به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، آخرین روزهای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با تلاشهای وزارت علوم و مدیران آن برای تغییرات جدی در آموزش عالی همراه بود. آیتالله رئیسی در بیستونهمین جلسه شورای عالی عتف و کمتر از یک سال از برگزاری آخرین جلسه این شورا حاضر شد و به مسوولان امر تاکید کرد اجرای الکترونیک کنکور را به شکل دقیق امتحان کنند تا اجرای سراسری آن با مشکل مواجه نشود.
وی با یادآوری اولویتهای کاری مطرح شده از سوی این شورا بر اولویتسنجی در اجرای موارد مطرح شده متناسب با ضرورتها، نیازها و نیز اعتبارات و امکانات کشور تاکید کرد.
گزارشی از دستور جلسه و مصوبات این نشست را اینجا بخوانید.
ضرورت تطبیق با تغییرات اقلیم جهانی
اولین کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور نیز روز دوشنبه (پنجم تیر) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نمایندگانی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و شماری از روسای دانشگاهها در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
محمدعلی زلفیگل تطبیق آموزش عالی ایران را با تغییرات اقلیم جهانی ضروری دانست و گفت: آموزشهای جدید و علوم نوپدید را باید در حد توان بومی کنیم و خود را با آن وفق دهیم، در غیر این صورت از گردونه اثرگذاری ملی و فراملی حذف میشویم.
همه دستگاهها در آموزش عالی و آموزش مهارتی نقش دارند، باید خود را با تغییرات اقلیم جهانی و ملی تغییر و تطابق بدهیم، شرایط با سرعت در حال تغییر است و نسل جوان امروز در دوران کوتاه جوانی بیشترین تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است. ما هم راهی نداریم بجز اینکه با شیوه های آموزش خود را تطبیق دهیم و منعطف باشیم.
وی ادامه داد: نباید فقط نیازهای امروز را از نظر مهارتی رفع کنیم، بلکه دانشگاه و آموزش عالی وظیفه نیازآفرینی برای آینده را هم دارد و باید پیشگویی کند. آموزش مهارتی و نیازمحور هم باید برای دانشجویان فعلی، هم برای دانش آموختگان و هم برای افراد شاغل بازآموزی انجام شود.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این کنگره بار دیگر با تاکید بر نیازمحور بودن رشتههای دانشگاهی گفت: هر رشته جدیدی که دانشگاهها درخواست راهاندازی آن را دارند، باید پیوست اشتغال داشته باشد.
قاسم عموعابدینی افزود: آموزش مهارت محور در تمام مقاطع باید انجام شود. وظیفه دانشگاه تربیت انسان خردمند و توانمند است و باید برنامه ریزی برای ایجاد شغل انجام شود. البته ایجاد شغل وظیفه دانشگاه ها نیست.
وزیر علوم همچنین روز دوشنبه پنجم تیر در نشست راهبردی وزارت دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر حاضر شد و گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران در دنیا از وجاهت و منزلت بالایی برخوردار است در نتیجه امنیت برآمده از فداکاری و تلاشهای شبانهروزی نیروهای مسلح و توجه آنها به علم و دانش و نوآوری است.
همچنین در این مراسم تفاهمنامه همکاریهای وزارت علوم و وزارت دفاع در امور پژوهشی و فناوری به امضای زلفیگل وزیر علوم و امیر آشتیانی، وزیر دفاع رسید و با حضور وزیر علوم از ۲۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی شامل رخدادنگاری موفقیتهای سازمانهای تابعه و تجارب مدیران و نخبگان وزارت دفاع، رونمایی شد.
این تفاهم نامه برای بهرهگیری حداکثری از توان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و نخبگان دانشگاهیِ کشور و با هدف توسعه علوم و فناوریهای پیشرفته با رویکرد توسعه توان دفاعی در راستای پیادهسازی نقشۀ جامع دفاعی امنیّتی جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و زلفی گل وزیر علوم به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم نامه دو وزارتخانه با همافزایی و همسوسازی ظرفیتها، منابع و توان خود در راستای پیادهسازی نقشۀ علمی دفاعیـامنیتی جمهوری اسلامی ایران زمینهها و سازوکارهای تعاملی و همکاری موجود را از ابعاد کیفی و کمی توسعه خواهند داد.
ایجاد سازوکار مشترک جهت دستیابی به مباحث نوظهور و بدیع در حوزههای دارای اولویت راهبردی و مزیت آفرین بهمنظور طراحی و خلق سامانههای جدید برتریساز و قدرت آفرین، حمایت از پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی، همکاری و مشارکت در برگزاری رویدادهای مشترک از قبیل همایش و نمایشگاه و ایجاد زمینه جذب و بهکارگیری دانشآموختگان، متخصصین و نخبگان علمی کشور در حوزههای تخصصی از مهم ترین تاکیدات در این تفاهم نامه است.
زلفیگل روز سهشنبه (ششم تیر) نیز در کنگره بزرگداشت ۲۲۰ شهید دانشگاه فنی و حرفهای و آیین رونمایی از ۱۲ یادمان شهید گمنام که با حضور خانواده معظم شهدا و جمع دیگری از مقامات و مسوولان برگزار شد، شرکت کرد.
وی در این مراسم گفت: نسل جوان باید بیاموزد و به یاد داشته باشد استقلال ایران اسلامی راحت به دست نیامده است که بهراحتی از دست برود.
وزیر علوم اظهار داشت: حضور شهدا در دانشگاه موجب معطر شدن فضای دانشگاهی است و باید قدردان کسانی باشیم که بزرگترین ثروت زندگیشان را در اختیار دیگران نهادهاند. نسل جوان باید بیاموزد و به یاد داشته باشد که استقلال ایران اسلامی راحت به دست نیامده است که راحت از دست برود.
در این مراسم ۱۲ یادمان شهید گمنام به طور همزمان با سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با ذکر صلوات رونمایی شد.
حضور ۴۴ دانشگاه ایران در رتبهبندی ۲۰۲۲ موسسه استنادی جهان اسلام
رتبهبندی موضوعی موسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام نیز در این هفته منتشر شد و این رتبه بندی نشان می دهد ۴۴ دانشگاه از ایران در این رتبهبندی حضور دارند و دانشگاه تهران در بیشتر حوزهها رتبه برتر را در میان سایر دانشگاههای کشور کسب کرده است.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، پس از یک دهه رتبه بندی ملی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور و رتبه بندی دانشگاه های جهان و دانشگاه های جهان اسلام، با توجه به تجارب در این زمینه و شناخته شدن به عنوان تنها مرجع رتبه بندی در کشور در سال ۹۹ برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های جهان را بر اساس حوزه های موضوعی انجام داد.
احمد فاضلزاده افزود: در رتبه بندی جهانی موسسه براساس موضوع، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی موسسه همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) استفاده شده است.
گزارش را اینجا بخوانید.
موضع دانشگاه علامه در مورد اتفاق دانشکده
انتشار ویدئویی از برخورد یکی از نیروهای اجرایی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی با یکی از دانشجویان در این هفته که قصد ورود به محل برگزاری امتحان را داشتند در فضای مجازی سروصدا به پا کرد و یک روز بعد دانشگاه در اطلاعیهای اعلام کرد: بررسیهای فوری و لازم در حال انجام است و چنانچه قصوری از سوی فردی رخ داده باشد، بر اساس مقررات، اقدام لازم انجام می شود.
در این اطلاعیه آمده است: هماکنون امتحانات پایان ترم در تمام دانشکدههای دانشگاه در جوّی آرام در حال برگزاری است. بدیهی است، بخشی از جوّ آرام امتحانات ناشی از حضور همهجانبه استادان، دانشجویان و مسوولان دانشگاه است و در این راستا یکی از وظایف انتظامات دانشگاه، نظارت و کنترل بر ورود و خروج حوزههای امتحانی است. در روز دوشنبه پنجم تیرماه تعداد معدودی از دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه پیش از شروع امتحان، قصد ورود به فضای برگزاری امتحان را داشتند که انتظامات آن دانشکده طبق وظیفه خود و در جهت برقراری نظم و انضباط به آنها تذکراتی را ارائه میدهد و پس از عدم تمکین یکی از دانشجویان پسر، منجر به این اتفاق ناخوشایند شده است.
توسعه همکاری دانشگاههای فدرال کازان روسیه و علم و صنعت ایران
دانشگاه فدرال کازان روسیه و دانشگاه علم و صنعت ایران هم تفاهمنامهای برای توسعه همکاریها در دورههای مشترک آموزشی در مقطع کارشناسیارشد و دکتری امضا کردند. ایجاد زمینه برای انتخاب استاد راهنمای مشترک و همچنین تبادل تجربیات و انجام پروژههای مشترک از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.
