عطاء اله اکبری روز جمعه در حاشیه بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از عملیات ساخت بزرگراه زابل- زاهدان افزود: این استان همواره یکی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل به ویژه راههای دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان و پاکستان، بسیاری از جادههای استان از جمله بخشی از مسیر زابل- زاهدان دوطرفه هست، از این رو توسعه کمی و کیفی راههای استان در دستورکار این اداره کل قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با پیگیریهای این ادارهکل در افزایش اعتبارات، از سال ۹۷ تاکنون در این محور مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان ۵۷ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهرهبرداری رسیده است.
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ کیلومتر مسیر زابل ـ زاهدان تاکنون ۱۴۹ کیلومتر آن دو بانده شده است، افزود: این اداره کل با وجود بدهی های کلان مالی، گرمای بی سابقه بالای ۵۰ درجه شمال استان، توفانهای شدید بیش از ۱۰۰ کیلومتر و کمبود شدید منابع آبی عملیات ساخت بزرگراه را در این محور پر تردد و ترانزیتی استان تعطیل نکرد و همچنان این پروژه در کنار سایر طرح های راه سازی استان با قوت در حال ساخت است.
وی با تاکید بر لزوم همدلی و همراهی مسوولان کشوری و استانی برای جبران عقب ماندگی بزرگراهی در سیستان و بلوچستان اظهارکرد: حل موانع و مشکلات پیش رو برای توسعه بزرگراههای استان به ویژه در محور زابل- زاهدان برای بهرهبرداری هر چه سریعتر نیازمند اختصاص اعتبارات به ویژه از محل ماده ۵۶ قانون است تا گامهای جدی در این مسیر برداشته خواهد شد.
اکبری با بیان اینکه احداث هر یک کیلومتر بزرگراه نیازمند اعتبار ۳۰ میلیارد تومان است ، گفت: زمان اتمام این پروژهها وابسته به تامین به موقع اعتبارات است بطوری که در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز محور زابل- زاهدان تا ۲ سال آینده بطور کامل دوبانده خواهد شد.