بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: ۲۱۷ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور برای مقابله با تنش آبی در استان تخصیص یافت.

رضا نعیمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این میزان اعتبار ۱۶۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تنش آبی شهرها و ۵۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان نیز برای رفع تنش آبی در روستاها است.

وی افزود: بی تردید تخصیص این اعتبارت، نویدبخش تحولات قابل توجهی در زمینه خروج استان از بن بست بی آبی خواهد بود.

نعیمی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی بارندگی در استان، گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی، منابع آبی موجود در خراسان شمالی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و اینک با کمبود آب مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با هر بار خشک شدن یک منبع آبی کلیه تاسیسات احداث شده از مدار بهره برداری خارج می شود که ایجاد تاسیسات برای منابع آبی جدید نیازمند هزینه های سنگین است.

وی یادآور شد: آب شرب شهروندان خراسان شمالی از طریق ۴۲۴ حلقه چاه، ۲۰۶ دهنه چشمه و ۱۳ رشته قنات تامین می شود که بخش زیادی از این منابع متاثر از کاهش بارندگی ها خشک شده است.

نعیمی افزود: خشکسالی و کمبود آب موجب شده هم اکنون کار آبرسانی به بیش از ۷۰ روستای استان با تانکر سیار انجام شود.

۸۵ درصد خراسان شمالی با خشکسالی مواجه و تامین منابع آب هم اکنون یکی از دغدغه های مسوولان است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.

این استان شمالشرق ایران دارای یک میلیون نفر جمعیت است که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.