به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی با هدف گسترش همکاریها جهت توسعه زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانشبنیان با رویکرد بهرهمندی از ظرفیتهای علمی و تخصصی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، مراکز رشد پردیسها و پارکهای علم و فناوری تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه که در محل بیمه مرکزی امضا شد، شامل حمایت بیمهای از تجاریسازی محصولات دانشبنیان، ایجاد ساز و کار مناسب برای پوشش بیمهای فعالیتهای پژوهشی و فناوری و سرمایهگذاریهای انجام شده در پارکهای علم و فناوری، حل مسائل صنعت بیمه با راهکارهای نوآورانه و فناورانه و حضور اعضای هیاتعلمی به عنوان فرصت مطالعاتی در صنعت بیمه است.
گزارشی از مفاد این تفاهمنامه را اینجا بخوانید.
تاکید وزیر علوم بر آموزش هوشمند در کنار آموزش سنتی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش سراسری مدیران فناوری اطلاعات دانشگاهها به میزبانی دانشگاه الزهرا (س)، اظهار داشت: اگر بنا باشد دانشجویان سر کلاس بروند تا استاد فقط اطلاعاتی را به آنها منتقل کند، دانشجو خودش می تواند به راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کند و نیازی به کلاس و درس ندارد؛ بنابراین شیوه تدریس و آموزش اگر قرار است هوشمند شود باید تغییرات جدی در آن ایجاد شود.
محمدعلی زلفیگل افزود: اگر استاد بخواهد صرفا با شیوه سنتی تدریس کند، تاثیر آن حتما کم خواهد بود؛ زیرا آموزش هوشمند و مجازی و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی اگر در کنار آموزش سنتی قرار گیرد، می تواند اثربخش باشد.
امروزه نقش استاد در آموزش بیشتر باید جنبه هدایتی و تعیین کننده سمت و سوها باشد. باید نقش استاد جنبه پویشی، پالایشی و پیرایشی داشته باشد؛ چرا که دانشجویان کاملا مسلط به آموزش هوشمند هستند و در کمترین زمان می توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. راهی جز این نداریم که آموزش عالی را به سمت افزایش هوشمندی ببریم و از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزشی و مسیر آموزشی استفاده کنیم.
موافقت شورای گسترش با تاسیس پردیس علم و فناوری در دانشگاه امامخمینی (ره)
شورای گسترش آموزش عالی با تأسیس پردیس علم و فناوری در دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) موافقت کرد. این دانشگاه در راستای تحقق اقتصاد دانشبنیان و اشتغالزایی فارغالتحصیلان دانشگاهی با مشارکت پارک علم و فناوری قزوین، پردیس علم و فناوری را راهاندازی میکند.
مجوز تخصیص ۵.۵ هکتار از اراضی دانشگاه برای استقرار پردیس از هیات امنای دانشگاه اخذ شده است. به علاوه قرارگیری پردیس علم و فناوری در محیط دانشگاه، دسترسی شرکتهای فناور را به نیروی انسانی توانمند دانشگاه تسهیل میکند.
راهاندازی پردیس علم و فناوری دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تحول خوبی را برای افزایش اشتغال دانشپایه در منطقه ایجاد خواهد کرد. مجوز مربوطه با پیگیریهای بیش از یکساله دانشگاه از وزارت علوم اخذ شده است.
وزیر آموزش عالی ازبکستان در دانشگاه شهید بهشتی
مسئولان دانشگاههای شهید بهشتی و صنعتی شریف در دیدار هیات ازبکستانی از این دانشگاهها بر آمادگی خود برای انتقال تجربیات و توسعه همکاریهای علمی با این کشور تاکید کردند.
ابراهیم عبدالرحمانف، وزیر آموزش عالی ازبکستان که همراه با رئیسجمهوری این کشور روز یکشنبه (۲۸ خرداد) وارد ایران شد، با حضور در دانشگاه شهید بهشتی با سید محمود رضاآقامیری، رئیس این دانشگاه دیدار و گفت و گو کرد.
آقامیری، در این دیدار با معرفی دانشگاه شهید بهشتی بر آمادگی کامل این دانشگاه به عنوان رابط بین دانشگاههای ایران و دانشگاههای روسیه و آسیانه مرکزی برای انجام همکاری های مشترک تاکید کرد و گفت: دانشگاه شهید بهشتی مرجع همکاری علمی با دانشگاههای روسیه است، امیدواریم در کنار دوستانمان در ازبکستان مسیر خوبی را دنبال کنیم و کارهای مشترک منطقهای مورد نیاز دو کشور را در قالب دیپلماسی علمی پیگیری کنیم.
برای آموزش زبان فارسی برنامهریزی شود
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل نیز در نشست هماندیشی جذب دانشجویان بینالمللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پردیسهای خارج از مرکز گفت: در بحث ارتباط با کشورهای منطقه محدودیتی نداریم، اما باید طبق ضوابط عمل کنیم و در بحث جذب دانشجویان بین المللی نیز تنوع بیشتری داشته باشیم.
وحید حدادی اصل افزود: توجه به کیفیت آموزش زبان فارسی برای دانشجویان بینالمللی مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و توصیه میشود مراکز آموزش زبان، استانداردهای لازم را در آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی مد نظر قرار دهند.
قائممقام وزیر در امور بینالملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی ادامه داد: در بحث ارتباط با کشورهای منطقه هیچ محدودیتی نداریم، اما باید طبق ضوابط عمل کنیم و در بحث جذب دانشجو نیز تنوع بیشتری داشته باشیم.
تأمین مالی ۱۵۰ میلیون یورویی برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران
رئیس دانشگاه تهران از تسهیلات فاینانس ۱۵۰ میلیون یورویی برای خرید تجهیزات آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه خبر داد و گفت: بهرهمندی از این تسهیلات با انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه تهران و بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) محقق میشود.
سیدمحمد مقیمی در نشست مشترک با هیأتی از بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH)، به پیگیری دانشگاه تهران برای استفاده از اعتبارات و تسهیلات بینالمللی به صورت فاینانس برای تجهیز آزمایشگاههای دانشگاه اشاره کرد و افزود: بانک تجارتی ایران و اروپا به عنوان یکی از بانکهای هدف گذاریشده برای دریافت این تسهیلات مالی انتخاب شده است و از آنجا که این بانک به عنوان یکی از بانکهای معتبر بین کارگزاران مالی ایران شناخته میشود، در اولویت قرار دارد.
وی با اشاره به تدوین طرح تجهیز آزمایشگاههای دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: در این طرح مشخص شده آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تهران، شامل چه ابعاد و زمینههایی میشود. دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و معمولاً در طرحهایی که اجرا میکند، همه دانشگاهها، بخش خصوصی، نهادهای مدنی و تشکلهای مردمنهاد از تسهیلاتی که ایجاد میکند، بهرهمند میشوند. بنابراین پوشش جامعه هدف در تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شامل همه دانشگاهیان، صنعتگران و کارآفرینان در ایران است.
تاکید بر ارزانی سفر اربعین برای دانشجویان
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در نشستی قرارگاه مرکزی راهیان نور دانشجویی علم الهدی به برگزاری سومین کنگره شهدای دانشجویی پایتخت اشاره کرد و اظهار داشت: کنگره شهدای پایتخت با مشارکت همه دانشگاه های تهران برگزار خواهد شد. نیاز داریم روح ایثار و شهادت در دانشگاه ها تکثیر شود، هر کدام از شهدا به مانند ستاره هایی هستند که راه عزت و رستگاری را به ما نشان می دهند.
وی درخصوص رویداد جهانی اربعین گفت: ستادهای اربعین دانشگاه ها تشکیل شود و اعزام حداکثری دانشجویان به اربعین صورت پذیرد. دانشگاه ها باید تمام امکانات مورد نیاز را برای اعزام دانشجویان به رویداد اربعین فراهم کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بر مرجعیت دادن اربعین به هیات های دانشجویی و بسیج دانشجویی تاکید کرد و اظهار داشت: سفر اربعین برای دانشجویان باید ارزان باشد. با صندوق رفاه دانشجویی برای اختصاص تسهیلات اربعین در حال رایزنی هستیم.
کلانتری با بیان اینکه بعضی از دانشگاه ها به عنوان دانشگاه های معین در رویداد اربعین انتخاب شوند، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها برای ایجاد موکب تا لب مرز برای ارائه خدمات اهتمام جدی داشته باشند و به پیوست رسانه ای رویداد جهانی اربعین جدی توجه کنند.
وی همچنین در اولین جلسه شورای حمایت و نظارت بر فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: تولید علم یک امر فردی نیست، بلکه یک تولید اجتماعی است که در یک شبکه از کنشگران علمی و اجتماعی شکل عینی پیدا می کند. درخت واره علم محصول یک شبکه اجتماعی بوده و یکی از کارکردهای بی بدیل انجمن های علمی دانشجویی، تولید علم است.
وی با بیان اینکه در دانشگاه هایی که تعداد انجمن های علمی دانشجویی بیشتر است، تولید علم هم بیشتر صورت می گیرد، افزود: انجمن های علمی دانشجویی می توانند برنامه های علمی تولید کنند که مکمل برنامه های رسمی دانشگاه باشد.
انجمن های علمی دانشجویی باید از نظر کارکردی به سطح فناوری و تولید محصول رسیده و ارتباط آنان با انجمن های علمی اساتید باید تقویت شود. انجمن های علمی دانشجویی باید دنبال راهکاری برای گسترش تولیدات علمی به خارج از مرزها، به صورت منطقه ای و بین المللی باشند.
تمدید مهلت نام نویسی در آزمون دکتری دانشگاه معارف اسلامی
بر اساس مصوبه آموزش دانشگاه مهلت نام نویسی اینترنتی در آزمون ورودی اختصاصی دکتری سال ۱۴۰۲ دانشگاه معارف اسلامی، برای داوطلبانی که در وقت مقرر موفق به نام نویسی در نشدهاند، تا ۲۰ تیر ۱۴۰۲ تمدید شد. این تاریخ، قطعی بوده و به هیچ عنوان قابل تمدید نیست.
دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ (ترم بهمن ۱۴۰۲) از طریق آزمون ورودی اختصاصی دکتری از میان برادران و خواهران طلبه (ویژه طلاب حوزههای علمیه) در رشتههای مدرسی معارف قرآن و حدیث، مدرسی مبانی نظری اسلام، مدرسی انقلاب اسلامی، مدرسی اخلاق اسلامی و مدرسی تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی در دوره روزانه (تحصیل رایگان) دانشجو میپذیرد.
داوطلبان تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ برای ارائه اصل مدارک تحصیلی فرصت دارند.
دانشگاهها باید واقعیت هوش مصنوعی را بپذیرند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه آموزشی نحوه تدریس دروس «ریاضی یک» و «فیزیک یک» با رویکرد هوش مصنوعی گفت: دانشگاهها باید واقعیت هوش مصنوعی را بپذیرند و فرکانس ارسال امواجشان را تغییر دهند، تحول برای جوان ایرانی «شاید» نیست که باید اتفاق بیفتد، بلکه «باید» است که توسط نظام آموزش عالی باید رقم بخورد.
محمدمهدی طهرانچی در این کارگاه با حضور محمد علیاکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد، توحید پوررستم رئیس واحد تهران مرکزی و جمعی از اعضای هیات علمی برگزیده واحدهای دانشگاهی سراسر کشور در واحد تهران مرکزی، تحول در دانشگاه را ضروری دانست و اظهار داشت: جریان آموزش، جریانی بسیار تحولگرا و ناظر بر آینده است. توقف در آموزش میتواند در عقبنگهداشت جامعه بسیار موثر باشد. شاید این روزها با کلیدواژه بیرغبتی جوانان به دانشگاه مواجه شده باشیم، اما واقعیت این است که فرکانس طبیعی جوانان تغییر کرده و دانشگاه در همان فرکانس سابق در حال ارسال امواج است و هر چه در این فرکانس میگوییم، برمیگردد.
آمادگی دانشگاه تهران برای اجرای رشتههای مشترک با دانشگاههای برتر هند
رئیس دانشگاه تهران از آمادگی برای اجرای رشتههای مشترک بین این دانشگاه و دانشگاههای برتر هند خبر داد و گفت: هدف اصلی از اجرای دورههای مشترک با دانشگاههای خارج از کشور، کسب درآمد نیست، بلکه به دنبال گسترش تعاملات فرهنگی، علمی و دانشگاهی برای افزایش اقتدار و عزت مسلمین هستیم.
مقیمی در دیدار با حجتالاسلام سید کلب جواد نقوی رئیس شورای علمای هند و امام جمعه لکهنو اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجازه دو مدرکی را به دانشگاه تهران میدهد؛ بنابراین آمادگی داریم با دانشگاههای برتر هند، رشتههای مورد نیاز و علاقه طرفین را به صورت مشترک اجرا کنیم؛ به طوری که دانشجویان ایرانی و هندی شاغل به تحصیل در این رشتهها، بخشی از دوران تحصیل را در ایران و بخش دیگر را در هند بگذرانند.
رئیس دانشگاه تهران، اجرای رشتههای مشترک را با انعقاد تفاهمنامه فیمابین دو دانشگاه امکانپذیر دانست و افزود: هدف دانشگاه تهران از اجرای دورههای مشترک با دانشگاههای خارج از کشور، کسب سود و درآمدزایی نیست، بلکه به دنبال اثرگذاری فرهنگی و گسترش تعاملات فرهنگی و دانشگاهی هستیم.
کاهش جمعیت دانشجویی
رئیس هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران در نشست هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان تهران در سالن شورای دانشگاه تهران گفت: نباید اجازه دهیم سیاستزدگی در آموزش عالی رسوخ کند. اگر آفت سیاستزدگی در آموزش عالی را حل کنیم بسیاری از موضوعات این بخش در حوزه کیفیت به تبع آن حل میشود.
سید محمد مقیمی از «سیاستزدگی» به عنوان مهم ترین چالش تضمین کیفیت در آموزش عالی نام برد و افزود: این آفت دارای سطوح و لایههای مختلفی است. یکی از پایینترین سطوح این عارضه که در دانشگاهها و موسسات غیرانتفاعی بیشتر مشاهده میشود، این است که این موسسات دچار عارضه قبیلهگرایی و فامیلمحوری شده و به عبارتی تبدیل به سازمان خانوادگی شدهاند.
وی واگذاری اختیار به هیاتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی در استانها را یکی از لوازم حکمرانی حکیمانه در آموزش عالی دانست و گفت: امر و نهی و نگاه سلسله مراتبی برای تعامل با نهاد دانشگاه جواب نمیدهد و با نگاههای بروکراتیک، کار در آموزش عالی به جایی نمیرسد.
رئیس دانشگاه تهران به کاهش جمعیت دانشجویی کشور در سالهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: با کاهش جمعیت دانشجویی تعداد دانشجویان کمتری جذب دانشگاههای غیرانتفاعی میشوند و اقتصاد آموزش در این موسسات با چالش جدی روبرو شده است. اولین معیار بسیاری از این موسسات، صرفه اقتصادی و کسب سود مالی از کسبوکار آموزش است. شاید کمتر بتوان موسسهای را پیدا کرد که بگوید هدف اصلی آن ارتقای آموزش عالی در کشور است.
مقیمی ادامه داد: البته ممکن است نیتهای خیرخواهانه هم به عنوان یکی از اهداف فعالیت موسسات غیرانتفاعی مطرح باشد اما وقتی ادامه فعالیت یک موسسه دارای توجیه اقتصادی نباشد، نمیتواند آنطور که باید به فعالیت ادامه دهد و اگر هم ادامه دهد، برای جبران جنبههای اقتصادی، از کیفیت میکاهد.
سازمان سنجش و اخبار آزمون کاردانی، کارشناسی ارشد و دانشگاه علمیکاربردی
سازمان سنجش آموزش کشور این هفته هم پرخبر بود و تاریخ، نحوه ثبت نام و انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
این سازمان با صدور اطلاعیه ای به متقاضیان ثبتنام و شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: ثبتنام از یکشنبه (۲۸ خرداد) جاری آغاز و تا یکشنبه (چهارم تیر) ادامه خواهد یافت.
متقاضیانی که دارای شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای ثبتنام و انتخاب رشته هستند، میتوانند در آزمون مذکور ثبتنام کنند و دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته نیز همزمان با شروع ثبتنام از طریق درگاه اطلاعرسانی این سازمان قابل دسترس است.
سازمان سنجش آموزش همچنین اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشتههای بورسیه و دارای شرایط خاص کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ را اعلام کرد. فهرست اسامی معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت در رشته های بورسیه و دارای شرایط خاص، براساس ظرفیت پذیرش دانشجوی بورسیه ارگان های مختلف و مؤسسات آموزش عالی دارای شرایط خاص و با توجه به نمرات امتحانی در هر یک از کد رشته محل های انتخابی (حداکثر ۲ کد رشته محل)، به همراه اطلاعیه برنامه زمانی انجام مراحل مصاحبه و گزینش در اینکد رشته ها روز یکشنبه (۲۸ خرداد) در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.
