ایستگاه پایانی کنکور ۱۴۰۲، تقدیر از سرآمدان علمی و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فارابی

تهران- ایرنا- آموزش عالی در دومین هفته تابستان روزهای پرخبری را گذراند؛ سرآمدان نظریه‌پردازی علمی معرفی شدند، نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ برگزار و زمان اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روزهای ابتدایی تیرما که با پایان سال تحصیلی و تعطیلی برخی دانشگاه‌ها همراه بود در مجموعه آموزش عالی با فعالیت‌های فراوانی ادامه یافت. برگزاری پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره؛ سرآمدان نظریه‌پردازی، علمی و آزاداندیشی در مسیر تحقق تمدن ایرانی- اسلامی، با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و فرهیختگان، اساتید و صاحب‌نظران علمی، برپایی نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، آغاز طرح ترویج کارآفرینی و برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ مهم‌ترین فعالیت‌ها بود.

سرآمدان آموزشی و کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره معرفی شدند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه (۱۰ تیر) در نشست خبری پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره؛ سرآمدان نظریه‌پردازی، علمی و آزاداندیشی در مسیر تحقق تمدن ایرانی- اسلامی گفت که ۱۶ سرآمد کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره در این نشست معرفی می‌شوند.

قاسم عموعابدینی، هدف از برگزاری این اجلاس را ترویج و تقدیر از نخبگان عرصه گفتمان تولید علم، نقد، نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی، حمایت مالی از نظریه‌پردازان موفق کرسی‌های حکمرانی عنوان کرد.

این رویداد روز یکشنبه (۱۱ تیر) برگزار و طی آن از ۱۳ برگزیده کرسی‌های نظریه‌پردازی و ۱۸ سرآمد آموزشی تجلیل شد.

ایستگاه پایانی کنکور ۱۴۰۲، تقدیر از سرآمدان علمی و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فارابی

آغاز فراخوان طرح ملی ترویج کارآفرینی

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در اولین روز هفته با اشاره به آغاز فراخوان طرح ملی ترویج کارآفرینی گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر به عنوان دبیرخانه متمرکز این طرح تعیین شده و مجموع اعتبارات آن به دانشگاه‌ها پرداخت شده است.

امید رضایی‌فر اظهار داشت: یکی از برنامه های اصلی از سال گذشته تدارک مقدمات طراحی و نگارش آیین نامه طرح ملی ترویج کارآفرینی بود که در نهایت هفته آخر اردیبهشت با حضور وزیر علوم به صورت آزمایشی در پارک علم و فناوری امیرکبیر رونمایی شد.

این طرح با حدود ۳۰ هزار دانشجو در نهایت و در مرحله اول با ۱۵ هزار دانشجو آغاز خواهد شد. در ابتدا کلاس‌های خودشناسی، روانشناسی و سنجش فردی برای این دانشجویان برگزار می شود و در ادامه برای ادامه مسیر حرفه ای در آموزش هایی شامل تیم سازی و هدایت شغلی و امور مالی توسط مربی ها و استادان آموزش های لازم را می بینند.

ایستگاه پایانی کنکور ۱۴۰۲، تقدیر از سرآمدان علمی و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فارابی

دو نشست خبری پرسروصدا

با نزدیکی زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و در حالیکه روند دریافت کارت آزمون‌های سراسری از روز یکشنبه آغاز شده بود، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم روز دوشنبه (۱۲ تیر) در نشستی با خبرنگاران در مورد روند برگزاری کنکور، تعداد داوطلبان، گروه‌های آزمایشی و پرسشنامه‌ها و تدابیر اندیشیده شده برای حفظ امنیت آزمون سراسری توضیحاتی داد.

وی در این نشست ضمن نشان دادن دستگاه‌های الکترونیکی برای تقلب، گفت که نسلی جدید از سیگنال‌یاب ها را به وسیله تولید امواج در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ رونمایی می‌کنیم که امکان تقلب را ناممکن می‌کند. اگر قطعه دریافت سیگنال به منظور انجام تقلب از داوطلبی کشف شود، بین ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم خواهد شد.

گزارشی از سخنان وی را اینجا و در مورد تعداد داوطلبان در هر گروه آزمایشی و تعداد پرسشنامه‌ها اینجا بخوانید.

نشست خبری دیگر هفته گذشته در مورد برگزاری آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی بود که در محل پژوهشگاه مطالعات علوم اجتماعی، فرهنگی و تمدنی با حضور رئیس این پژوهشگاه (که رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره نیز هست) و دبیر علمی جشنواره و خبرنگاران برگزار شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در این نشست اظهار داشت: جشنواره‌ها و جوایز مختلفی در زمینه علوم انسانی در یک سال گذشته طراحی و برگزار شده است که با وجود جشنواره بین المللی فارابی برگزاری این جشنواره ها به خصوص از محل بودجه دولتی ضرورتی ندارد.

