بوشهر -ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: باتوجه به ارایه خدمات آموزشی به اتباع خارجی انتظار است کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ساخت و تجهیز مدارس مشارکت کند.

به گزارش ایرنا،  اکبر پورات روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگا دستاوردهای اتباع خارجی و افغانستانی در بوشهر اظهار کرد:  کمک به تامین و تجهیزات لوازم بیمارستانی، حمایت در ساخت مدارس برای اتباع خارجی و تجهیز مدارس و توانمندسازی و ایجاد کارگاه‌های آموزشی و تولیدی از جمله مواردی است که انتظار داریم کمیساریای علی سازمان ملل در امور پناهندگان  با استان بوشهر همکاری و حمایت لازم داشته باشد.

وی افزود: تاکنون جمهوری اسلامی خدمات آموزشی نظیر حضور در مدارس ایرانی، ارائه خدمات در حوزه بهداشت و درمان، تحت پوشش قرار دادن اتباع معلول توسط بهزیستی و بسیار خدمات رایگان به اتباع خارجی ارائه داده است.

پورات گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت از اتباع خارجی است  که تاکنون با ثبات و آرامش در کشور زندگی می‌کنند.

وی افزود:مهاجرت و پناهندگی اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستانی به ایران قدمتی برابر  عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: در اواخر دهه ۱۳۵۰ با شدت گرفتن جنگ و ناآرامی در افغانستان و پس از آن  حمله نظامی شوروی به افغانستان سبب شد جمعیت زیادی از مردم این کشور برای پرهیز از خشونت و سرکوب به کشورهایی از جمله ایران با پاکستان مهاجرت کنند.

وی افزود: البته بیشتر مهاجرت آنان به ایران بود چون اشتراکات فرهنگی و مذهبی، بازار کسب و کار مناسب، ثبات سیاسی و امنیتی و بسیار موارد دیگر وجود داشت و جمهوری اسلامی هم نهایت همکاری با اتباع خارجی داشته است.

پورات گفت: همچنین تاکنون جمهوری اسلامی خدمات مطلوب و بدون منتی نظیر شهروندان ایرانی به اتباع خارجی ارائه کرده است.

وی  یادآورشد: ارائه خدمات مطلوب و بدون منت همچون شهروندان ایرانی به اتباع خارجی نمونه‌ای از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی از اتباع خارجی پناهنده است.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی دستاوردها و توانمندی‌های اتباع خارجی حاضر در استان عنوان کرد.

راضیه علیپور ارائه دست‌بافته‌های زنان افغانستانی از جمله گلیم بافی، نقاشی روی سفال و بوم، حجاب و لباس اسلامی و لباس افغانستانی از جمله مواردی است که در این نمایشگاه ارائه شده است.

وی یادآورشد: در زمان حاضر ۶۴ هزار پناهنده افغانستانی در استان بوشهر سرشماری شده‌اند.

علیپور ارائه خدمت به هفت هزار دانش‌آموز افغانستانی و صدور ۵۰۰ شناسنامه برای کودکان افغانستانی که مادران آنها ایرانی است و خدمات بهداشتی از جمله خدماتی است که به پناهندگان افغانستانی ساکن در استان بوشهر ارائه شده است.