داود یونسیان معاون پژوهش و فناوری، سیدمحمدعلی بوترابی معاون فناوری، نوآوری و کارآفرینی، رضا گلشن خواص مدیر دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی و جمعی از اعضای هیات علمی دانشکدههای مهندسی شیمی، نفت و گاز و مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران و همچنین دو تن از معاونین و معاون دفتر نوآوری دانشگاه فدرال کازان در این نشست حضور داشتند.
وی در سخنانی به معرفی موفقیتهای دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینه مهندسی نفت و گاز و حمل و نقل پرداخت و زمینههای همکاری در دو حوزه آموزشی (تبادل دانشجو) و پژوهشی (تبادل اساتید، تعریف پروژه مشترک، تبادل تجربیات و اطلاعات) را تشریح کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران با معرفی موسسات متمرکز دانشگاه در حوزه نفت و گاز، ابراز امیدواری کرد که طرفین بتوانند همکاریهای بیشتری در این زمینه داشته باشند.
اگر میخواهیم پاسخگوی مسایل جامعه باشیم باید مدیریت جهادی را انتخاب کنیم
رئیس دانشگاه تهران نیز در نشست اعضای هیأت علمی جوان دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دفتر رئیس مجلس، گفت: اگر میخواهیم پاسخگوی مسایل جامعه باشیم، باید سبک و اسلوب جهاد علمی و مدیریت جهادی را انتخاب و بستر فعالیت دانشگاه را از حالت سنتی به کارآفرین تبدیل کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.
سید محمد مقیمی افزود: این نشست را منحصر به فرد و نشاندهنده اهتمام ویژه رئیس مجلس نسبت به موضوع حکمرانی و همچنین نسبت به دانشگاه تهران است.
مرور ادبیات سخنرانیهای رئیس مجلس نشان میدهد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مقوله حکمرانی و ابعاد و ضرورتهای آن برای کشور تاکید دارد و برخی مفاهیم مرتبط با حکمرانی، همانند «جهاد تصمیم» به عنوان راهکارهای برونرفت از مشکلات موجود توسط وی مطرح میشود که در کارکردهای دانشکده باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه تهران از اساتید دانشکده حکمرانی خواست که محتواهای دروس حکمرانی را از دل آموزههای دینی و بیانات و سیره بزرگان دین استخراج کنند همچنین سرفصلها را بر اساس ویژگیهای بومی و با توجه به نیازها و چالشهای کشور تدوین کنند و به این ترتیب، علم بومی را معنا بخشند، البته در این میان باید دقت کنیم که از تجربه دنیا و نگاه جهانی هم غافل نشویم.
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز در این نشست از طراحی برنامههای درسی برای یک یا چند بار دوره پذیرش دانشجو در این دانشکده خبر داد و گفت: در کنار رشتههای مستمر، برنامههایی صرفا برای یک بار پذیرش دانشجو در دانشکده حکمرانی طراحی میشود.
علیاصغر پورعزت افزود: دانشکده حکمرانی قرار است با تمرکز بر حل مسایل ملی، یک دانشکده متفاوت باشد و ساختارهای رسمی و بوروکراتیک را با هدف تمرکز بر حل مسایل ملی و سازمانی کنار بگذارد.
در پرتو موافقت رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه تهران، دانشکده حکمرانی علاوه بر اینکه میتواند به ترتیب نیروی متخصص در تعدادی از رشتههای محوری حکمرانی بپردازد، موظف است در کنار رشتههای مستمر، برنامههایی را نیز برای صرفاً یک یا چند بار پذیرش دانشجو طراحی کند تا نیاز تخصصی ویژهای را برطرف سازد؛ به گونهای که پس از رفع نیاز در زمینه تربیت نیروی متخصص برای حوزه مربوطه، آن رشته، دست کم به صورت موقت کنار گذاشته شود و رفع نیازهای فوریتر و اولویتهای دیگر در کانون توجه قرار گیرد.
ایجاد «گرنت بینالملل» برای اعضای هیات علمی دانشگاه تهران
رئیس دانشگاه تهران همچنین در نشستی دیگر از ایجاد «گرنت بینالملل» برای اعضای هیات علمی دانشگاه خبر داد و گفت: هر یک از اعضای هیات علمی که در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی و راهنمایی آنها در زمینههای فرهنگی و علمی موفق و موثر باشد، از مزایای مالی نیز بهرهمند خواهند شد.
سید محمد مقیمی در جمع اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، مهمترین ویژگی دانشکده مطالعات جهان را وجود حس همدلی در این دانشکده دانست و گفت: اکنون که دانشکده مطالعات جهان وارد دهه سوم حیات خود میشود، شایسته است از همه فرهیختگانی که در شکلگیری این دانشکده سهیم بودند، قدردانی کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت پیگیری سه رویکرد اصلی شامل «رویکرد میان رشتهای و چند رشتهای»، «رویکرد تطبیقی» و «رویکرد کاربردی» در دانشکده مطالعات جهان، اظهار داشت: از آغاز تاسیس دانشکده مطالعات جهان، رویکرد بین رشتهای در این دانشکده مورد توجه بوده، اما این رویکرد به طور کامل و کافی محقق نشده است.
رئیس دانشگاه تهران به موفقیت دانشکده مطالعات جهان در زمینه برگزاری همایشهای بینالمللی، تعاملات بینالملل و جذب دانشجویان بینالملل اشاره و خاطرنشان کرد: هر یک از اعضای هیات علمی که در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی و راهنمایی آنها در زمینههای فرهنگی و علمی موفق و موثر باشد، از مزایای مالی نیز بهرهمند خواهد شد.
همه ارکان دانشگاه طرح آمایش را منطبق با برنامه انجام دهند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم این هفته در بیست و چهارمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد تهران مرکزی گفت: همه ارکان دانشگاه باید طرح آمایش اقتصادی، اجتماعی، اداری و تدوین بودجه را منطبق با برنامه انجام دهند.
محمدمهدی طهرانچی گفت: واقعیت این است که دانشگاه نهاد علم و فرهنگ است و دانشگاه را استاد و مدیریت و نهاد آن را ساختار و فرآیند تشکیل میدهد؛ بنابراین در مبنا و روش باید دقت داشته باشیم و اگر میخواهیم عملکرد دانشگاه درست باشد، باید به سراغ تحول مبنایی و تحول روشی برگردیم؛ ضمن آنکه تحول ساختاری و فرآیندی نیز باید اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه در تحول مبنایی باید نگاه کنیم علمی که از غرب میگیریم، با معارف اسلامی قابل جمع است یا خیر، گفت: ما فکر میکنیم اگر این علم را در مبانی، گزاره و کنشگران اصلاح کنیم، در انتها علم و دین جمعپذیر میشوند و تصورمان این است که اگر اساتید انقلابی، متعهد و متخصص باشند، این رویه اصلاح خواهد شد در حالی که اینها موارد مربوط به داخل قطار است و ریل را باید اصلاح کرد.
علم برآمده از غرب و دین در مبنا با هم جمع پذیری ندارند. اگر به ساحت، لایه، مؤلفه و ابعاد از یک سو و از سوی دیگر به پارادایم، مکتب، نظریه و گزاره نگاه کنیم، میبینیم که در این دو حوزه دچار خدشه هستیم و چیستی و چرایی این دو مقوله با یکدیگر همخوانی ندارد.
جشنوارههای خوارزمی فراخوان داد
روند نام نویسی و پذیرش طرح در سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی، بیستوپنجمین دوره جشنواره جوان و دومین دوره جشنواره نوآوران و فناوران جشنواره خوارزمی آغاز شد.
جشنواره خوارزمی یک جشنواره علمی است که از سال ۱۳۶۶ بنا نهاده شد و توسط سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های بینالملل و جوان برگزار میشود، برای اولین بار در سال گذشته بخش نوآوران و فناوران نیز به این جشنواره افزوده شد.
علاقمندان به شرکت در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی خوارزمی، دومین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی و بیست و پنجمین جشنواره جوان خوارزمی تا پایان شهریور ۱۴۰۲ میتوانند با مراجعه به پایگاه اطلاعرسانی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران ثبتنام کنند.
طرحهای قابل پذیرش باید در گروههای تخصصی؛ زیست فناوری، امنیت غذایی، بحران آب و کشاورزی و منابع طبیعی، صنایع و مدیریت هوشمند فناوری، مواد، متالوژی، نانو فناوری، فناوری اطلاعات، عمران، معماری و شهرسازی، هوافضا، هنر، فناوری های شیمیایی، هوش محاسباتی و فناوری کوانتوم، مکانیک، برق و کامپیوتر و طرح موفق در تولید ملی است.
متقاضیان میتوانند از طریق پایگاه اطلاعرسانی جشنوارههای خوارزمی به نشانی www.khwarizmi.ir با مراجعه به سامانه جامع جشنوارههای خوارزمی بخش ثبتنام/ورود به پنجره واحد برای ارائه مشخصات فردی و مستندات طرح اقدام و شناسه کاربری و کلمه عبور خود را تعریف کنند.
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حقالتدریس دانشگاه جامع علمی کاربردی
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی هم از اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حقالتدریس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: به زودی فراخوان جذب مدرس سال ۱۴۰۲ هم اعلام میشود.
اصغر کشتکار روز شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: با اتمام بررسی پرونده متقاضیان تدریس آخرین فراخوان در هیات های اجرایی معین استان ها، بررسی نتایج و تایید نهایی هیات اجرایی جذب دانشگاه، نتایج این فراخوان اعلام شد.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی همه ساله براساس نیاز مراکز آموزشی به مدرسان در دروس مختلف، اعلام فراخوان کرده و از بین شرکت کنندگان و داوطلبان، مدرسان اصلح را انتخاب و پس از ارزیابی صلاحیت حرفه ای آنان، نسبت به صدور کد صلاحیت حرفه ای مدرسی اقدام می کند.
افتتاح مرکز آزمون زبان روسی در دانشگاه علامه طباطبایی
مرکز آزمون زبان روسی (تورفل) با حضور روسای دانشگاه علامهطباطبائی و دانشگاه فدرال کازان روسیه، در دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاهعلامه طباطبائی افتتاح شد. این مرکز با حضور دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامهطباطبائی، لنار سافین رئیس دانشگاه فدرال کازان روسیه، مهدی واحدی معاون دانشجویی دانشگاه، دیمیتری تایرسکی معاون پژوهشی دانشگاه کازان، سید جلالالدین فرجی مدیر همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه، سرگئی پوروخرف معاون اداری مالی دانشگاه کازان، احسان اکرادی رئیس اداره گسترش همکاری های بینالملل دانشگاه، تیمیرخان علی شو معاون امور بینالملل دانشگاه کازان در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی این دانشگاه افتتاح شد.
عبدالله معتمدی در این مراسم گفت: رابطه راهبردی که بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، شرایطی را فراهم میکند که ما بتوانیم فعالیتهای علمی و تعاملات دانشگاهی خود را ادامه دهیم. به طور قطع برای اینکه بدانیم در چه زمینههایی امکان گسترش همکاریهای متقابل وجود دارد باید نسبت به ظرفیت دانشگاههای همدیگر مطلع باشیم.
برگزاری ششمین المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان سراسر کشور در ۷ رشته
مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان نیز از برگزاری ششمین المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاههای اراک و صنعتی اراک در هفت رشته ورزشی از ۲۱ تیرماه به مدت پنج روز خبر داد.
آیین امضای تفاهمنامه برگزاری ششمین المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان سراسر کشور میان سازمان امور دانشجویان و دانشگاههای اراک و صنعتی اراک با حضور هاشم داداشپور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، مجتبی ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک و دکتر مجتبی گودرزی رئیس دانشگاه صنعتی اراک، اردوان ارژنگ معاون امور دانشجویان داخل و ابراهیم علی دوست مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان در محل این سازمان برگزار شد.
علی دوست در این مراسم با قدردانی از دانشگاه اراک و صنعتی اراک به دلیل قبول میزبانی این المپیاد گفت: امیدواریم این المپیاد نیز همچون دوره قبل به بهترین نحو ممکن برگزار شود.
وی ادامه داد: بهبود سبک زندگی دانشجویی و ایجاد شادابی و نشاط در میان دانشجویان، توسعه و گسترش فرهنگ ورزش همگانی در بین جامعه دانشگاهی و دانشجویان، ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی و دوری از رخوت و سستی دانشجویان، بالابردن سطح مهارت، دانش و کشف استعداد بخشی از اهداف برگزاری ششمین المپیاد ورزشهای همگانی دانشجویان سراسر کشور است.