حجت الاسلام رضا غلامی افزود: وقتی جشنواره فارابی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود و سیستم داوری بسیار مترقی دارد، همایش ها و جوایز دیگری در علوم انسانی نباید برگزار شود. برای نمونه همایش سرآمدان علم یا نشان درجه یک دانش در دانشگاه تهران که اخیرا هر دو برگزار شده است‌.

دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی نیز از برگزاری مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی در روز دوشنبه (۱۹ تیر) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در این جشنواره از ۵۰ اثر و شخصیت علمی در حوزه علوم انسانی و اسلامی تقدیر می‌شود.

مهدی عباس‌زاده افزود: در مجموع ۲ هزار و ۸۵۷ اثر در بخش ملی و ۷۰ اثر در بخش بین المللی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۱ اثر داخلی برای راهیابی به جشنواره انتخاب و در ۱۶ گروه علمی توسط ۱۱۵ عضو هیات علمی ارزیابی و داوری اولیه شدند.

گزارشی از این نشست را اینجا بخوانید.

ایستگاه پایانی کنکور ۱۴۰۲، تقدیر از سرآمدان علمی و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فارابی

برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲

نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ نیز از صبح چهارشنبه (۱۴ تیر ماه) با شرکت ۴۸۰ هزار و ۴۰۲ داوطلب از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در ۶۶۲ حوزه امتحانی اصلی و یکهزار و ۹۵۵ حوزه امتحانی فرعی در ۴۱۷ شهرستان آغاز شد. داوطلبان گروه هنر عصر چهارشنبه سر جلسه آزمون رفتند و روند برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری با شرکت ۶۱ هزار و ۷۰۲ نفر داوطلب این گروه آزمایشی ادامه یافت.

پرتعدادترین گروه ازمایشی یعنی علوم تجربی نیز صبح پنجشنبه (۱۵ تیر) سر جلسه آزمون رفتند و در این گروه آزمایشی ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر داوطلب زن و ۱۶۶ هزار و ۲۲۴ نفر داوطلب مرد و در مجموع ۴۸۵ هزار و ۳۵ داوطلب شرکت کرده بودند که به طور کلی نزدیک به ۴۵ درصد از داوطلبان کل این نوبت از آزمون را این گروه تشکیل می‌دادند.

داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز آخرین گروه از داوطلبان بودند که در نوبت دوم پنجاه و سومین آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی عصر پنجشنبه شرکت کردند و با پایان این آزمون، روزهای انتظار برای نتایج آغاز می‌شود. بر اساس اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور در این آزمون ۶۰ هزار و ۱۶ داوطلب زن و ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر مرد هستند.

به گفته رئیس سازمان سنجش اموزش کشور، نتایج اولیه اواخر تیر اعلام شده و داوطلبان تا اواسط مرداد برای انتخاب رشته وقت دارند.

عبدالرسول پورعباس صبح چهارشنبه با حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از روند برگزاری کنکور بازدید کرد.

زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم صبح پنجشنبه در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافت و از نزدیک در جریان برگزاری کنکور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری از روز گذشته در امنیت کامل در حال برگزاری است، درمورد برگزاری کنکور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: با درایت رئیس دانشگاه همه امکانات مهیا و فضاها از نظر سرمایش کاملا مناسب بود و مراقبان همه در سر جای قرار داشتند و در کمال امنیت و آرامش این رقابت علمی برگزار می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فرزندان عزیز ما استحضار داشته باشند که هر رشته علمی ارزش و جایگاه خاص خود را دارد و مهم این است که وقتی انسان در یک رشته‌ای پذیرفته و وارد دانشگاه می‌شود در آن رشته تلاش کند بهترین باشد و عمیق مطالب را بخواند.

زلفی گل همچنین از تدوین و تصویب طرح کلان ملی برگزاری الکترونیکی آزمون های سراسری با کمک دانش بنیان ها در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: براساس این مصوبه کنکور در سال ۱۴۰۳ در مقیاس کوچک به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

گفت و گوی وزیر علوم با خبرنگاران را اینجا بخوانید.

الهام امین‌زاده معاون بین الملل دانشگاه تهران شد

رئیس دانشگاه تهران طی حکمی الهام امین‌زاده استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی را به عنوان معاون بین الملل این دانشگاه منصوب کرد و در نامه جداگانه‌ای از تلاش‌های دکتر سید محمد مرندی در مدت تصدی معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران قدردانی کرد.

ایستگاه پایانی کنکور ۱۴۰۲، تقدیر از سرآمدان علمی و اعلام زمان اختتامیه جشنواره فارابی

تأسیس شرکت انتشاراتی بین‌المللی با شراکت دانشگاه‌های بزرگ و سازمان سمت

رئیس دانشگاه تهران از پیشنهاد ایجاد شرکت انتشاراتی بین‌المللی با همکاری مشترک دانشگاه‌های بزرگ کشور و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) خبر داد و گفت: در صورت تصویب تأسیس این شرکت انتشاراتی، در جهت ارتقای تأثیرگذاری ایران در سپهر علم و فناوری جهان اتفاق خوبی می‌افتد.

سید محمد مقیمی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه تهران و سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) افزود: در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود، این موضوع مطرح خواهد شد تا یک شرکت انتشاراتی بین‌المللی که انتشار مجموعه‌ای از مجلات و کتب به چند زبان را پوشش دهد، در همکاری مشترک دانشگاه‌های بزرگ کشور و سازمان سمت، ثبت شود و مدیریت هر یک از بخش‌های آن را یکی از دانشگاه‌ها یا سازمان سمت عهده‌دار شود.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در صورتی که موضوع ایجاد یک شرکت انتشاراتی بین‌المللی، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور مورد تأیید و تصویب قرار گیرد، یک اتفاق خوب برای ارتقای تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در سپهر علم و فناوری رقم خواهد خورد. همچنین می‌توان این موضوع را در قالب یکی از مواد برنامه هفتم توسعه گنجاند و برای راه‌اندازی و اداره این شرکت انتشاراتی بین‌المللی، ردیف بودجه‌ای مستقل را در قانون بودجه سالیانه پیش‌بینی کرد.

راه‌اندازی ۹ رشته جدید در دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران

رئیس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران، از طراحی دو رشته در مقطع کارشناسی، سه رشته در مقطع کارشناسی ارشد و چهار رشته جدید در مقطع دکتری در این دانشکده خبر داد و گفت: این رشته‌ها برای اولین بار در کشور در دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است.

هاشم آقازاده با اعلام این خبر افزود: سرفصل‌های دو رشته جدید «مدیریت تجارت» و «مالیات» برای اولین بار توسط دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران طراحی شد و اولین دوره پذیرش دانشجو در این رشته‌ها صورت خواهد گرفت. در مقطع کارشناسی سه رشته گمرک، بانک و بیمه از مهر ماه ۱۴۰۱ پذیرش دانشجو داشته‌ایم و در مهر ماه ۱۴۰۲ گروه دوم دانشجویان در این سه رشته پذیرش می شوند.

انتشار نتایج رتبه‌بدی کیو اس و تایمز

آخرین نسخه رتبه‌بندی‌های تایمز و کیو اس نیز طی هفته گذشته منتشر شد و بر اساس رتبه‌بندی کیو اس تعداد هزار و ۴۹۷ دانشگاه از سراسر جهان در این نظام رتبه‌بندی ارزیابی شدند و ۷ دانشگاه از ایران در این فهرست قرار گرفتند.

رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی و در قالب پنج معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی جهت انجام مقایسه‌های جامع و متوازن مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

بر اساس این رتبه بندی در بین ۶۰۵ دانشگاه که در این رتبه بندی حضور دارند، سهم جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه های جوان و برتر دنیا ۳۹ دانشگاه بوده است. در این بین، پنج دانشگاه علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی کردستان، علوم پزشکی قزوین، علوم پزشکی بابل و علوم پزشکی قم به ترتیب با رتبه های ۶۵، ۷۶، ۸۷، ۹۲ و ۱۰۰ در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. این در حالی است که در رتبه بندی سال قبل فقط دو دانشگاه از ایران در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا بوده اند.

اعلام زمان ثبت درخواست میهمانی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی

مهلت ثبت درخواست میهمانی برای دروس دانشجویان در دانشگاه جامع علمی کاربردی برای دوره تابستان از ۲۴ تا ۲۹ تیرماه اعلام شد. دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: ثبت نام درخواست میهمان دروس دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی برای دوره تابستان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از ۲۴ تیرماه آغاز و تا ۲۹ تیرماه جاری ادامه دارد.

دانشجویان متقاضی باید در بخش ثبت درخواست میهمان در سامانه جامع آموزشی هم‌آوا به آدرس www.edu.uast.ac.ir نسبت به ثبت و پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha