اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۱۹۰ هکتار نهال‌ امسال برای مقابله با بیابان‌زایی در شهرستان‌های زرندیه و محلات کشت شد.

«عبدالحسین محمدی» روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این نهال‌ها از گونه‌های آتریپلکس و تاغ در روستای لالکان زرندیه و یکه چاه شهرستان محلات در راستای جلوگیری از بیابان‌زایی از محل اعتبارات ملی در حال انجام‌است.

وی ادامه داد: ۹ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال منابع مالی از محل اعتبارات ملی برای کاشت نهال در شهرستان محلات و ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به کاشت نهال در شهرستان زرندیه اختصاص یافته‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اجرای بادشکن‌های غیر زنده امسال در ۲ کیلومتر از نقاط بحرانی کویر میقان اراک خبر داد و گفت: اجرای سه کیلومتر بادشکن غیرزنده نیز در راستای مقابله با گرد و غبار در جنوب کویر میقان این شهرستان در حال انجام است.

محمدی اظهار کرد: اجرای بادشکن‌های غیر زنده با بهره گیری از سرشاخه‌های گیاهان هرس شده در کویر میقان اراک به دلیل مطابقت با طبیعت این منطقه و صرفه اقتصادی در حال انجام است.

وی ادامه داد: اجرای طرح بادشکن‌های غیر زنده در کویر میقان اراک به عنوان تجارب موفق در کشور شناخته شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال منابع مالی از محل اعتبارات ملی برای اجرای پنج کیلومتر بادشکن غیر زنده در کویر میقان اراک اختصاص یافته است.

محمدی گفت: با اجرای پنج کیلومتر باد شکن غیر زنده در کویر میقان اراک، اجرای این طرح در راستای مقابله با ریزگردها، گرد و غبار در این منطقه به ۹ کیلومتر افزایش می‌یابد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.