تهران- ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» نوشت: تلاش همه جانبه فرانسه برای تبدیل شدن به «پایگاه هوش مصنوعی اروپا»، رقبای پاریس را در اروپا، آمریکا و چین به چالش خواهد کشید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در گفت‌وگویی با این شبکه خبری با تاکید بر لزوم شتاب بخشیدن به روند پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی (AI)، کشورش را برترین کشور اروپایی از نظر توسعه در این زمینه معرفی کرده بود.

بر این اساس، در حال حاضر آمریکا در حوزه‌های متعددی از فناوری هوش مصنوعی، پیش‌تاز است اما فرانسه امید دارد که بتواند خود را به این کشور نزدیک کند.

رییس جمهوری فرانسه گفت: ما دیوانه‌وار در بخش آموزش و تحقیقات فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

وی با اذعان به برتری فعلی آمریکا در بحث فناوری هوش مصنوعی، یکی از دلایل اصلی آن را وجود بازار داخلی گسترده در این کشور دانست و خطر نشان کرد: من می‌خواهم این فاصله را از میان برداشته و سرمایه‌گذاری، توسعه و شتاب بخشی در این زمینه را بیش از پیش افزایش دهیم.

این بلند پروازی پاریس با رقابت جدی در اتحادیه اروپا روبه‌رو خواهد شد. کشورهای اروپایی دیگری از جمله انگلیس و آلمان نیز به دنبال قرار گرفتن در رتبه اول هوش مصنوعی قاره هستند. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هفته گذشته از قصد خود برای تبدیل این کشور به یک مرکز جهانی هوش مصنوعی سخن گفت.

بخشی از گام فرانسه برای تبدیل شدن به پایگاه هوش مصنوعی اروپا، مقرارت را به سوی این فناوری هدایت خواهد کرد. پارلمان اروپا به تازگی به «لایحه هوش مصنوعی اتحادیه اروپا» چراغ سبز نشان داد؛ مقرراتی جامع که برای نخستین بار در زمینه این فناوری ارائه می‌شود.

اما فرانسه یک دستورالعمل جهانی در مورد هوش مصنوعی را ترجیح می‌دهد و امیدوار است به واسطه عضویت در گروه هفت (جی۷) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به این مهم دست‌ یابد.

مکرون با تاکید بر لزوم تنطیم قوانین جهانی در مورد فناوری هوش مصنوعی گفت: معتقدم مجموعه‌ای از مقررات نیاز است و همه بازیگران این صحنه از جمله آمریکایی‌ها باید با آن موافقت کنند.

این گزارش مطرح می‌کند: فرانسه در این خصوص، ایالات متحده را هم به عنوان رقیب و هم یک متحد می‌بیند؛ به طوریکه اگرچه شرکت‌های فناوری فرانسوی و اروپایی برای رقابت با غول‌های آمریکایی مانند گوگل و ماکروسافت تلاش‌ می‌کنند اما آن‌ها برای تصویب هر نوع از مقررات جهانی به تایید واشنگتن نیاز دارند.

هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری تحول آفرین و اثرگذار بر صنایع، از اقتصادی تا پزشکی، در نظر گرفته می‌شود و بنابراین برای دولت‌ها در سراسر جهان از اهمیت راهبردی برخوردار است. هوش مصنوعی همچنین بخشی از رقابت گسترده‌ای را که میان آمریکا و چین در حوزه فناوری در جریان است، تشکیل می‌دهد.