تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس شیوه نامه اجرایی جدید اعطای پژوهانه (گرنت) پنج درصد از کل بودجه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید به این بخش اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی امروز (چهارشنبه) در نشست تخصصی اعطای پژوهانه علمی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، آیین نامه و فرهنگی اظهار داشت: دانشگاه ها آیین نامه های مختص خود را برای اعطای پژوهانه دارند، این شیوه نامه به آیین نامه های آنها اضافه می شود و به معنای جایگزینی با آیین نامه ها نیست.

وی تاکید کرد: این شیوه نامه طی هفته گذشته به همه معاونان پژوهشی ارجاع شده و بعد از بررسی نهایی در این نشست به هیات امنا و هیات ممیزی وزارت علوم برای تصویب نهایی ارائه می شود.

معاون وزیر علوم در تشریح این شیوه نامه افزود: بر اساس این شیوه نامه، طرح هایی که در سامانه نان ثبت شده و ارتباط با صنعت دارد، از ضریب بیشتری پژوهانه برخوردار می شوند.

صالحی اظهار داشت: بر اساس این شیوه نامه پنج درصد از کل بودجه تملک و دارایی و بودجه عمومی دانشگاه ها باید به پژوهانه تخصیص یابد.

وی ادامه داد: همچنین پژوهشگران ممتاز نیم درصد و یک درصد بر اساس داده های موسسه استنادی پایش علوم و فناوری جهان اسلام و اساتید ممتاز تا پایان عمر از ضریب های مشخصی از پژوهانه برخوردار می شوند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: سردبیران کمکی نشریات برتر جهانی نیز با ضریب تاثیر بالا نیز از پژوهانه با ضریب بیشتر می توانند، استفاده کنند.

صالحی تصریح کرد: پژوهانه نباید به شکل حق الزحمه پرداخت شود، نیازی نیست که عضو هیات علمی دانشگاه فاکتور برای خریدهای مورد نیاز خود ارائه دهد ولی نباید به شکل حق الزحمه پژوهانه را پرداخت کنیم.

وی یادآور شد: پژوهانه در دانشگاه‌ها ها سقف ندارد، بودجه لازم هم تامین خواهد شد و روسای دانشگاه ها و معاونان نباید نگرانی از بابت بودجه داشته باشند.

شیوه نامه استفاده از فرصت مطالعاتی کوتاه مدت

مشاور وزیر علوم در امور هیات های امنا و ممیزه نیز در این نشست ضمن یادآوری پنج اولویت وزیر علوم در دولت سیزدهم و دیپلماسی علمی به عنوان یکی از این اولویت ها شیوه نامه گسترش تعاملات علمی را تشریح کرد.

مهدی بیات گفت: هدف از تدوین این شیوه نامه فرصت آفرینی برای اعضای هیات علمی است تا با فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت داخل و خارج کشور در تعطیلات دانشگاه ها تجربیات خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: اعضای هیات علمی برای این کار باید طرح داشته و وظایف آموزشی خود را انجام داده باشند.

مشاور وزیر علوم نحوه استفاده از این فرصت ها را بر اساس بندهای مختلف این شیوه نامه تشریح کرد و یادآور شد: مزایایی برای استفاده از فرصت های مطالعاتی نیز در نظر گرفته شده که در بند ۴ این شیوه نامه به خوبی در نظز گرفته شده است. نباید نگران بودجه تامین این فرصت ها بود، بودجه لازم در نظر گرقته شده است و مشکلی برای بودجه کل دانشگاه ایجاد نمی کند.