کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمانشاه گفت: اولین جشنواره بین‌المللی اسب کُرد در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه در مجموعه ورزشی انقلاب کرمانشاه با نمایش بیش از ۱۰۰ اسب برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، «داریوش فرمانی» روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی جشنواره بین‌المللی اسب کُرد افزود: این رویداد برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا با توجه به اینکه آئین‌ها و شیوه‌های پرورش اسب کُرد سال گذشته ثبت ملی شد و در وزارت‌خانه برنامه ثبت جهانی این عنصر مورد استقبال قرار گرفت و این رویداد گامی مهم برای تحقق و مستند سازی و تکمیل پرونده این اتفاق است.

وی گفت: صنعت اسب به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از ظرفیت ویژه‌ای برخوردار است و ۳۲ حرفه مختلف در این حوزه خدمت ارایه می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه ادامه داد: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی چرخه اقتصادی صنعت پرورش اسب در استان و افزایش ارزش افزوده آن و نیز تجاری سازی اسب کُرد از جمله از اهداف این جشنواره است.

وی افزود: برای استفاده از ظرفیت این رویداد برای توسعه و رونق گردشگری استان کرمانشاه به دنبال این هستیم جشنواره بین المللی اسب کُرد در تقویم رویدادهای گردشگری استان گنجانده شود.

فرمانی با اعلام اینکه بیش از ۳۰ مهمان از کشور عراق در این جشنواره حضور خواهند داشت، گفت: این رویداد فرصت بسیار مناسبی برای معرفی و شناساندن اسب کُرد به عنوان یک نژاد اصیل که خاستگاه آن کرمانشاه است.

وی با اعلام اینکه این رویداد با هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف در دست انجام است، افزود: برای برگزاری رویدادها و آیین‌های بزرگ همراهی همه دستگاه‌ یک نیاز و ضرورت است.

به گزارش ایرنا، اسب کُرد ایران طبق نوشته‌های جهانگردان و مورخین از هرودت گرفته تا معاصرین، به اقصی نقاط دنیا انتقال یافته و خون آن در شریان‌های اسب‌های دنیا جریان دارد. اسب کُرد از اسب‌های توانای ارزشمند و پرخون دنیا محسوب می‌شود و مبدا و منشا آن ایران است.

نژاد این نوع اسب یکی از باارزش‌ترین و پرخون‌ترین است. این نژاد اسبی با استقامت و قدرت عضلانی بالاست. قدرت فوق‌العاده این اسب باعث شده کهآن را در مسافت‌های طولانی به کار بگیرند.

پستی‌ و بلندی‌های استان‌های کُردنشین نشان از این دارد که پیش از اختراع ماشین و انواع خودرو، اسب کُرد برای حمل‌ و نقل و امور کشاورزی و بارکشی استفاده شده است.

اسب کُرد سه تیره معروف جاف، افشاری و سنجابی دارد. تیره جاف بیشترین جمعیت را دارد و بیشتر به رنگ سیاه و سفید بوده و طایفه های نگهدارنده در طی زندگی خود این ۲ رنگ را انتخاب و نگهداری کرده اند و در کردستان موجود است. تیره افشاری، دومین جمعیت را دارا می باشد و عمدتاً کهر و قره کهر می‌باشند و تیره سنجابی هم عمدتاً کرنگ و نیله و به ندرت سمند هستند و در منطقه کرمانشاه و اسلام آبادغرب وجود دارند.