تهران- ایرنا- بن والاس وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی گفت که موشک‌های دوربرد طوفان سایه که توسط لندن به کی‌یف عرضه شده است، تاثیر زیادی در میدان نبرد داشتند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، وزیر دفاع انگلیس به قانونگذاران در مجلس عوام این کشور افزود: استفاده اوکراین از این موشک بر ارتش روسیه تأثیر گذاشته است و ما قطعاً از شرکای بین‌المللی خود می‌خواهیم که از ارائه تسلیحات دوربرد خود به کی‌یف دریغ نکنند.

در ماه مه، سی ان ان برای اولین بار گزارش داد که بریتانیا چندین موشک کروز طوفان سایه به اوکراین تحویل داده است که به این کشور یک قابلیت حمله دوربرد جدید می‌دهد.

طوفان سایه یک موشک کروز دوربرد با قابلیت رادارگریزی است که به طور مشترک توسط انگلیس و فرانسه ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، یک گروه دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواسته‌اند تا سامانه‌های تسلیحاتی توانمندتر و با برد بیشتر از جمله سامانه موشکی تاکتیکی موسوم به«ATACMS» را در اختیار اوکراین قرار دهد.

آنها در نامه‌ی خود نوشته‌اند که نیروهای روس تجهیزات مهم خود را از برد راکت‌های هیمارس خارج کرده‌اند و به این دلیل اوکراین نیازمند دریافت سامانه‌های موشکی با برد دورتر است.

سامانه ATACMS با برد ۱۹۹ مایل (۳۲۰ کیلومتر) می‌تواند چهار برابر بیشتر از برد سیستم راکتی هیمارس که اوکراین از سال گذشته از آنها استفاده می‌کند، به اهداف خود حمله کند.

در این نامه آمده است: ما از ارسال موشک‌های «طوفان سایه» به اوکراین توسط انگلیس استقبال می‌کنیم. گزارش شده است که مقامات اوکراین تضمین داده‌اند که از این موشک‌ها فقط علیه مواضع روسیه در خاک اوکراین استفاده کنند. ما معتقدیم تضمین‌های مشابه از سوی اوکراین در خصوص سامانه (ATACMS) نگرانی‌های بالقوه در مورد تشدید تنش را کاهش می‌دهد.