نام نویسی در پذیرش دورههای مهندسی فناوری و کارشناسی حرفهای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از مهر ماه سال ۱۴۰۲ از چهارشنبه (۳۱ خرداد) آغاز شد. در اطلاعیه سازمان سنجش کشور در این مورد آمده است: به اطلاع داوطلبان ثبت نام در پذیرش دورههای مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه ای ناپیوسته دانشگاه جامع علمی کاربردی مهر ماه سال ۱۴۰۲ میرساند، براساس هماهنگیهای به عمل آمده نام نویسی در دوره های یاد شده از روز چهارشنبه (۳۱ خرداد) آغاز می شود و چهارشنبه (هفتم تیرماه ۱۴۰۲) پایان میپذیرد.
دانشگاه پیام نور استان تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر برای تاسیس پردیس علم و فناوری مشترک در ستاد استان تهران قرارداد همکاری امضا کردند.
تاسیس پردیس مشترک دانشگاه پیام نور و پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر
سرپرست دانشگاه پیام نور استان تهران با تاکید بر توسعه فناوری های نوین اظهار داشت: دانشگاه پیام نور استان تهران با بیش از ۴۰ هزار دانشجو و ۳۷۰ عضو علمی، توسعه و ایجاد شرکت های دانش بنیان، استارت آپ و مراکز خلاق و رشد را از سال قبل در برنامه های خود قرار داده و هفت شرکت دانش بنیان با همکاری اعضای علمی ثبت کرده است.
وحید افشینمهر افزود: این دانشگاه در راستای درآمدزایی غیرشهریه ای و همچنین ارتباط بیشتر بین دانشگاه با جامعه و صنعت، پردیس مشترک بین پیام نور استان با پارک علم و فناوری امیرکبیر را بستر مناسبی برای استفاده از ظرفیت های موجود دو دانشگاه معرفی کرد.
وی درباره رسالتهای این پردیس مشترک گفت: ارتقای فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، توانمندسازی دانشگاهیان در حوزه کسب و کار، هدفمندسازی پژوهشهای دانشگاهی در راستای نیازهای جامعه، ایجاد کسب و کارهای پایدار و رقابت سازنده، توسعه و کسب کارهای فناورانه و دانش بنیان مبتنی بر دستاوردهای دانشگاه و جذب نخبگان مستعد و صاحب ایده در فضای کسب کار از مهمترین رسالت های چنین پردیس های مشترکی است.
پرداخت پژوهانه ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی برای اساتید تازه استخدام و انتقالی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای اساتید تازه استخدام و انتقالیها در رشته پژوهشی ۱۵۰ میلیون تومان، برای اساتید رشته میدانی ۱۰۰ میلیون و اساتید رشته نظری ۵۰ میلیون پژوهانه اعطا می شود.
محمدعلی زلفی گل در پنجاه و هشتمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در حوزه آموزش باید مُر قانون کامل اجرا شود ولی در حوزه پژوهش سیاست ها متفاوت است و بودجه پژوهشی خارج از شمول است و معاون پژوهشی با دست بازتری میتواند بودجه را هزینه کند. معاونان پژوهشی دانشگاه ها باید رفتارهای ترغیبی و تشویقی داشته باشند.
اختصاص پنج درصد از بودجه دانشگاهها به پژوهانه
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست تخصصی اعطای پژوهانه علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، آیین نامه و فرهنگی گفت: بر اساس شیوه نامه اجرایی جدید اعطای پژوهانه (گرنت) پنج درصد از کل بودجه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید به این بخش اختصاص مییابد.
پیمان صالحی افزود: دانشگاه ها آیین نامه های مختص خود را برای اعطای پژوهانه دارند، این شیوه نامه به آیین نامه های آنها اضافه می شود و به معنای جایگزینی با آیین نامه ها نیست.
وی گفت:همچنین پژوهشگران ممتاز نیم درصد و یک درصد بر اساس داده های موسسه استنادی پایش علوم و فناوری جهان اسلام و اساتید ممتاز تا پایان عمر از ضریب های مشخصی از پژوهانه برخوردار می شوند.