خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: مدیر یک واحد تولید کننده آسفالت در استان به دلیل آلودگی هوا و تخریب محیط زیست، به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان علی سالاروند به رسانه ها اعلام کرد: مدیر این واحد تولید آسفالت مستقر در شهرستان دورود به اتهام آلودگی هوا و تهدید علیه بهداشت عمومی به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات مصوب سال ۷۵، مواد قانونی قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ و نظر به بند "ب" ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی به لحاظ شیوه ارتکاب جرم، گستره نقض وظیفه و نتایج زیانبار آن، این متهم به ۶ ماه حبس محکوم شده است.

وی گفت: ۶٣ واحد آلاینده تولیدی، صنعتی و خدماتی طی سه ماهه دوم امسال در استان شناسایی و به کمیته عوارض آلاینده سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: هر سه ماه یک‌بار تمامی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی استان به منظور شناسایی و منشا یابی آلودگی‌ها، مورد بازرسی و پایش قرار می گیرند و در صورت داشتن خروجی هوا و فاضلاب به منابع پذیرنده، از آن‌ها نمونه‌برداری و آنالیز آزمایشگاهی انجام می شود.

سالاروند افزود: در صورت آلایندگی (پس از تطبیق با استانداردهای زیست محیطی)، در ابتدا برای واحد آلاینده اخطاریه زیست محیطی صادر می شود و در صورتیکه واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی در مهلت تعیین شده اهتمام لازم را برای رفع آلودگی نداشته باشد و آلودگی آن استمرار یابد، علاوه بر آن که واحد، در صنایع مشمول عوارض آلایندگی قرار خواهند گرفت به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

وی گفت: طبق ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، فهرست واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی جهت اخذ عوارض آلایندگی به معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال و پس از بررسی در کمیته عوارض آلایندگی ملی، فهرست نهایی به امور مالیاتی کشور ابلاغ می‌ شود.

وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان آمادگی دارد واحدهای صنعتی خدماتی آلاینده را در صورتیکه برنامه اجرایی و اهتمام لازم برای رفع آلایندگی داشته باشند، برای دریافت تسهیلات به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم رفع آلودگی‌ها مانند ایجاد فیلتراسیون هوا و سیستم‌های تصفیه فاضلاب به صندوق ملی محیط زیست معرفی نماید.