ردپای اسب کُردی در «امپراطور یال‌ها»

کرمانشاه - ایرنا - فیلم مستند «امپراطور یال‌ها» که موضوع آن به معرفی نژاد اسب کُرد اختصاص دارد توسط هنرمند فیلمساز کرمانشاهی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی آماده پخش می‌شود.

رییس انجمن سینمای جوانان استان کرمانشاه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از اعضای انجمن سینمای جوانان این استان با توجه به اهمیت اسب نژاد کُرد در جهان و با هدف معرفی بهتر آن از طریق سینما، این نژاد منحصر به فرد و ارزشمند را در قالب یک فیلم مستند به تصویر کشیده است.

کامران رضایی افزود: این هنرمند کرمانشاهی که مهرداد افتخاری نام دارد و تجربه حضور در بخش مسابقه جشنواره بین المللی سینما حقیقت و چندین جشنواره ملی و بین المللی دیگر با مستند" رنجوری" را در کارنامه خود دارد با مستندی با عنوان امپراطور یال ها به معرفی نژاد زیبای اسب کُردی پرداخته است.

ردپای اسب کُردی در «امپراطور یال‌ها»

وی یادآور شد: بیش از ۱۰ جلسه تصویربرداری امپراطور یال ها هم اکنون به پایان رسیده و این فیلم مستند به میز تدوین انجمن سینمای جوانان کرمانشاه رسیده است.

رضایی اظهار کرد: این فیلم مستند از جمله مصوبات شورای پیچینگ انجمن سینمای جوانان دفتر کرمانشاه است که تصویربرداری آن از اسفند ماه سال گذشته آغاز و اکنون مهیای تدوین و صدا گذاری شده است.

رییس انجمن سینمای جوانان استان کرمانشاه ادامه داد: مهرداد افتخاری کارگردان این مستند که دانش آموخته رشته معماری نیز هست در فیلم جدیدش سعی کرده در معرفی متفاوتی از اسب کُرد که نشانه های آن در متون کهن ایرانی موجود است به بیان زوایای آشکار و پنهان این اسب زیبا و ارزشمند بپردازد.

ردپای اسب کُردی در «امپراطور یال‌ها»

وی با بیان اینکه این مستند در شهرهای سلیمانیه عراق، کرمانشاه و کردستان فیلمبرداری شده است افزود: شهرام خاطری، آرش جلیلیان و اشکان افتخاری به عنوان محقق و مشاور فیلم را همراهی می کنند و در بخش تدوین گروه های انیمیشن و جلوه های ویژه به گروه اضافه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، اسب نژاد کُرد ایران که هم اکنون مراحل ثبت جهانی خود را در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی می کند از اسب‌های بسیار ارزشمند و پرخون دنیا محسوب می‌شود که مبدا و منشا آن ایران است، طبق نوشته‌های جهانگردان و مورخین از هرودت گرفته تا معاصرین، به اقصی نقاط دنیا انتقال یافته و خون آن در شریان‌های اسب‌های دنیا جریان دارد.

ردپای اسب کُردی در «امپراطور یال‌ها»

نژاد این نوع اسب از استقامت و قدرت عضلانی بالایی برخوردارست و قدرت فوق‌العاده این اسب باعث شده که آن را در مسافت‌های طولانی به کار بگیرند.

اسب کُرد سه تیره معروف جاف، افشاری و سنجابی دارد. تیره جاف بیشترین جمعیت را دارد و بیشتر به رنگ سیاه و سفید بوده و طایفه های نگهدارنده در طی زندگی خود این ۲ رنگ را انتخاب و نگهداری کرده اند و در کردستان موجود است، تیره افشاری، دومین جمعیت را دارا است که عمدتاً کهر و قره کهر بوده و تیره سنجابی هم عمدتاً کرنگ و نیله و به ندرت سمند هستند و در منطقه کرمانشاه و اسلام آبادغرب وجود دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha