قزوین- ایرنا- معاون سازمان اجتماعی وزارت کشور، عدم دخالت تشکل‌های مردم نهاد در برنامه‌ریزی‌های کشوری را از مشکلات این تشکل‌ها دانست و گفت: یک هزار و ۲۰۰ سمن،گروه جهادی و حامی مردمی وجود دارند که نقش آنها در تصمیم‌گیری‌ها بسیار کمرنگ و نزدیک به صفر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن ولیئی روز چهارشنبه در همایش همایش ملی تشکل‌های مردم نهاد شاهد و ایثارگر که با حضور مسوولان کشوری و استانی در مجتمع فرهنگی و ورزشی و توانبخشی ایثار قزوین برگزار شد،افزود: نمایندگان مجلس در قانون‌گذاری می‌توانند نقش تشکل‌های مردم نهاد را در تصمیم‌گیری‌ها افزایش دهند و با انجام این مهم بسیاری از مشکلات این تشکل‌ها را برطرف کنند.

ولیئی تاکید کرد: باید از تشکل‌های مردم نهاد گزارش کاری خواست تا اگر در سطح بین‌المللی و ملی کاری انجام دهند نقاط ضعف و مثبت آنها شناسایی شود و در جهت رفع مشکلات و تقویت برنامه‌هایشان اقدامات لازم صورت گیرد.

این مسوول در ادامه گفت: توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از ارزش‌ها از جمله اهداف تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه ایثار و شهادت است که یک کار مقدس و ارزشمند به شمار می رود.

وی اظهار کرد: مسوولان دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از تشکل‌های مردم‌نهاد حمایت کنند و بودجه در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند فعالیت‌های فرهنگی شایسته ای را به اجرا درآورند.

ولیئی ادامه داد: خانواده‌های شاهد و ایثارگر ظرفیت‌های بزرگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستند که باید از آنها در راستای ترویج این فرهنگ به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی یکی از اقدامات مطلوب تشکل‌های مردم‌نهاد است و اگر این مهم محقق شود می‌توان شاهد بسیاری از اخلاق‌های ارزشی و ایثار اجتماعی در جامعه بود.

این مسوول با اشاره به توان سازمان های مردم نهاد در کمک به پیشبرد اهداف دولت،اضافه کرد: دولت در همه کشورها توان اجرای تمامی کارها را ندارد به همین دلیل اجرای آن را بر عهده تشکل‌های مردم نهاد می‌گذارد و به این شیوه رسالت و ماموریت خود را انجام می‌دهد.

وی، مطالبه‌گری را از دیگر برنامه‌های تشکل‌های مردم نهاد برشمرد و گفت: با حمایت از این تشکل‌ها می‌توان در ترویج حوزه‌های مختلف فرهنگی مانند ایثار و شهادت، محیط زیست و گردشگری در جامعه موفق بود.

وی، افزایش اعتماد مردم، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش سرمایه نظام را از آثار ایجاد و فعالیت تشکل‌های مردم نهاد برشمرد و گفت: با حمایت و تقویت تشکل ها می‌توان مشارکت اجتماعی مردم را در همه عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی افزایش داد.

این مسوول بر شبکه‌سازی تشکل‌های مردم نهاد تاکید کرد و افزود: این مهم با هدف توسعه، ایجاد و کیفی‌سازی تشکل‌ها انجام می شود تا فعالیت‌ها به نحو مطلوبی در جامعه اجرایی گردد.

وی، جهاد تبیین را از دیگر برنامه‌های تشکل‌های مردم نهاد عنوان و بیان کرد: بسیاری از این تشکل‌ها می‌توانند فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح و تبیین کنند، بنابراین باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.

تقویت خدمات به خانواده ایثارگران و شهدا دغدغه مجلس است

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: تقویت خدمات دهی به خانواده های معظم شاهد و جانباز در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت از دغدغه ها و اولویت های مجلس شورای اسلامی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: نواقصی در برنامه هفتم توسعه در موضوع خدمات درمانی و بیمه ای به جامعه ایثارگران وجود دارد که پیگیر رفع آنها هستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکریم خانواده معظم شهدا و ایثارگران یک وظیفه شرعی به شمار می روداظهار کرد: اگر شهدا نبودند، مسوولان فرصت خدمت رسانی و عهده دار شدن مسوولیت ها را نمی یافتند.

وی همچنین گفت: قزوین در تعداد فرزندان شهدا نسبت به سایر استان‌های کشور رکورد دار است و وضعیت مناسبی را در حوزه استخدام فرزندان ایثار و شاهد در دستگاه‌ها دارد

محمدبیگی با بیان اینکه تعداد تشکل های مردمی حوزه ایثار و شهادت محدود است و باید توسعه پیدا کند،افزود: موضوع گسترش تشکل ها باید مورد حمایت و پشتیبانی دولت نیز قرار بگیرد.