تهران - ایرنا - رئیس هیئت مرکزی نظارت و نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور روز جمعه، ٢٧ مردادماه ١۴٠٢ برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس مسجدی آرانی روز چهارشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ ثبت‌نام در این دوره از انتخابات از ششم تا ۱۳ تیرماه امسال و روز برگزاری نیز جمعه، ٢٧ مردادماه ١۴٠٢ خواهد بود.

وی تاکید کرد: حضور پررنگ جامعه روان‌شناسان و مشاوران کشور نیز در این رقابت ضروری است.
مسجدی آرانی تصریح کرد: براساس قانون، این انتخابات باید هر چهار سال یک‌بار برگزار شود که به دلایل متعددی اکنون این بازه زمانی به هفت سال رسیده و حقوق اعضاء مربوطه نادیده گرفته شده است.

وی افزود: گزارشاتی هم در این رابطه برای نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است.

مسجدی آرانی گفت: در اسفند ماه سال گذشته نیز مصوبه‌ای مبنی بر نحوه برگزاری پنجمین دوره انتخابات توسط هیئت وزیران تعریف شد که تکلیف هیئت اجرایی و نظارت (هر دو) مشخص شده است و این امر حاکی از هوشمندی دولت در راستای دفاع از حقوق اعضای این سازمان بود که به مدت ۳ سال از برگزاری انتخابات عادلانه و مشارکتی محروم شده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون هیئت‌های اجرایی و نظارت نیز در سراسر کشور شکل گرفته است، ادامه داد: دیروز اولین روز از ثبت‌نام این انتخابات بود و تعداد قابل‌توجهی از مشاوران و روانشناسان هم ثبت‌نام کردند و این نشان از استقبال صنف از یک رقابت سالم است.

مسجدی آرانی افزود: از کلیه مشاوران و روانشناسان برای مشارکت در این رقابت جهت همکاری و انتخاب گزینه‌های مسئولیت‌پذیر دعوت به‌عمل می‌آید.

وی با اشاره به دیگر ارکان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نظیر مجمع عمومی تصریح کرد: از زمان شکل‌گیری این سازمان انتخابات این مجمع نیز برگزار نشده است؛ در سال ۱۴۰۰ هم با پیگیری‌های نمایندگان وزارء در تاریخ ۱۳/۳/۱۴۰۰ برای نخستین بار این رقابت به انجام رسید؛ که تیم حاکم هیچ‌یک از مصوبات مربوط بدان را عملیاتی نکرد و این امر نیز یک تخلف جدی محسوب شده و هیئت نظارت به این عدم همکاری‌ها نیز رسیدگی خواهد کرد.

مسجدی آرانی افزود: در این سازمان هرگز انتخابات شورای منطقه‌ای تهران نیز برگزار نشد اما هیئت نظارت و اجرایی این دوره با مصوبه هیئت نظارت بنا بر برگزاری است. پیشنهاداتی نیز مبنی بر عدم برگزاری همزمان این رقابت با انتخابات شورای مرکزی و هیئت بازرسان مطرح شده است. هیچ‌کس نمی‌تواند انتخابات شورای مرکزی نظام روانشناسی و مشاوره را مهندسی کند.

این مسئول اضافه کرد: از همه اصناف و فعالان حیطه روانشناسی و نیز دانش‌آموختگان، که در مراکز دولتی و خصوصی ارائه خدمت داشته؛ دعوت به مشارکت می‌شود. در ادوار گذشته بر حسب اشکالاتی در مقررات مربوطه، انتخابات مهندسی می‌شد. به این معنا که رئیس مستقر در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ضمن انتصاب هیئت اجرایی، هیئت نظارت را نیز منصوب می‌کرد. (که عمدتا هم از مسئولان و دوستان آقایان بود) که با هوشمندی دولت در مصوبه جدید هیچ‌کس نمی‌تواند انتخابات را مهندسی کند.


مسجدی آرانی گفت: در این انتخابات همه سلایق باید حضور داشته باشند. نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (غیر از بنده) هم در ترکیب رقابتی هیئت اجرایی حضور خواهند داشت؛ تعارض منافعی اتفاق نیوفتاده است و برخی از معاونین مستقر فعلی سازمان نیز حضور می‌یابند تا تمهیدات لازم را برای برگزاری انتخابات اتخاذ کنند.

به گفته وی، در ترکیب هیئت نظارت نیز نماینده وزارت خانه های بهداشت و علوم، نماینده دادستانی کل کشور، نماینده وزارت کشور و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

مسجدی آرانی تاکید کرد: در حال حاضر برخی گروه‌ها جنگ زرگری به راه انداخته‌اند و از دولتی‌سازی انتخابات سخن می‌گویند. سازمان نظام روانشناسی سه سال در برگزاری این انتخابات تاخیر داشته است؛ اعضای صنف گزینه‌ها را برای ۴ سال انتخاب می‌کنند اما اکنون این روند رقابتی ۷ سال به طول انجامیده و تمهیداتی نیز برای برگزاری انتخابات صورت نگرفته است و هیئت نظارت پس از ۴ سال این گروه را غیرقانونی تلقی می‌کند.

وی ادامه داد: در این عملیات روانی برخی به دنبال دو قطبی‌سازی هستند. باید از عملکرد خود دفاع و در واقع کارنامه خود را به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ارائه و از حاشیه‌سازی دوری کنند. اکنون ابلاغ شما از رئیس دولت است، پس اگر اعتراض به دولتی‌سازی رقابت‌ها باشد، ابلاغ شما غیررسمی است.

این مسئول همچنین با اشاره به نبود رئیس در این سازمان طی ۶ ماه و وجود ۴۰ هزار عضو در این مجموعه، گفت: برای این اعضاء به مدت ۶ ماه رئیس انتخاب نشد، گزینه‌های پیشنهادی نیز از جانب رئیس‌جمهور پیشین (حسن روحانی) تائید صلاحیت نگرفت و حکم مربوطه صادر نشد و سپس با برخی لابی‌گری‌ها، رئیس کنونی حکمی از رئیس‌جمهور دریافت کرد که در صورت پذیرش نیز بهمن ماه سال گذشته پایان می‌یافت. اکنون نماینده وزارء از آغازین روزهای ۱۴۰۰ همه توان خود را بر برگزاری انتخابات نام‌برده گذاشته و اجازه مهندسی انتخابات را نخواهند داد.

وی با اشاره به انجام برخی تخلفات نیز افزود: برخی از کارشکنی نمایندگان وزراء حرف می‌زنند، این جمعیت باید مستند صحبت کنند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری نیز گفت: براساس گزارشات مستند از ۴۰ هزار عضو این مجموعه تنها ۵ هزار عضو تائید صلاحیت کاری دریافت کرده‌اند؛ دانش‌آموختگان این رشته نباید معطل سلیقه ما بمانند. باید علمی برخورد شود. اعتراضاتی هم از ناحیه صنف به دولت رسیده است.

مسجدی آرانی همچنین با بیان اینکه مردم نباید برای دریافت خدمات روانشناسی تعرفه‌های سنگین پرداخت کنند، یادآور شد: این سازمان طی سال‌های اخیر دچار سوء‌استفاده، رانت‌خواری و تضییع حقوق شده است. پرونده‌ها نیز در این رابطه مسکوت ماند.

به گفته وی، برخی تخلفات نظیر نقص مدارک تحصیلی برخی از اعضای شورای مرکزی و صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای فردی و مراکز حقیقی و حقوقی بر خلاف سازمان هم از جمله این تخلفات به‌شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: بررسی هیئت نظارت نیز نشان داد، ۴ نفر از این اعضاء مدرک روانشناسی و مشاوره نداشته و با مدارک غیرمرتبط نظیر دکتری علوم تربیتی برنامه‌ریزی درسی و دکتری آموزش و پرورش در این سمت فعالیت می‌کنند.