نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

اصفهان-ایرنا- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم به «قانون جوانی جمعیت» بیشتر از سایر قوانین اهتمام داشته و عملکردها در این بخش مطلوب بوده است.

به گزارش ایرنا، امیرحسین بانکی‌ پور روز پنجشنبه در میز مسائل استان که با موضوع «خانواده و جوانی جمعیت» در سالن جلسات دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار شد، افزود: با این وجود تنها نیمی از قانون جوانی جمعیت به اجرا درآمده و اگرچه عملکرد دولت در اجرای آن نسبت به دیگر قوانین خوب بوده است اما همچنان با انتظارات و چشم‌اندازهای ترسیم شده بسیار فاصله داریم.

وی افزود: افزایش هفت برابری تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، واگذاری زمین و خودرو، ارائه تسهیلات به زوج‌های نابارور، افزایش حق اولاد و مدت مرخصی زایمان برای کارکنان و تسهیلات آموزشی برای مادران دانشجو از جمله اقداماتی است که در این قانون پیش بینی شده است.

نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

بانکی پور با هشدار در باره تهدید کشور توسط خطر سیاهچاله جمعیتی تصریح کرد: چنانچه جمعیت سالمندان رو به فُزونی برود نظام سلامت و بهداشت و درمان باید پنج برابر هزینه کند بنابراین وضعیت نگران کننده‌ای به وجود می‌آید.

وی با بیان‌اینکه برای عبور از این بحران تنها پنج سال فرصت داریم، افزود: نرخ باروری در کشور اکنون ۱/۶ است که باید تا پنج سال آینده به نرخ ۲/۵ برسیم و این هدف وقتی محقق می‌شود که جامعه نسبت به موضوع آگاه باشد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تخصیص پنج درصد از بودجه‌های پژوهشی به حوزه خانواده و جمعیت، فرصت مناسبی است که پژوهشگران کشور برای کمک به مدیریت چالش جمعیتی به میدان بیایند.

وی افزود: قانون جوانی جمعیت باید بطور دقیق جرا شود و شرح وظایف هر دستگاه در آن مشخص شده است.

بانکی پور گفت: در همه بخش های فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، بیمه، دستمزد و آموزش که می‌تواند مانعی برای فرزندآوری وجود داشته باشد، باید ورود کرد و پس از شناسایی چالش ها با تصویب مصوبات جداگانه و کاربردی به مدیریت بحران جمعیت کمک کرد.

نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان نیز در این جلسه رفع گره‌های ذهنی فرزندآوری را ضروری دانست و افزود: بطور معمول نخستین موضوعی که در این زمینه عنوان می شود مساله معیشت و اقتصاد است، این در حالیست که گاهی در یک منطقه کم برخوردار کشور بالاترین جمعیت و نرخ فرزندآوری و ازدواج وجود دارد و نرخ طلاق هم کمتر از جاهای مُرفه است.

سرهنگ محمد شفیعی افزود: در مناطق مُرفه نگهداری از سگ تحت تاثیر الگوهای غربی و فمینیستی جایگزین فرزندپروری شده و مقوله فرزند ارزش و جایگاه خود را از دست داده است.

معاون اجتماعی سپاه صاحب الزمان(عج) اضافه کرد: نهادهای اجرایی گزارش‌های مُفصل در باره اجرای قانون جوانی جمعیت ارائه می‌کنند اما در فضای واقعی جامعه هنوز آن چیزی را که باید اتفاق بیفتد، ‌نمی‌بینیم.

شفیعی تصریح کرد: در حوزه آسیب های اجتماعی و فرهنگی از جمله تجرد قطعی نیازمند ورود موثر اساتید دانشگاه و جامعه‌شناسان هستیم، همچنین هدایت پایان نامه‌های دانشجویی به سمت این موضوع ضروریست.

وی سرمایه اجتماعی جوان را نخستین مولفه قدرت کشورها دانست و افزود: جوانی جمعیت کم اهمیت‌تر از پیشرفت‌های دفاعی و نظامی و موشکی نیست و همه باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

به گفته مسوول بسیج زنان سپاه صاحب‌الزمان(عج) در این جلسه؛ جوانی جمعیت بیش از هر اقدام دیگر نیازمند فرهنگسازی است.

فاطمه باباسالاری افزود: یکی از موانع مهم این است که وقتی نُخبگان دانشگاه، پزشکان، پژوهشگران و افرادی که از لحاظ اجتماعی مخاطبان خاص خودشان را داشتند صحبت می کنیم آنها خودشان دچار گره‌های ذهنی بودند؛ بنابراین تا نتوانیم آنها را قانع کنیم هدایت افکار عمومی در مساله فرزندآوری نیز دشوار است.

وی افزود: تغییر سبک زندگی در خانواده‌ها مهمترین مانع فرزندآوری است؛ اکنون مادران ما هراس دارند از اینکه فراتر از ۲ فرزند بیاورند.

باباسالاری افزود: طرحی موسوم به «ایران؛ جوان بمان» از سوی سپاه از ۲ سال پیش تاکنون با کارگروه‌های ترویج، گفتمان سازی، ازدواج و تحکیم خانواده، تغذیه و سلامت، زن و خانواده در حال اجراست که نتایج آن قابل اشتراک با پژوهشگران و مسوولان اجرایی است.

نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

مسوول امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: پس از راه‌اندازی قرارگاه جمعیت در استان و بررسی چالش‌های بومی در این زمینه؛ مشخص شد که ناباروری، سقط جنین و زدواج جمعیت را در اصفهان و شهرستان‌ها تحت تاثیر خودش قرار داده است.

مرضیه استکی افزود: نکته مهم این است که پس از احصای این موارد؛ دانشگاه‌ها و اساتید حوزه می‌توانند با مطالعه و رسیدن به راهکارهای عملیاتی به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت کمک کنند.

وی افزود: برخی چالش ها از جمله ازدواج نکردن افراد متولد دهه ۶۰ یا تمایل نداشتن به ازدواج و فرزندآوری در لایه‌های نُخبگی جامعه با وجود تمکن اقتصادی نیازمند پژوهش های علمی است تا با تکیه بر نتایج آن بتوانیم تصمیم‌سازی کنیم.

نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق نیز در این نشست گفت: حکمرانی تنظیم گرایانه با استفاده از ابزارها و مُشوق‌های قانونی برای جوانی جمعیت کافی نیست، زیرا با دامنه وسیعی از فرهنگ، رفتار و سبک زندگی مواجه هستیم.

حجت الاسلام قُطبی افزود: برای تحقق اهداف جوانی جمعیت لازم است حکمرانی فرهنگی با تاکید بر اصلاح عادت‌واره‌ها را به تصمیم‌سازی‌ها اضافه کنیم.

نماینده مجلس: عملکرد دولت در اجرای «قانون جوانی جمعیت» مطلوب است

رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان نیز در این نشست گفت: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در مدیریت بحران جمعیت؛ ورود اساتید و دانشجویان حوزه علوم انسانی در کنار سایر متولیان به این عرصه ضروریست.
رضا مختاری افزود: اهمیت مساله خانواده و جمعیت بر همگان روشن و پرداختن به این موضوع بعنوان برنامه کلان استان و کشور ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا، همزمان با «هفته پژوهش»؛ میز مسائل استان با موضوع "جمعیت و خانواده" به میزبانی دانشگاه پیام نور اصفهان برگزار شد.

اصفهان بعنوان دومین استان دانشگاهی کشور از ۱۹۹ موسسه آموزش عالی و پژوهشی فعال با حدود ۲۰۸ هزار دانشجو و سه هزار و ۵۳۹ عضو هیات علمی برخوردار است.

هفته پژوهش و فناوری امسال در سطح ملی از ۱۹ آذر امسال با شعار «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» آغاز شد و تا ۲۵ آذر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha