سید جواد میری در گفتوگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد اهمیت جشنواره بینالمللی فارابی گفت: این جشنواره عنوان دانشمندی مانند فارابی را یدک میکشد که به عنوان معلم ثانی و متفکر جهانی در حوزه اندیشه، تفکر و فلسفه در حدود هزار سال قبل می زیسته است.
وی ادامه داد: فارابی در مرزهای تفکر اسلامی باقی نمانده و فراتر از آن حرکت کرده و در اروپای مسیحی و حتی در هند و چین اسم و رسمی پیدا کرده و آثارش خوانده شده است. بنابراین جشنواره باید بتواند در سطح این دانشمند ظاهر شود.
استادتمام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره اینکه چگونه می توان جشنواره فارابی را در متن و ساختار دانشگاه های جهان معرفی کرد، گفت: برای حضور جشنواره فارابی در دانشگاه های جهان نباید روح دیوانسالارانه بر علوم انسانی مستولی شود؛ زیرا این نگاه ظرفیت، توان و اعتبار جشنواره را محدود خواهد کرد. باید بررسی شود چگونه موسسه یا جشنواره هایی که خاستگاه محلی دارند، در فضای جهانی معرفی شدهاند.
نویسنده کتاب سیاستگذاریهای آموزشی در ایران با اشاره به نحوه بررسی آثار متفکران و پژوهشگران در جشنواره فارابی اظهار داشت: نباید روشهای پایش یا رصد آثار مکانیکی و بدون فکر باشد، زیرا چنین روشهای رصد و پایش، دستاوردهای حوزه فکری در حوزه علوم انسانی را در سطح پایینی قرار می دهد.
باید از یک راهکار عینی که در اکثر جشنوارههای جهانی دیده میشود، استفاده کرد. گروه یا اتاق فکری باید باشد که افراد متخصص در حوزههای گوناگون به صورت جدی و حرفهای آثار را در سطح ملی، منطقهای، جهان اسلام و حتی در سطح جهان رصد کرده و آثار به زبانهای گوناگون را در حوزه علوم انسانی بررسی کنند.
روحیه و رویکرد نقادانه بر جشنواره فارابی مستولی باشد
وی ادامه داد: می توان از نمونه ای مانند جایزه نوبل کمک گرفت. البته نوبل هم مبری از نقص و کاستی نیست، ولی به عنوان یکی از بنیادها طی ۱۰۰ سال گذشته به مثابه مرجع و نقطه اتکایی در فراسوی مرزهای اسکاندیناوی معرفی شده است، همین نمونه میتواند در گنجاندن نقاط مثبت در ساختار جشنواره فارابی برای جهانیشدن کمک کند.
میری با اشاره به نام و آوازه فارابی در حوزه تفکر و اندیشه یادآور شد: برای شناخت بیشتر جشنواره فارابی باید روحیه و رویکرد نقادانه حرفهای که از بطن اجتماعات علمی بیرون آمده است، بر ارکان این جشنواره مستولی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دستاوردهای علمی فارابی میتواند به نیازهای عینی کشور پاسخ دهد، تاکید کرد: اینکه جشنواره چطور میتواند به نیازهای اصلی پاسخ دهد، جزو اولویت های بعدی است. در واقع باید بر ایجاد گفتوگو با بدنه علوم اجتماعی و انسانی تاکید کرد. به طور قطع اگر بخواهیم بهبود مستمر باشد، باید جشنواره با بدنه علوم اجتماعی و علوم انسانی کشور کامل تعامل داشته باشد و یک گفتوگوی عمومی در سطح نخبگان کشور رخ دهد.
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: باید در راستای ارتقای پیشینه و تاریخ جشنواره، نظرهای حرفهای و نگاههای نقادانه التفات جدی و بنیادین شده و نسبت آن با نام فارابی و سنت فکری او حفظ شود. فارابی در زمانه و زمینه کاری خود سرآمد بود و به عنوان یک متفکر تراز اول شناخته میشد؛ بنابراین جشنوارهای که میخواهد در حد نام فارابی باشد، باید بتواند چنین سطح و عمقی را به منصه ظهور بگذارد.
به گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ با معرفی آثار برتر و برگزیدگان در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار میشود. پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با هدف حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این جشنواره را برگزار میکند.
جشنواره بینالمللی فارابی که تاکنون ۱۳ دوره آن برگزار شده است، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت سالانه و با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریههای برتر، روشها و طرحهای جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیرایرانی برگزار می شود.
این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستانشناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبانشناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی، علوم تربیتی، روانشناسی و علوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بینالملل و مطالعات منطقــهای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاعرسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشتهای و مطالعات هنر و زیباییشناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتامیافته پژوهش، رساله دکتری و پایاننامه کارشناسیارشد شناسایی و معرفی میکند.