انتقاد از برگزاری جشنواره‌های متعدد در علوم انسانی

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی اظهار داشت: جشنواره‌ها و جوایز مختلفی در زمینه علوم انسانی در یک سال گذشته طراحی و برگزار شده است که با وجود جشنواره بین المللی فارابی برگزاری این جشنواره ها به خصوص از محل بودجه دولتی ضرورتی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام رضا غلامی امروز ( سه شنبه) در نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی افزود: وقتی جشنواره فارابی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود و سیستم داوری بسیار مترقی دارد، همایش ها و جوایز دیگری در علوم انسانی نباید برگزار شود. برای نمونه همایش سرآمدان علم یا نشان درجه یک دانش در دانشگاه تهران که اخیرا هر دو برگزار شده است‌.

جشنواره های خوارزمی و فارابی کافی است

وی تاکید کرد: وقتی یک جشنواره ملی و بین المللی مانند فارابی داریم، جوایز دیگر می توانند در سیستم داوری دقیق جشنواره فارابی از دانشمندان تجلیل کنند. در حالی که هر روز یک جایزه دولتی جدید طراحی و پول های زیادی هم هزینه می شود. اکنون دو جشنواره بین المللی خوارزمی و فارابی دولتی داریم که کافی است و این وظایف را انجام می دهد. البته بخش خصوصی می تواند جشنواره های مختلف برگزار کند، اما از بودجه دولتی نباید جشنواره جدید ایجاد کرد. ولی در همین یک سال گذشته دو جشنواره جدید ایجاد شده است.

نباید انتظار داشت همه اساتید نظریه پرداز شوند

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف نظریه در علوم انسانی پرداخت و گفت: قله فعالیت های پژوهشی در علوم انسانی ارائه نظریه است، البته نظریه پردازی کار هر پژوهشگری نیست و هر نظریه ای ماندگار نمی‌شود و تنها شماری از نظریه ها در تاریخ علم مانده و بررسی می شوند.

وی ادامه داد: اینکه کسی تصور کند می توان نظریه پردازی را به سکه رایج در دانشگاه‌ها تبدیل کرد، احتمالا معنی نظریه را نمی داند. حتی اگر جذب استاد کیفی‌تر شود، باز هم انتظار نداریم همه استادان نظریه پرداز باشند، ولی توقع داریم استادان در لایه های گوناگون ساختار علم در ایجاد زمینه ظهور نظریه های ماندگار سهیم شوند. استاد باید سهم مناسبی در ایجاد زمینه خلق نظریات داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با ارائه تعریفی از نظریه در علوم انسانی اظهار داشت: تعاریف مختلفی در فلسفه علم برای نظریه ارائه شده که تعریف جامع نظریه در علوم انسانی ارائه روشمند معنادار و مستند یک یا مجموعه ای از ایده های نو در باب کشف و در قالب یک قانون علمی تازه و رد چیزی که پیشتر به مثابه یک واقعیت اجتماعی اثبات یا تفسیر شده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس نباشد انتظار داشت همه اساتید نظریه پرداز شوند؛ ولی می توان انتظار داشت که زمینه خلق نظریه پردازی را فراهم کنند و در آن سهیم باشند.

غلامی گفت:‌ در این راستا برای نظریه ماندگار خصیصه هایی در نظر گرفته می شود که به این شرح است: مساله‌محور و جدی، قابل حدس و گمان و نقد باشد، از معنای بین اذهانی برخوردار بوده، قابل فهم باشد، در رشته و ساحت خود تحول‌زا باشد.

وی با تشریح تفاوت تحقیقات عادی با نظریه پردازی بیان کرد: بخش مهمی از تحقیقات پژوهشی ارزشمند تحقیقاتی است که در آن مسائل موجود یک حوزه خاص احصا، طبقه بندی، شرح تحلیل نقد و مقایسه می شود. این تحقیقات زمینه نظریه پردازی و ابداع را در همه موضوع فراهم می کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنیه الزامات نظریه پردازی در علوم انسانی را استعداد و نبوغ علمی، دایره مطالعاتی روزآمد و بالا، برخورداری از آزادی کامل، آرامش روانی و قدرت تمرکز بالا، نجات از جوهای سیاست زده، وجود شرایط بانشاط برای نقد علمی و روشمند و نیفتادن در دام بروکراسی و کمیت‌گرایی از بین برنده علم را الزامات عنوان کرد.

غلامی چشم انداز مطلوب در فارابی را شناسایی و حمایت هدفمند از نظریه پردازها دانست و ادامه داد: از این رو در جشنواره فارابی هر ساله آخرین وضعیت علمی در زمینه نظریه پردازی علوم اسلامی و انسانی رصد و پایش می شود و خلاءها و کاستی‌های آن به شکل عالمانه‌ای مشخص خواهد شد و این مهم با داوری علمی ارزشمند، زمینه تحول در ساحت علم سنجی در علوم انسانی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: این رویداد همچنین با ایجاد فضای رقابتی مثبت و گرم در دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها زمینه را برای کیفیت بخشی و روز آمد سازی علوم انسانی فراهم می کند و ارزش و اهمیت علوم انسانی را در حکمرانی تبیین می کند.

غلامی ادامه داد: رویداد جشنواره فارابی ضمن شناسایی استعدادهای برتر در علوم انسانی و اسلامی، فرصت های بهتر و مناسب تری را برای حمایت های مادی از آنان خلق می کند تا حس قدرشناسی از دانشمندان ایرانی و جهان اسلام افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha