گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار کلاله با اعلام تلاش همگانی مدیران استان و شهرستان برای حل مشکل کم‌آبی این شهرستان گفت: شرکت آب منطقه‌ای گلستان تا پایان تیرماه چاه‌های شماره یک، سه و پنج طرح آبرسانی کلاله را مورد بهره برداری قرار می‌دهد که باعث جبران ۵۰ تا ۶۰ لیتر برثانیه کمبود آب این شهر خواهد شد.

فرهاد شیبک روز چهارشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: نشست روز گذشته بررسی مشکلات آب آشامیدنی شهرستان کلاله با حضور معاون توسعه آب و فاضلاب کشور دستاوردهای خوبی داشت که از جمله آن می‌توان به تخصیص ۲ میلیارد ریال برای تعمیر تانکرهای آبرسانی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین شرکت آب منطقه‌ای گلستان موظف شد تا پایان ماه جاری سه حلقه چاه طرح آبرسانی شهر کلاله را تجهیز و با تکمیل خطوط انتقال و راه اندازی کامل به شبکه آبرسانی شهر متصل کند که نتیجه آن برطرف شدن بخشی از مشکلات آبی شهر کلاله است.

فرماندار کلاله گفت: اداره آب و فاضلاب شهرستان در اسرع وقت باید مشکل نداشتن راننده برای تانکرهای آبرسانی سیار را رفع کند و به منظور حل مشکل آب آشامیدنی شهر کلاله شرکت آب و فاضلاب استان و شهرستان چاه‌های حفر شده پشت مصلی و مسیر فرودگاه کلاله را در اولین فرصت تجهیز، آماده سازی و وارد شبکه آبرسانی خواهند کرد.

شیبک از کمبود ۱۳۰ لیتر بر ثانیه آب در شهر و روستاهای کلاله به دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته و کم شدن سطح دبی چاه‌ها خبر داد و بیان کرد: با توجه به کمبود شدید آب مجتمع‌های آبرسانی زاو و سوار، شرکت آب و فاضلاب باید در کمترین زمان نسبت به حفاری و تجهیز چهار حلقه چاه جدید و چاه فلمن در این مناطق اقدام کنند.

وی افزود: مقرر شد شرکت آب و فاضلاب کشور یک دستگاه کامیون تانکر آبرسانی سیار را برای کاهش تنش آبی کلاله در اختیار اداره آب و فاضلاب قرار دهد و شرکت آب و فاضلاب استان پیگیر تحقق این موضوع خواهد بود.

به گزارش ایرنا، کلاله جزو شهرهایی است که طرح آبرسانی آن از سال ۱۳۹۱ با هدف تامین آب آشامیدنی شهر کلاله و روستاهای اقماری آن شامل "ای‌درویش، کوسه، قوجمز و اجن‌یلی" در افق ۱۴۱۵ با جمعیت تحت پوشش بیش از ۷۸ هزار نفر آغاز شد.

فرماندار کلاله گفت: در دهه ۹۰ وضعیت آبی منطقه به نسبت امروز بهتر بود و مسوولان وقت اجرای طرح آبرسانی را در اولویت قرار ندادند و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی عملیات اجرایی آن پیشرفت قابل توجهی نداشت.

شیبک افزود: در ۱.۵ سال گذشته با افزایش سطح درگیری گلستان به ویژه شهر کلاله با مشکلات خشکسالی و کم آبی ناشی از کاهش حجم آب چاه‌ها و چشمه‌ها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبرسانی و نصب و تجهیز چندین چاه و شبکه انتقال آن مصوب شد و در حال هزینه است.

به گزارش ایرنا، آب ‌آشامیدنی شهر کلاله از طریق هشت حلقه چاه و چشمه آق‌سو تامین می‌شود اما طبق اعلام کارشناسان با تداوم خشکسالی‌ها، دبی آب چشمه آق‌سو در سال‌های اخیر کاهش یافته که اوج آن مربوط به چندین ماه گذشته است که از ۸۰ لیتر برثانیه به کمتر از ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده بود.

شهرستان کلاله ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۲۰ روستا سکونت دارند.