کرج - ایرنا- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۶۷ هزار مقاله علمی که ماحصل کارهای پژوهشی در کشور است در مجلات بین المللی به چاپ می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،"علیرضا عباسی " روز پنجشنبه در نشست هیات امنای پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرا ناحیه ۴ کرج، با تبریک حلول ماه ذی الحجه و اعیاد فرخنده این ماه به ویژه عید سعید غدیر خم اظهار کرد: اما این مقالات درصد قابل قبولی را برای حل مشکلات کشور به خود اختصاص نداده‌اند و در برخی مواقع منابع و امکانات کشور هدر می‌رود.

وی گفت: ظرفیت‌های فراوانی در جای جای کشور وجود دارد و به واسطه وجود این ظرفیت‌ها امروز به خود می‌بالیم، اما کوتاهی‌ها و کمبودهایی هم وجود دارد که باید در جهت رفع آنها تلاش کنیم.

عباسی بیان کرد: برخی افراد که به عنوان سفرای ایران اسلامی به خارج از کشور اعزام می‌شوند که باید ارزش‌های انقلابی و اسلامی ما را ترویج دهند،بر عکس عمل می‌کنند و عده‌ای از آنها با بی انصافی تمام، علم ناتوانی و عدم وجود توان و ظرفیت های کشور را برمی دارند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون در مدارس، آشنایی با یکسری فناوری ها تدریس می‌شود که یک افتخار برای محسوب می‌شود.

عباسی با اشاره به فراوانی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های البرز نسبت به سایر استان‌ها گفت: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم چراکه البرز قطب علم و فناوری کشور محسوب می‌شود و مجموعه‌های علمی باید با همسویی و هم افزایی مشکلات را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین ظرفیت‌های زیست فن‌آوری و بیوتکنولوژی کشور در استان البرز وجود دارد، اظهار کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی که در کل کشور اول است، باید از ظرفیت این مجموعه در استان البرز بیشتر بهره‌مند شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: مجموعه‌هایی در حوزه گیاهان دارویی، سلول های بنیادین و غیره در استان البرز فعالیت دارند، بنابراین باید بدون نگاه جزیره‌ای و با نگاه جامع و کل نگر و همسو از این امکانات در جهت آموزش و مهارت افزایی دانش آموزان استفاده کنیم.

عباسی افزود: رهبر انقلاب تاکید دارند باید پژوهش‌ها به غیر از( عبور از مرزهای دانش) مسئله محور و ناظر بر حل مسایل و مشکلات کشور باشد.

وی ادامه داد: بنابراین باید در مقطع ابتدایی و راهنمایی فرهنگ‌سازی شود تا پژوهش‌ها در ۲ بخش قلمرو و مرز دانش و ناظر بر مشکلات کشور باشد و در این راستا ذهن دانش‌آموز را خلاق و مساله محور پرورش دهیم.

عباسی با ابراز تاسف بر ترویج فرهنگ مدرک گرایی در کشور، گفت: کارهای پژوهشی و مقاله نویسی اساتید دانشگاه‌ها باید در جهت رفع مشکلات و چالش‌های کشور باشد ولی متاسفانه مقاله محوری و در برخی موارد متاسفانه مقاله فروشی رواج می‌یابد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث پژوهش سراها را باید در آموزش و پرورش برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش جدی بگیریم و افق جدیدی را در کشور ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: باید به صورت همزمان هم به مسایل علوم انسانی توجه جدی داشته باشیم و هم در علوم پایه و در حوزه علوم انسانی و علوم پایه باید به صورت متوازن حرکت کنیم.