اصفهان-ایرنا- سقط‌ جنین عمدی، یک آسیب اجتماعی است که براساس برآوردهای پژوهشی رُشد چشمگیری در کشورمان داشته است، کارشناسان بر این باورند که شی انگاری جنین و نادیده گرفتن حق حیات نوزاد عامل گسترش این آسیب و جنایات خاموش است.

تا پیش از دهه ۷۰ شمسی که شعار "زندگی بهتر ، فرزند کمتر" رواج یافت، فرزندآوری به عنوان یک سُنت حسنه، جایگاه مهمی در فرهنگ ایرانیان داشت؛ مردم در آن دوران صاحب فرزند شدن را نشانه لطف پروردگار و نعمت الهی می‌پنداشتند و فرزند را سرمایه، پشتوانه، حامی و عصای دستی برای آینده خانواده می دانستند.

از دهه ۷۰ با تحولات اقتصادی، اجتماعی و تغییر نگرش مردم و تشدید نگاه فردگرایانه افراطی در مقابل رویکرد جمع‌گرایانه، شاهد نهادینه شدن فرهنگ تک‌فرزندی و ۲ فرزندی در جامعه بودیم ؛ نتیجه گسترش این فرهنگ،منجر به بروز بحران جمعیت در این سال‌ها شده است بطوریکه براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور، سال ۱۴۰۱ در کشور، تنها یک میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۹۰ رویداد، ولادت ثبت شد، که ۴۰ هزار و ۹۱۴ مورد کمتر از کل تولدها ثبت شده در سال ۱۴۰۰ است.

وضعیت جمعیتی استان اصفهان در این زمینه نا اُمید کننده‌تر است و براساس آمار پارسال تعداد موالید اُستان، ۴۸ هزار و ۴۰۷ مورد بود که در مقایسه با ۵۲ هزار ۶۹۷ رویداد تولد سال پیش از آن، کاهش هشت درصدی را نشان می‌دهد و با این روند اصفهان در آستانه سقوط جمعیتی قرار دارد.

علاوه بر کاهش موالید در استان، تعداد ازدواج‌ها نیز در سال ۱۴۰۱ در اصفهان کاهش یافته است و تعداد مشاوره های ازدواج از ۲۵ هزار و ۹۳۲ مورد درسال ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار و ۶۸۶ مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

ایرنا اصفهان،در راستای ایفای رسالت اجتماعی خود خبرها و گزارشات متعددی در این زمینه تهیه کرده است.

بر اساس پژوهش‌ها و برآوردها نه‌تنها کاهش موالید و تعداد ازدواج‌ها زنگ خطر را برای جمعیت اصفهان و کشور به صدا درآورده‌است، از سوی دیگر شاهد افزایش تعداد سقط‌های جنین عمدی در سالیان گذشته در کشور هستیم.

آمار دقیقی از سقط‌های جنین عمدی که از آن به عنوان جنایات خاموش نیز یاد می‌شود در کشور وجود ندارد ولی پژوهش‌های دانشگاهی حکایت از افزایش بیش از چهار برابری سقط‌های جنین غیر قانونی در ۲۵ سال گذشته دارد.

سقط‌ جنین یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و در همه ادیان الهی و در هر مرحله‌ای از بارداری امری نکوهیده است و در ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به صراحت ممنوع اعلام شده است.

این قانون تاکید دارد که سقط‌ جنین ممنوع بوده و از جرائم دارای جنبه عمومی محسوب می‌شود و مطابق با مواد (۷۱۶) تا (۷۲۰) قانون مجازات اسلامی و مواد این قانون، مستوجب مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی است.

بر اساس این قانون،مادر تنها در مواردی که شرایط بسیاری برای محقق شدن آن لازم است، می‌تواند درخواست سقط جنین را به مراکز پزشکی قانونی تقدیم نماید.

به‌عقیده صاحب‌نظران، بحث سقط جنین در جامعه ما، یک مساله بسیار جدی است که باید در مورد آن آکاهی رسانی انجام شود و پیامدهای منفی سقط‌ جنین عمدی و جنایی برای مردم تبیین شود.

