گچساران_ ایرنا_ رئیس اداره امور آب گچساران گفت: ۳۹۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع از زمین های ملی واقع در بستر رودخانه فصلی این شهرستان طی ۲ سال گذشته تاکنون رفع تصرف شد.

سید معصوم افضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رفع تصرف اراضی مذکور پس از طی روند قانونی و انجام استعلام مورد نیاز از مراجع ذیربط و رسیدگی کامل حقوقی و قضایی به پرونده به مرحله اجرا درآمده است.

وی بیان کرد: برخی افراد مبادرت به تخریب قسمت های از بستر رودخانه لیشتر، امامزاده جعفر ، کمبل وخیرآبادو حومه شهر کرده بودند که اقدامات مقابله با این روند غیرقانونی انجام شد.

افضلی اظهار کرد: به استناد ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و تبصره ذیل آن، بستر همه رودخانه ها، متعلق به دولت است و هرگونه تصرف و ایجاد عیانی (واحد) در آن ها ممنوع است و در صورت هرگونه تخلف، بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود.

رئیس اداره امور آب گچساران هدف از آزادسازی بستر حریم این رودخانه فصلی را حفظ حقوق دولت و رژیم طبیعی رودخانه به منظور جلوگیری از خسارت مالی و جانی اعلام کرد و گفت: حریم رودخانه‌ها باید از هرگونه دخل و تصرفی مصون باشند.

وی افزود: تصرف غیر مجاز در رودخانه موجب تغییرات طبیعی بستر می شود و با سیلاب خسارت مالی و جانی بسیاری را وارد می کند.

افضلی گفت: همچنین در این مدت ساختمان سه طبقه احداث شده غیر مجاز بتنی شهرداری دوگنبدان بر روی کانال هدایت سیلاب مرکز این شهر تخریب شد.

وی مساحت این واحد تجاری بتنی غیر مجار را چهار هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: تخریب این واحد تجاری بعد از چندین مرحله اخطار از سوی این اداره انجام شد.

وی ابراز کرد: بیش از ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای تخریب این بنای غیرقانونی سه طبقه از سوی اداره امور آب هزینه شده است.

رییس اداره امور آب گچساران گفت: طبق تبصره سه ماده ۲قانون توزیع عادلانه آب ایجاد هرنوع اعیانی و حفاری و دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه ها و کانالهای عمومی و مسیل ها و بدون مجوز از وزارت نیرو ممنوع است.