آبادان - ایرنا - مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ۹۲ هزار و ۳۱ مسافر از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق بنادر کویت و خرمشهر تردد داشتند.

علی عسکری ‌روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۴۶ هزار و ۱۷۵ مسافر از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق بندر خرمشهر وارد کشور شدند و ۴۵ هزار و ۸۵۶ مسافر بوسیله شناور از ایران به مقصد کویت منتقل شدند.

وی به انجام چهار هزار و ۱۹۰ تردد شناور بین بندرخرمشهر و کویت اشاره کرد و ادامه داد: تردد مسافر از طریق دریایی در بندر خرمشهر در خردادما ۸۸۰ مسافر بود که نسبت به ۲ ماه قبل ۲۱ درصد، نسبت به فروردین ۲۷۰ درصد و نسبت به اردیبهشت ۷۹ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر مدت زمان هر سفر دریایی بین بندر خرمشهر و کویت را چهار تا پنج ساعت اعلام کرد و گفت: سفر دریایی به صورت هفتگی و منظم توسط کشتی مسافری 'نگین' از نوع کاتاماران با ظرفیت ۲۳۵ مسافر در روزهای شنبه و چهارشنبه به مقصد کویت و روزهای یکشنبه و پنجشنبه به مقصد بندر خرمشهر انجام می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت و تجهیزات و امکانات موجود در بندر خرمشهر برای تخلیه و بارگیری کالا افزود: با وجود ظرفیت جابجایی ۱۱ هزار تُن در بندر خرمشهر فقط از ظرفیت ۲ هزار تن در سال استفاده می‌شود که یکی از دلایل استفاده نکردن از این ظرفیت وجود مغروقه‌ها در اروندرود و لایروبی نشدن آن است.

بندر خرمشهر یکی از بنادر کانتینری کشور در خلیج فارس بوده و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه راهبردی از نظر تجاری و سیاسی محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن فراهم است.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود.

این بندر با موقعیت راهبردی خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید.