بوشهر- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت:با وجود داشتن رتبه اول و سوم استان بوشهر در تولید سرانه ملی و اقتصاد کشور، این استان به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری شامگاه دوشنبه در دیدار رییس دانشگاه پیام‌نور بوشهر اظهار داشت: با وجود داشتن رتبه اول و سوم استان بوشهر به ترتیب در تولید سرانه ملی و اقتصاد کشور، این استان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

وی افزود: عمده دلیل پیشرفت‌نکردن استان بوشهر متناسب با ظرفیت‌های موجود، استفاده‌نکردن از ظرفیت‌های درونی استان در تلفیق با دانش است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: این استان دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی در زمینه دریا، سواحل، انرژی، کشاورزی و تجارت است که همگی بر پایه دانش و علم‌پایه بنا شده اما نیاز است که یک مدیریت و نظارت بهینه همراه با طراحی دانش بنیان برای بازتولید ثروت در آن انجام شود.

صفایی‌بوشهری ادامه داد: هر تمدنی اگر پیشرفت داشته مرهون دانش و فن‌آوری بوده است که اگر تلفیقی از دانش طراحی و نظارت بهینه وجود داشته باشد، تولید ثروت اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: نمونه بارز ظرفیت‌های استان بوشهر برای تولید ثروت، دریا و اقتصاد دریامحور است که با وجود داشتن ۹۳۶ کیلومتر مرز آبی و ۷۰۷ کیلومتر مرز کرانه‌ای، تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای تولید ثروت برای استان استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر گفت: یک زمانی در استان بوشهر، موضوع ایجاد منطقه آزاد تجاری بحث داغ و مطرحی بود که در همان زمان پیشنهاد کردم که منطقه ویژه علم و فناوری ایران در بوشهر تاسیس شود که با وجود این که استان‌هایی نیز متقاضی این منطقه ویژه علمی بودند اما استان بوشهر انتخاب شد.

وی ادامه داد: اکنون چهار سال از عمر منطقه ویژه علم و فناوری ایران در استان بوشهر می‌گذرد و با وجود داشتن اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی کسی این موضوع را پیگیری نکرده است.

صفایی‌بوشهری ادامه داد: در صورتی که این موضوع پیگیری و سند بالادستی تهیه و تدوین شود می توان از مزایای اقتصاد علم برای تبدیل ترانزیت کالاهای مصرفی به کالاهای علمی در استان بوشهر استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: البته به نسبت گذشته استان بوشهر در عرصه زیرساخت‌ها بهتر شده اما همچنان عقب هستیم و پذیرفته نیست وقتی در حوزه نفت، گاز، انرژی هسته‌ای، کشاورزی و شیلات نه تنها در عرصه ملی بلکه بین‌المللی حرف برای گفتن داریم، زیرساخت‌های علمی و دانشگاهی مان محدود باشد.

وی یادآور شد: باید به جای انتشار مقالات به دنبال تولید محصول فناورانه گام برداریم و با هدایت این محصولات که می‌تواند دریاپایه و دریامحور باشد زمینه شکوفایی تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیان که تولید ثروت برای استان و جامعه می کنند فراهم سازیم.

صفایی‌بوشهری پیشنهاد کرد: اردوگاه علمی پژوهشی تفریحی برای دانشگاه پیام نور در استان بوشهر در سطح بین‌المللی ایجاد شود تا شاهد ورود گردشگران علمی از سایر نقاط کشور و جهان به این دانشگاه باشیم.