بروجرد - ایرنا - هیاهوی کودکان و ترافیک دوچرخه هایشان که همگی میل به رخ کشاندن سرعت خود در سراشیبی کوچه دارند خبر از پایان امتحانات، درس و مدرسه و شروع اوقات فراغت دارد، دورانی که همگان بر ضرورت برنامه‌ریزی برای غنی سازی آن اتفاق نظر دارند تا مسیری برای شکوفایی خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان شود.

به گزارش ایرنا، در مورد اهمیت و نحوه گذران اوقات فراغت، کارشناسان پیشنهادهای متنوعی دارند که همگی ضمن تاکید بر غنی سازی این دوران بر ضرورت توجه به علاقه و انگیزه کودکان و نوجوانان و همراهی خانواده ها در این مسیر توجه و تمرکز دارند.

به گفته کارشناسان غنی سازی اوقات فراغت موضوعی فرابخشی تلقی می‌شود که تمام مجموعه‌های، ورزشی، تفریحی و فرهنگی در این کار دخیل هستند.

معاون فرهنگی و امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این خصوص می‌گوید: باید برنامه‌ ریزی به سمتی هدایت شود که فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز دیده شوند و از آنها حمایت شود.

مهری‌سادات موسوی می افزاید: هزینه‌های فراهم کردن اوقات فراغت در تابستان بالاست به همین منظور نیاز به بازنگری جدی در برنامه‌های اوقات فراغت داریم معتقدیم برای این موضوع باید تعریف جدیدی داشته باشیم زیرا با برگزاری یک اردو برای دانش‌آموزان نمی‌توان اوقات آنها را غنی کرد.
وی با اشاره به اینکه برای موضوع گروه‌های تحت پوشش بهزیستی با توجه به طیف گسترده افراد نیاز به همکاری داریم، اظهار کرد: معتقدیم با توجه به گستردگی افراد تحت پوشش بهزیستی، اوقات فراغت نباید فقط به فصل تابستان ختم شود.

نقش خانواده و جهت دهی اوقات فراغت
خانواده می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود امکانات مناسبی برای گذران اوقات فراغت اعضای خود فراهم آورد، شناختی که پدر و مادر از ویژگی های شخصیتی، استعداد، خواسته و امیال، نقاط ضعف و قوت فرزندان خود دارند نقش موثری در شیوه صحیح، غنی سازی اوقات فراغت آنها دارد.
اوقات فراغت می‌تواند فرصتی برای رشد و شخصیت فرد باشد و به همان نسبت در صورت هدایت نشدن در مسیر صحیح می‌تواند زمینه بروز اختلالات رفتاری و انحرافات اخلاقی و بزهکاری اجتماعی شود.
کارشناس امور تربیتی در این باره می‌گوید: منظور از اوقات فراغت فرصت‌هایی است که فرد فارغ از برنامه‌ای رسمی و تعریف شده تکلیفی ندارد و همه چیز در اختیار خودش است تا با علاقه و انگیزه برای آن اوقات برنامه ریزی کند.
زینب جعفری افزود: به عبارتی در اوقات فراغت، کودکان و نوجوانان زیر فشار و تنش تکلیف و مدرسه نیستند که این شرایطی برای والدین فراهم می‌کند که بر رفتار و نکات تربیتی و ترک برخی عادات غلط رفتاری کودک و نوجوان اقدام کنند.
این کارشناس امور تربیتی گفت: اوقات فراغت مناسب‌ترین زمان برای اصلاح بسیاری از اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان اعم از پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و ترس در جمع و کم رویی است اما باید دانست که اصلاح این شیوه‌های رفتاری باید در شرایطی مناسب و با مشاوره صحیحی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: اعمال برنامه‌هایی معمول و تکراری که در آنها تنوع انواع سلیقه وجود نداشته باشد صرفا رفع تکلیف است و نمی‌توان از آن انتظار شکوفایی خلاقیت را داشت تا نقطه آغازی برای پیشرفت کودکان و نوجوانان در یک رشته و یا فعالیت خاصی که در آن استعداد دارد، باشد.
جعفری یادآور شد: اوقات فراغت موجب تقویت مهارت های حسی و حرکتی می‌شود و با توجه به ۲ عامل انگیزه و انتخاب در مورد فعالیت‌های مرتبط با اوقات فراغت می‌توان گفت منجر به موفقیت فرد در رفتن به سمت توانایی‌ها و علایق خود می‌شود.
همه ساله با شروع تابستان دستگاه‌های مرتبط فعالیت‌های متنوعی برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند در لرستان نیز برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

اجرای ۴۳۰ پایگاه اوقات فراغت در لرستان

بنا بر گفته رییس اداره فرهنگی آموزش و پرورش لرستان ۴۳۰ پایگاه برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در لرستان پیش‌بینی شده که با استقبال دانش آموزان به ۵۰۰ پایگاه قابل افزایش است.

حامد پارسانژاد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: براساس هدف گذاری وزارت آموزش و پرورش برای لرستان ۲۹۰ پایگاه اوقات فراغت پیش بینی شده بود که این اداره کل تاکنون ۴۳۰ پایگاه آماده و تجهیز کرده است.
رییس اداره فرهنگی آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: پایگاه های اوقات فراغت استان تا ۲۰ شهریور ماه سال جاری در سطح استان به منظور غنی سازی اوقات فراغت در تمامی نواحی، مناطق و شهرستان‌های استان فعال خواهند بود.
پارسانژاد عنوان کرد: پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار دانش آموز در دوره‌های تابستانی شرکت کنند که در این راستا در هزار و ۵۰۰ رشته جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ثبت نام می شود.
به گفته وی پایگاه های اوقات فراغت دانش آموزان استان در کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، سالن‌های ورزشی و مدارس استان با همکاری دستگاه‌های مربوطه در سطح استان برگزار می‌شود.

۲۲ پایگاه غنی سازی اوقات فراغت در بروجرد

مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: با هدف شناسایی ظرفیت و استعداد دانش‌آموزان ۲۲ پایگاه غنی سازی اوقات فراقت در سطح شهرستان دایر شده است.

نریمان سبحانی نیا در نشست برنامه‌ریزی اوقات فراغت، افزود: این تعداد پایگاه در ۳۶ رشته علمی، هنری، فرهنگی، فنی و حرفه ای و ورزشی در راستای جذب و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان فعالیت خواهند کرد.
وی اظهار کرد: پارسال در طرح غنی سازی اوقات فراغت در تابستان چهار هزار دانش آموزان شرکت کردند.
مدیرآموزش و پرورش بروجرد بیان کرد: در این بسته فعالیت‌های هنری، قرآنی و تربیت بدنی و همچنین آموزشی برای تثبیت پایه‌های دانش‌آموزان برنامه‌ریزی می‌شود.
وی با اشاره به وجود ۶۵ هزار دانش آموزان در بروجرد ادامه داد: باید در ایام تابستان تمام مراکز زمینه را برای جذب حداکثری فراهم نموده و با برنامه ریزی دقیق و استفاده از مربیان مجرب در پرورش استعدادهای دانش آموزان تلاش خود را بکار گیرند.
وی با اشاره به راهکارهای غنی سازی اوقات فراغت گفت: مسوولان کانون‌ها باید از ظرفیت مدارس نیز استفاده و به عنوان کانون مدارس جهت مناطقی که دسترسی آنها به کانون مشکل است، استفاده نمایند.

بنا بر نظر کارشناسان آنچه که اهمیت دارد این است که گذران اوقات فراغت برای استراحت و رفع خستگی، تفریح و سرگرمی، رشد شخصیت یا شکوفایی خلاقیت‌های ذهنی کودکان و نوجوانان است اما باید توجه داشت این مهم زمانی محقق می‌شود که خود فرد از انگیزه و قدرت انتخاب برخوردار باشد و دستگاه‌های مرتبط با اوقات فراغت بتوانند تنوع و پویایی متناسب با سلیقه‌های مختلف فراهم کنند.