۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85134106
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقالات علمی و پژوهشی دانش آموزان البرز در مجلات بین المللی چاپ شد

کرج - ایرنا - مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: ۲ مقاله علمی، پژوهشی حاصل تلاش ۲ تیم دانش آموزی عضو انجمن نانوبیوتکنولوژی پژوهش سرای معلم ناحیه یک کرج، در شماره هفتم مجله "ژورنال AJGS"  چاپ شد.

" علی حجرگشت" روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مقاله تینا براتی از دبیرستان ملاصدرا با موضوع استخراج کورکومین با امواج فراصوت از ریزوم زردچوبه به عنوان داربست در پروتزهای چهار بعدی در نشریه شماره ۷ AJGC پذیرش و چاپ شد.

وی بیان کرد: این تحقیق در راستای جایگزینی مواد بیولوژیک، مانند ریزوم زردچوبه به جای مواد شیمیایی داربستی در پروتزها کاربرد دارد. ریزوم زردچوبه ساختاری شبیه پروتزهای داربستی دارد و حاوی مقادیر زیادی کورکومین با خاصیت ضد سرطانی است که می تواند در بیماران مبتلا به سرطان سینه با قراردادن دارو داخل داربست ها استفاده شود؛ این داروها بعدا در صورت بازگشت بیماری می تواند؛ بوسیله امواج فراصوت آزاد و فعال شود و نیاز بیمار را به جراحی مجدد، مرتفع کند.

حجرگشت افزود: همچنین مقاله علمی پژوهشی بهار سیروس کبیری از دبیرستان فرزانگان یک، با عنوان فعالیت ضد باکتریایی گرم مثبت و منفی در پارچه های آغشته به کوپلیمر OA-g-CSO در ژورنال شیمی سبز، AJGC ، به چاپ رسید.

وی گفت: در این تحقیق، اثر تغییر غلظت کوپلیمر OA-g-CSO که بر پایه کیتوسان است بر روی باکتری های گرم مثبت و منفی بررسی شده است؛ باکتری های گرم مثبت دارای غشای ضخیمی از پپتیدوگلیکان است در حالیکه باکتری های گرم منفی غشاء نازکی از پپتیدوگلیکان دارند که در بخش داخلی محصور است. این تحقیق در راستای تولید پارچه های ضد باکتری در تهیه لباس بیماران و کادر پزشکی هنگام آغشته شدن به این ماده کاربرد دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: لازم به ذکر است در طول ۲ هفته اخیر، چهارمین مقاله ی دانش آموزی پژوهش سرای معلم می باشد که در نشریات بین المللی، پذیرش و چاپ می شوند و این رویداد مهم در تاریخ پژوهش سراهای البرز و حتی کشور، بی نظیر است.

وی در ادامه عنوان کرد: این مقالات، در رده مقالات ISC می باشد و چنانچه بازخورد خوبی داشته باشند؛ زیر مجموعه مقالات ISI قرار خواهند گرفت و به لحاظ اعتباری این مقالات، دارای DOI بوده و در گوگل اسکولار قابل سرچ می باشد.

حجر گشت یادآورشد: این پروژه ها در آزمایشگاه جدید التاسیس و مجهز نانو تکنولوژی پژوهش سرای معلم ناحیه یک کرج تحت نظارت دکتر اشرف حیدری پور از اساتید راهنمای نانو تکنولوژی پژوهش سرای معلم و استاد دانشگاه پیام نور، انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha