ از پتانسیل و ظرفیت خوب مجموعه گمرکات استان در افزایش درآمدها در حوزه ملی و استانی سخن گفت.

وی با توجه به رشد ۶۲ درصدی درآمدهای سال ۱۴۰۱ گمرکات کرمانشاه در بخش استانی افزود: حوزه نظارت گمرکات کرمانشاه با هدف افزایش بیش از پیش درآمدهای استانی و ملی خود در حال پیگیری اخذ مجوزهای تخصصی از گمرک ایران در خصوص ترخیص واردات برخی کالاها برای کرمانشاه است.

عباس‌زاده اظهار داشت: تخصصی شدن گمرکات کرمانشاه در ترخیص واردات برخی کالاها، نه تنها در افزایش مبادلات تجاری و رونق اقتصاد استان تاثیرگذار است، بلکه رضایت تجار و بازرگانان، بدلیل کوتاه شدن زمان فرآیند واردات کالا و رفع مشکلات احتمالی پیش روی آنان را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: با اخذ این مجوزهای تخصصی در فرآیند ترخیص کالاهای وارداتی، شاهد افزایش درآمدهای گمرکی کرمانشاه خواهیم شد و این نیز برای استان نقطه قوتی خواهد بود.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات کرمانشاه افزود: همزمان با پیگیری این موضوع از گمرک جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی‌های موردنیاز نیز در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی، تخصصی برای کارشناسان و ارزیابان گمرکات استان با همکاری دفتر آموزش، تحقیقات و ظرفیت سازی گمرک ایران در حال انجام است.

وی در ادامه با توجه به پتانسیل خاص استان کرمانشاه، از جمله وجود راه آهن، داشتن چندین مرز فعال مشترک با کشور عراق، به موضوع ایجاد دهکده و پارک لجستیک در کرمانشاه و مزیت های آن اشاره کرد.

عباس‌زاده با توجه به اینکه بیشترین عایدی و درآمدهای گمرکی کرمانشاه از محل واردات و با اخذ حقوق ورودی از کالا، حاصل می شود، بیان داشت: علاوه بر اخذ مجوزهای تخصصی ترخیص برخی کالاهای وارداتی برای استان، می‌توان با فراهم کردن بسترهای لازم برای ایجاد دهکده لجستیک، میزان واردات استان را به چندین برابر افزایش داد.

وی با اشاره به نقش پارک لجستیک در پویایی اقتصاد و رونق تجارت استان ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های دهکده لجستیک در افزایش واردات کالا، می‌توان درآمدهای ملی و استانی را نیز چندین برابر افزایش داد.

در ادامه این جلسه مقرر شد موضوع ایجاد دهکده لجستیک، شرایط و چگونگی اجرای آن در جلسات کارشناسی‌تر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و در خصوص چگونگی استانی شدن برخی از درآمدهای ملی گمرکات کرمانشاه، نیز مقرر شد بررسی‌های لازم از سوی حوزه نظارت گمرکات بعمل آید و نتیجه در جلسه پیش رو مطرح شود.

این جلسه به ریاست رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و با حضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تحول اداری استانداری، نماینده دادستان و مدیرکل امور مالیاتی استان برگزار شد.

فعالیت هفت مرز رسمی و بازارچه مرزی در استان کرمانشاه

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.