برآورد وقوع روزانه بین یک هزار تا ۲ هزار سقط جنایی در کشور

رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان در این پیوند گفت: آمار مختلفی از میزان سقط‌های جنایی اعلام می‌شود ولی بر اساس آخرین پژوهش‌ها، آنچه برآورد می‌شود، روزانه بین هزار تا ۲ هزار سقط جنایی در کشور اتفاق می‌افتد.

حمید گله‌داری ادامه داد: بر اساس آخرین طرح پژوهشی که دکتر علی‌اکبر حقدوست در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه انجام داده است، تعداد سقط‌های عمدی، سالیانه بین ۳۱۱ هزار تا ۵۳۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

وی افزود: این سقط‌ها جدا از سقط‌های درمانی است که باید انجام شود و چاره‌ای برای آن نیست و از آن‌جا که این سقط‌ها جایی ثبت نمی‌شود، نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه به‌دست آورد.

وی به سایر پژوهش‌ها در سال‌های گذشته در مورد برآورد تعداد سقط‌های غیرقانونی در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۶ بر اساس مطالعه حسین مَلک اَفضلی،تعداد سقط‌های عمدی برابر با ۸۰ هزار مورد در سال بود و نرخ رشد جمعیت در آن زمان ۳ درصد بود.

وی یادآور شد:سال ۱۳۷۹ بنا به مطالعه عرفانی، آمار سقط‌های جنین عمدی ۷۳ هزار و نرخ باروری در آن سال ۲.۰۷ درصد بود و براساس مطالعه‌ای که آقای مرتجی در سال ۱۳۸۴ انجام دادند،تعداد سقط‌های عمدی آن سال نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر و نرخ رُشد جمعیت آن سال نیز ۱.۸۳ درصد ثبت شد.

رییس مرکز بهداشت اُستان اصفهان گفت: سال ۱۳۹۲، علاوه بر مطالعه دکتر حق‌دوست که تعداد سقط‌های عمدی را بین ۱۹۸ تا ۲۶۰ هزار مورد برآورد کرد، در همان سال براساس تحلیل و تحقیق دکتر متقی این آمار ۲۰۰ هزار و بر اساس آنالیز آقای دستگیری حدود ۳۰۰ هزار نفر بود و نرخ باروری آن سال ۱.۷۲۷ ثبت شد.

جلوگیری از سقط‌ جنین می‌تواند به تنهایی مشکل جمعیت کشور را حل کند

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث سقط یک مساله بسیار جدی است و تعداد سقط‌ها درحال حاضر به تعداد تولدها در کشور تنه می‌زند و باید مراقب‌ها را افزایش دهیم.

امیرحسین بانکی‌پور ادامه داد: اگر بتوانیم تنها جلوی سقط‌های جنین را بگیریم و کار دیگری در خصوص افزایش جمعیت نکنیم، مشکل جمعیت کشور حل می‌شود.

وی اظهار داشت: مهمترین دلیل سقط جنین در کشور شی انگاری جنین است که خیلی آن را یک جزء کوچک و یک لخته خون در نظر می‌گیرند و باید به این شی اِنگاری پایان داد.

وی خاطرنشان کرد:باید این تفکر را اصلاح کرد،جنین بعد از ۲ ماه دارای دست و پا می‌شود و شکل آن شبیه انسان است و اگر این حقیقت که جنین نیز یک انسان است، تبیین شود، بسیاری از سقط‌های عمدی کاهش خواهد یافت.

وی یادآورشد: اگر مادر درک کند آن‌چه در شکم دارد یک بچه و یک انسان است، هیچ‌گاه تصمیم نمی‌گیرد که ‌نوزاد خود را سقط کند و جامعه شی‌انگاری جنین را در ذهن مادران جاانداخته و گفته این جنین هنوز انسان نشده است وگرنه شی انگاری جنین هیچ پشتوانه فلسفی و روایی ندارد.

فقهای اسلامی، سقط جنین را حرام می‌دانند

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:تمام فقهای اسلامی، سقط جنین را حرام می‌دانند و هیچ فقیهی این امر را اجازه نداده است و در برخی روایات برای سقط جنین، یک ماهه از تعبیر قتل استفاده شده است.

