معاون وزیر علوم: نظام حل مساله در وزارت علوم، شکل نگرفته است

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از چالش‌های این وزارتخانه پا نگرفتن نظام حل مساله است، پیشنهاد کرد برای ایجاد قطب‌های علمی یا پردیس فناوری ابتدا برآوردی از میزان اعتبارات مالی آن صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی روز جمعه در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با اشاره به تجربیات معاونت علمی طی ۱۰ سال قبل افزود: آن زمان ۶۲۰۰ شرکت دانش بنیان ایجاد شده بود و هر جا نیازی در کشور احساس می‌شد، ما برای حل مسائل به این شرکت‌ها مراجعه می‌کردیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم یک نظام حل مساله سریع در حوزه‌های تخصصی ایجاد کنیم و با سازوکارهایی که در اختیار داشتیم اقدام به حل مسائل کشور با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان می کردیم.

صالحی ادامه داد: ولی یکی از چالش‌های ما در وزارت علوم پا نگرفتن نظام حل مساله است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۰ قطب علمی در کشور داریم که مساله حل کن نیستند، یادآور شد: از این رو پیشنهاد می‌شود که برای ایجاد قطب‌های علمی یا پردیس فناوری ابتدا برآوردی از میزان اعتبارات مالی آن صورت گیرد.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم این نشست در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاکید کرد: همچنین پیشنهاد می‌شود برای ایجاد این قطب‌ها عامل مالی نیز به آن اضافه شود. در حال حاضر در همه استان‌های کشور صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شده و می‌توان از ظرفیت آنها در این حوزه استفاده شود.

مصطفی صفدری رنجبر نیز در این نشست با اشاره به تدوین آیین‌نامه ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری، افزود: در دنیا پژوهشگاه‌ها بازیگران کلیدی در نظام ملی و نوآوری هستند و فعالیت‌های تحقیقاتی این مراکز موتور نوآوری و صنعتی به‌ویژه کشورهای سازمان همکاری توسعه اقتصادی (OECD) تلقی می‌شود.

وی، تمرکز بر پژوهش‌های کاربردی و توانمندسازی را از چالش‌های اصلی پژوهشگاه‌ها نام برد و یادآور شد: اثربخشی پژوهشگاه ها به دلیل ارتباط ضعیف با بخش خصوصی، فقدان خلق ثروت، جایگاه رقابتی و موازی‌کاری با نهادهای دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان کم است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: طبق ماده ۹ آیین‌نامه قانون جهش تولید دانش‌بنیان، پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم موظف هستند در راستای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فناوری و حرکت به سمت تجاری‌سازی در جهت ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری اقدام کنند.

صفدری، کمک به توسعه و تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری و حل مسائل کلان را از اهداف این قطب‌ها نام برد و یادآور شد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ۲۵ درصد شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال هستند در حالی که کشور مشکلات زیادی در حوزه‌های محیط زیست، آب و انرژی دارد.

وی با اشاره به ماموریت‌های قطب‌های علم و فناوری، خاطر نشان کرد: ارائه خدمات شتابدهی در حوزه فناوری و نوآوری، مدیریت پلتفرم پژوهش‌های راهبردی و مساله محور، مرجعیت استانداردسازی و تنظیم مقررات و ارائه خدمات تخصصی به شرکت‌های صنعتی از ماموریت‌های قطب‌های فناوری تعریف شده است.

صفدری پژوهشگاه‌ها را در رده اول ایجاد قطب‌های فناوری دانست و یادآور شد: پارک‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌توانند در زمینه ایجاد این قطب‌ها اقدام کنند.

به گفته وی، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در این زمینه از جمله پژوهشگاه‌های موفق است.

صفدری خاطرنشان کرد: آیین‌نامه مربوط به قطب‌های فناوری و نوآوری در حال تدوین است و از پیشنهادات در این زمینه استقبال می‌کنیم.

اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با حضور وزیر علوم، وزیر صمت و روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور دیروز و امروز در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha