رشت - ایرنا - امام جمعه رشت با محکومیت اقدام سخیف و نابخردانه کشور سوئد در ارائه مجوز اهانت به قرآن کریم گفت: آنها با اهانت و آتش زدن قرآن در واقع نمی دانند که دل‌های آزادگان جهان بیشتر متوجه قرآن خواهد شد و هرچه از تاریخ بشر می‌گذرد، آیات نورانی قرآن در قلوب مردم بیشتر نفوذ می‌کند.

آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه رشت درمصلی این شهر افزود: از سویی بیش از هزار و ۴۰۰ سال است که قرآن کریم بر فراز تاریخ بشر حکمرانی کرده و هرچه از تاریخ می‌گذرد، آیات نورانی قرآن بر قلوب مردم بیشتر نفوذ می‌کند حتی رییس جمهور روسیه که‌مسلمان نیست، اعلام کرد که این کشور احترام زیادی برای قرآن قائل است و توهین به آن را جرم می‌داند.

وی عنوان کرد: دشمنان دست از دشمنی برنمی‌دارند اما ما هم در برابر آن‌ها، نقشه و برنامه داریم.

آیت‌الله فلاحتی، انقلاب اسلامی ایران را بزرگترین پدیده قرن و قرون متمادی بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) دانست و بیان کرد: آنان که از سال ۴۲ با امام(ره) و انقلابیون واقعی بودند، درجا نزده و عقب‌نشینی نکردند، آن‌ها که ریزش کردند از ابتدا انقلابی نبودند زیرا انقلابی بودن دارای رسم و رسوم و شرایط ویژه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه روز به روز بر تعداد طرفداران و حامیان نظام اسلامی در داخل و خارج از مرزهای جمهوری اسلامی افزوده می‌شود، افزود: حضور باشکوه مردم در مراسم و راهپیمایی ۱۳ آبان، تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین شرکت گسترده جوانان در مناسبت های دینی همچون اعتکاف نشان می‌دهد مردم ما ریزش و عقب‌نشینی نکرده‌اند و انقلاب با سرعت به راهش ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مردم مسلمان ایران به‌ویژه شیعیان در طول تاریخ و بعد از ورود اسلام به جامعه ایرانی همواره طرفدار ارزش‌های اسلامی بوده‌اند، گفت: عملیاتی شدن احکام و ارزش‌های اسلامی جزو مطالبات مردم بود اما اقتصاد هدف و مقصد اساسی نبوده و نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به ارزش‌ها و احیای تمدن اسلامی بوده است.

امام جمعه رشت ادامه داد: دشمنان از همه ابزارهای رسانه‌ای خود برای عدم پایبندی مردم به قوانین اسلام بهره می‌گیرند و لذا هر زنی که چادر به سر داشته باشد و به قوانین اسلام عمل کند همچون موشکی بر قلب استکبار جهانی و خاری در چشم‌شان است، به همین خاطر، قرآن دستور داده که به قوانین اسلام عمل شود تا کافران و مشرکان خشمگین شوند.

امام‌جمعه رشت همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به حمله پلیس به مقر منافقین در آلبانی تصریح کرد: امام هادی(ع) فرمودند «کسی‌که از خدا پروا کند و مطیع خدا باشد، مردم نیز از او پروا می‌کنند اما کسی‌که غضب خدا را دنبال کند، خشم مخلوقین نیز شامل حال او خواهد شد».

وی با بیان اینکه منافقان ۱۷ هزار نفر از مردم کشورمان را به خاک و خون کشیدند تا جلوی عمل به قوانین اسلام را بگیرند و در اغتشاشات چند ماه گذشته نیز به‌دنبال آدم‌کشی بودند افزود: افرادی که اغتشاشات را به مطالبات مردم ربط می‌دهند آیا از سیاست چیزی می‌فهمند؟ چطور شرکت‌کنندگان اغتشاشات را مطالبه‌گر می‌دانند در حالی‌که این افراد، حرکات مارکسیستی، ضدخدا و پیامبر (ص) داشتند و عده‌ای هم فریب‌خورده بودند.

امام جمعه گیلان به روز شهرداری و دهیاری‌ها اشاره و بیان کرد: امیدواریم شهرداران و دهیاران برای ساماندهی شهرها و روستاها تلاش مضاعفی داشته باشند زیرا مردم آنان را انتخاب کردند تا شاهد خدمات‌دهی آنان باشند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان گیلان هم در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه رشت گفت: نظارت و حمایت دستگاه قضایی مانع تعطیلی ۱۶۴ واحد تولیدی استان که در آستانه تعطیلی قرار داشتند، شد.

مهدی فلاح میری با اشاره به اینکه ستادهای اقتصاد مقاومتی و شورای حفظ حقوق بیت المال در دادگستری گیلان مطالبات مردم را پیگیری می‌کنند، افزود: تحریم‌های ظالمانه دشمنان و بدنبال آن تورم افسار گسیخته در کشور، مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرد که با همراهی دستگاههایی همچون تامین اجتماعی و حمایت دستگاه قضایی از تعطیلی این واحدهای تولیدی جلوگیری شد.

وی یکی از دغدغه های تولید کنندگان را بدهی‌های بانکی دانست و گفت: در راستای حمایت دستگاه قضایی از تولید کنندگان،تکلیف قانونی برای بانک ها در دریافت مطالبات قانونی و جلوگیری از مطالبات قراردادی شان که سود مرکب محسوب می شود، باعث شد که واحدهای تولیدی بتوانند کمر خمیده خود را راست کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با بیان اینکه اجازه‌ تعطیلی واحدهای تولیدی حتی به عمد توسط سرمایه گذار را نخواهیم داد، گفت: طی ۲ سال اخیر اجازه ندادیم که کوچکترین سوء استفاده ای از این حیث انجام و واحد تولیدی تعطیل شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته به ۵۴۵ هزار و ۵۷۰ پرونده در استان رسیدگی شده است، گفت: این میزان پرونده در مقایسه با سال ۱۴۰۰ چهار درصد افزایش دارد.

 وی با اشاره به اینکه رسیدگی در محاکم قضایی در گذشته با تاخیر انجام می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر میانگین رسیدگی در دادسرا در پرونده‌ها حداقل سه ماه در نظر گرفته شده اما هم اینک در میانگین ۵۰ روز به پرونده ها رسیدگی شده است.

فلاح میری همچنین به پرونده‌های معوق که از سال‌های گذشته هنوز در دادگستری گیلان رسیدگی نشده است، اشاره و تصریح کرد: این پرونده ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰کاهش ۴۴ درصد دارد.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی ۲۹ خدمت الکترونیکی در دادگستری گیلان گفت: تا ۲ سال قبل گواهی عدم سوء پیشینه بیش از یک ماه طول می‌کشید اما اکنون در کمتر از یک ساعت این گواهی قابل صادر شدن است.

 دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان گیلان با اشاره به اقدامات قضایی انجام شده طی یکسال گذشته برای جلوگیری از تصرف منابع ملی و اراضی حاشیه تالاب گفت: سند مالکیت تالاب عینک صادر شد.

وی یادآور شد: همچنین پیش از این با توجه به تعرضاتی که سالانه نسبت به تالاب انزلی و اراضی حاشیه آن می شد، سند مالکیت تالاب انزلی نیز صادر شد و احیای تالاب انزلی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نظارت دستگاه قضایی در جلوگیری از تصرفات و انجام تخلفات در تصرفات منابع طبیعی اظهار داشت: دستگاه قضایی استان جلوی تخلفات را از همان ابتدا که تخلف محرز شود، می گیرد.