بانکی‌پور گفت: اشتباه و استنباط غلطی که برخی از یکی از فتواهای خاص مقام معظم رهبری و آیت‌الله فاضل لنکرانی پیدا کرده بودند و اجرا می‌کردند، وقتی بعدها از این ایشان سوال شد، آن ها و حتی آیت الله مکارم شیرازی به طور صریح این موضوع را نهی کردند واعلام نمودند به‌هیچ‌وجه نباید سقط انجام شود.

وی اظهار داشت:حُرمت سقط جنین حتی در ماه‌های اول و دوم و به هردلیل، مورد تاکید همه فقهاست و حتی به‌طور مستقیم از رهبری استفتاء شد، بچه ای که"سندروم داون" دارد و "ناقص الخلقه" است؛ آیا ما می توانیم قبل از چهارماهگی آن را سقط کنیم،و آقا صریحا گفتند نه،حرام است.

وی یادآور شد: موردی که اجازه خاص در مورد آن داده شده، شرایط بسیار خاصی دارد و در حال پیگیری آن مورد نیز هستیم و این طور نیست که قبل از چهارماهگی بتوان سقط جنین انجام داد.

هفت درصد سقط‌ها در کشور خارج از چهارچوب خانواده است

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی می‌گویند اگر جلوی سقط‌های جنین گرفته نشود، تعداد فرزندان نامشروع در جامعه افزایش می‌یابد ولی طبق مطالعاتی که در دانشگاه‌ علوم پزشکی کرمان و سایر دانشگاه ها صورت گرفته، تنها هفت درصد سقط‌ها در کشور، خارج از چهارچوب خانواده است.

بانکی‌پور تاکید کرد:بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه‌های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی انجام شده و نتایج این مطالعات در دسترس است، ۹۳ درصد نوزادانی که سقط شده‌اند حاصل ازدواج‌های مشروع بودند، بنابراین این شائبه که برخی می‌گویند اگر جلوی سقط‌های جنین گرفته نشود، تعداد فرزندان نامشروع در جامعه افزایش می‌یابد، نادرست است.

وی اظهار داشت: فقه و قوانین ما حتی برای فرزندان نامشروع راهکارهایی درنظر گرفته‌ است و به فرض آنکه فرزندی نامشروع باشد، حق حیات دارد و نباید وی را از حیات محروم کرد.

وی افزود: ارزش حیات در دین ما بسیار بالاست و حتی فرزندان نامشروع نیز حق حیات دارند و حق نداریم حق حیات را این فرزندان بگیریم.

سقط جنین عمدی به سلامت روحی و روانی مادر آسیب می‌زند

یک روانشناس در این پیوند به ایرنا اصفهان گفت:آمار سقط‌های جنین در کشورمان به نسبت زیاد است و با کاهش آمار سقط‌های عمدی می‌توان، نرخ جمعیت را افزایش داد، ولی مهمتر از این موضوع آگاهی مادران نسبت به خطرات سقط جنین عمدی است.

مهتاب رحیمی ادامه داد: پزشکان و روان‌شناسان بر این باورند که سقط عمدی جنین به سلامت جسمی،روحی و روانی مادران به صورت جدی آسیب می زند و سقط جنین در مواردی می‌تواند به مرگ مادر نیز منجر شود.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد با فعال شدن مراکزی در اُستان افرادی که دنبال سقط جنین هستند، شناسایی شده و از خدمات مشاوره و روان‌پزشکی رایگان استفاده کنند تا از انجام سقط منصرف شوند.

وی پیشنهاد داد: می‌توان در مراکزی خدمات مامایی و مشاوره‌های روانپزشکی به مادرانی که تصمیم به سقط جنین دارند ارایه کرد، تا با مداخلات انجام شده از سقط پیشگیری شود و می توان از ظرفیت‌های نهادهای مردم نهاد نیز در این امر بهره بُرد.

وی افزود: مشاوره‌های مناسب و حمایت‌های مختلف روحی و روانی، مالی، معیشتی، مراقبت‌های پزشکی، اجتماعی و اقتصادی به مادران باردار و خانواده آنها باعث می شود تا آمار سقط‌ها جنین کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است.