به گزارش ایرنا، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با توجه به اهمیت و ضرورت سوادآموزی، به فرمان امام خمینی(ره)، در دیماه ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی تأسیس شد. در اولین اساسنامه نهضت سوادآموزی، هدف از تشکیل این نهاد از بین بردن بی سوادی در کشور اعلام شد. به صورتی که حداکثر تا سه سال دیگر بتوان میزان باسوادی را از مرز ۹۰ درصد بالاتر برد. بر اساس این طرح لازم بود هر سال حداقل سه میلیون نفر از افراد بیسواد کشور باسواد شوند.
در طی سالهای ۶۱-۵۸ پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) هسته مرکزی نهضت سوادآموزی با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، نماینده روحانیت، جهاد دانشگاهی شکل گرفت و به صورت شورایی اداره می شد و این نهاد عهده دار تشکیل کلاس های سوادآموزی بود.
در این مدت سازمان نهضت سواد آموزی، ساختار تشکیلاتی مختلفی را تجربه کرد که تمامی این ساختارها بر مبنای توزیع وظایف و مسئولیتها طراحی شده بود.
در سال ۱۳۶۳ با هدف تقویت و توسعه برنامههای مبارزه با بی سوادی در کشور اساسنامه سازمان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که در آن وظیفه اصلی نهضت، آموزش بزرگسالان در حد خواندن، نوشتن و آموختن حساب با استفاده از ابزارهای هنری و تشویق و ترغیب بیسوادان و کمسوادان در یادگیری بیشتر جمعیت بیسواد کشور تعیین شد.
آموزش در نهضت سوادآموزی هم اکنون شامل سه دوره مقدماتی، تکمیل و پایانی است.سازمان نهضت سوادآموزی از بدو تأسیس تا سال ۱۳۶۸ مشتمل بر ۲ دوره آموزشی به نام های مقدماتی و تکمیلی بوده است و از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۹ با سه دوره مقدماتی، تکمیلی و پایانی ادامه فعالیت داد.
به دورههای مقدماتی و تکمیلی «دوره عمومی» اطلاق میشد و دوره پایانی «دوره انتقال» محسوب شده و دوره پنجم بزرگسالان نیز از سال ۱۳۶۸ به عنوان یکی از دورههای نهضتسوادآموزی تلقی شده و با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا میشد.
ورود به کلاسهای نهضت سوادآموزی پس از فرمان رهبر انقلاب، زندگی من را متحول کرد
گلآفرین باقری یکی از سوادآموزان زنجانی که در حال حاضر مدیر یک مدرسه روستایی است گفت: نهضت سوادآموزی موجب تحول و زیر و رو شدن زندگی من شد، چرا که تقریبا تا سن ۲۰ سالگی و قبل از فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی، فقط عدد یک را بلد بودم.
وی افزود: پس از این فرمان رهبر انقلاب، خانوادهام با هر تلاشی که بود من را در کلاسهای نهضت سوادآموزی ثبتنام کردند و این کلاسها نقطه عطفی در زندگی من بود چرا که پس از آن یکی یکی پلههای ترقی را طی کرده و به هر نحوی بود موفق به پایان دوره ابتدای شدم.
باقری با اشاره به اینکه پس از آن به هر سختی بود با وجود مشکلات دوری راه دوره راهنمایی و دبیرستان را طی کردم، اظهار داشت: علاقه من به آموختن آنقدر زیاد بود که از هر روزنهای برای ادامه تحصیل استفاده میکردم.
وی خاطرنشان کرد: پس از پایان دوره تحصیلی با کمک خانواده و تلاشهای خستگی ناپذیر در دانشگاه سراسری قزوین و آزاد ابهر پذیرفته شدم و به دلیل دوری راه ترجیج دادم در دانشگاه آزاد تحصیل کنم که خوشبختانه در این برهه زمانی در بهزیستی هم مشغول به کار شدم و هزینههایم را خودم تأمین کردم.
باقری با اشاره به اینکه پس از طی مقطع کارشناسی رشته جامعهشناسی زنان و خانواده را در مقطع ارشد گذراندم، اضافه کرد: با توجه به علاقهای که به نهضت سوادآموزی داشتم؛ موضوع پایان نامه کارشناسی ارشدم را در ارتباط با نهضت سوادآموزی و تاثیر آن در زندگی زنان انجام داده و دفاع کردم.
این مدیر مدرسه با اشاره به اینکه پافشاری و تلاشهای من در بحث درس خواندن موجب شد که حتی در مقطع دکترا نیز قبول شوم، اضافه کرد: در همان زمانی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل میکردم در آموزش پرورش نیز استخدام شدم و پس از پایان دوران تحصیل به شهر خودم برگشتم و در حال حاضر در یک مدرسه روستایی مدیر هستم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به همه افرادی که قصد ترک تحصیل دارند، انگیزه و مشاوره لازم را برای ثابت قدم بودن در راه ادامه تحصیل میدهم، تصریح کرد: با توجه به روستایی بودن محیط افراد بسیاری با تشویق من مدارج عالی علمی را طی کردهاند.
یکی دیگر از سوادآموزان زنجانی که در پایه سوم ابتدایی مشغول به تحصیل است، گفت: خوشبختانه سوادآموزی در نهضت باعث شده است که در امور روزانه محتاج دیگران نباشم.
احمدی با اشاره به اینکه در گذشته به علت دوری مدرسه امکان ادامه تحصیل نداشتم، افزود: نهضت سوادآموزی این فرصت را برایم فراهم کرد تا در سن ۵۰ سالگی بتوانم خواندن و نوشتن را یاد بگیرم.
وی افزود: سوادآموزی در واقع یک دوره جدیدی از زندگی است که به عقیده من شخص با یادگرفتن، دوباره متولد میشود.
طرح "خواندن با خانواده" بهترین فرصت فرهنگسازی برای مطالعه و آشتی با کتاب است
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز درباره فعالیتهای معاونت سوادآموزی این اداره کل گفت: با اقدامات صورت گرفته نرخ باسوادی استان با ۹۵.۱۶ درصد در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، بالاتر از میانگین کشوری است.
علی حیاتی اضافه کرد: هدف سوادآموزی استان در گام نخست، رسیدن به وضعیت سفید به لحاظ درصد باسوادی (سواد خواندن و نوشتن) در افق ۱۴۰۴ است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان به اشاره به برنامهریزیهای انجام شده در راستای انسداد بی سوادی در استان اظهار کرد: ۹۹ درصد از افراد لازم التعلیم در دوره ابتدایی جذب شدهاند.
وی با اشاره به اینکه مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه نقش بسزایی در کاهش نرخ بیسوادی دارد، افزود: در همین راستا هر سال مسابقات کتابخوانی موضوعی ویژه سوادآموزان برگزار میشود.
طرح خواند با خانواده فرصتی مناسب برای جبران ارتباطات آسیب دیده میان اعضای خانواده است.حیاتی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در استان در حوزه سوادآموزی انجام شده است، خاطرنشان کرد: یکی از طرحهایی که در راستای تشویق خانواده ها به مطالعه، انجام شده «خواندن با خانواده» است.
وی این طرح را از طرحهای موفق حوزه سوادآموزی عنوان و خاطرنشان کرد: طرح خواندن با خانواده فرصتی مناسب برای جبران ارتباطات آسیب دیده بین اعضای خانواده و نیز ارتباط بین انسان با کتاب و کتابخوانی است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: طرح «خواندن با خانواده» در سوادآموزی که با تکنیک یادگیری معکوس در دورههای سوادآموزی و انتقال اجرا میشود، بهترین فرصت فرهنگسازی برای مطالعه و آشتی با کتاب و آنهم در دل خانواده است.
وی با ارائه آماری از سوادآموزان ثبتنامی در سال جاری گفت: امسال تعداد ثبتنام سوادآموزان در دوره های سوادآموزی یک هزار و ۳۷۸ نفر، دوره انتقال یک هزارو ۵۵۴ نفر و در دوره تحکیم یک هزار و ۱۵۴ نفر بوده است.