سمنان- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، از بهره‌برداری تعدادی از کارخانه همزمان با دهه تولید و تجارت و روز صنعت و معدن در استان خبر داد که آغاز فعالیت خط تولید داروهای ضدسرطان تا خروج از رکود و بازفعال‌شدن کارخانه کاشی پس از ۱۳ سال، از جمله این برنامه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یادگار احمدی روز شنبه به خبرنگاران افزود: بهره‌برداری از ۹ طرح صنعتی و معدنی استان سمنان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان همزمان با دهه تولید و تجارتبرنامه‌ریزی شده است.

وی بیان کرد: این ۹ طرح صنعتی و معدنی همزمان با دهه تولید و تجارت و روز صنعت و معدن در استان افتتاح می شوند که با بهره‌برداری از این واحدها برای حدود یکهزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

وی از افتتاح خط تولید جدید انواع داروهای ضدسرطان در شرکت رویان‌دارو سمنان خبر داد گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۶۶ میلیارد تومان، ظرفیت تولید سالانه ۲۲ میلیون عدد انواع داروی ضدسرطان را دارد که با راه‌اندازی این طرح زمینه اشتغال حدود ۱۵۰ نفر ایجاد خواهد شد.

احمدی از راه اندازی یک واحد راکد در شهر سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکت کاشی سمند که حدود ۱۳ سال تعطیل بود، اکنون با نام جدید کاشی هفت آسمان به بهره برداری می‌رسد و به چرخه تولید بازخواهد گشت و با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون مترمربع کاشی ساختمانی معمولی دیواری و کاشی ساختمانی کفی لعابدار و با سرمایه‌گذاری حدود ۴۴۰ میلیارد تومان، زمینه اشتغال ۱۸۰ نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به افتتاح واحد تولیدی صنایع فروآلیاژ پارس دامغان، تصریح کرد: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری حدود ۸۷۶ میلیارد تومان، ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن فروسیلیسیم با سیلیکون بیش از ۵۵ درصد وزنی را دارد که با راه اندازی این واحد زمینه اشتغال حدود ۳۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

احمدی ادامه داد: شرکت تولیدی و معدنی شهاب بلورین پویا گرمسار از دیگر طرح های قابل افتتاح است که با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در زمینه تولید نمک خوراکی تصفیه شده یددار و بدون ید به ظرفیت سالانه ۶۰ هزار تن فعالیت دارد که با فعالیت این واحد ۱۱۹ نفر مشغول به کار می‌شوند.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: بهره برداری از واحدهای تولیدی توسعه عمران پرکوک کومش، سنگ کاران نوین سمنان، روغن موتور رهروان کومش، پولاد فرآور کاوه و الیاف ارغوان گستر سپید، از دیگر طرح های آماده افتتاح در استان است که برای راه اندازی این طرح ها در حدود پنج هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است و ۲۵۰ نفر مشغول به کار می شوند.

به گفته استاندار سمنان، در دولت سیزدهم تعداد واحدهای راکد تولیدی بازفعال‌شده استان به ۱۰۸ واحد رسید و زمینه ارتقاء ظرفیت تولید ۸۸ واحد صنعتی و تولیدی استان، بر اساس گزارش اعلامی وزارت کشور و با عملکرد مطلوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال ۱۴۰۱ فراهم شد.

مرکز آمار ایران درباره شاخص نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که نرخ بیکاری در سال گذشته با کاهش ۲ دهم واحد درصدی به ۹ درصد رسید. نرخ بیکاری ۱۴۰۰ بالغ بر ۹ و ۲ دهم درصد بود و بررسی استانی نرخ بیکاری در کل کشور نشان می‌دهد، طی سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری در ۲۳ استان تک‌رقمی شد و پایین‌ترین نرخ بیکاری کشور در استان سمنان با نرخ ۶ و چهار دهم درصد ثبت شد.